Политици, експерти и политолози за политическата оферта на Борисов (допълнена)

 Политици, експерти и политолози за политическата оферта на Борисов (допълнена)

Политици, експерти и политолози за политическата оферта на Борисов (допълнена)

Изненадващият ход на премиера Бойко Борисов днес под надслов „Време е за рестарт“, със сигурност ще бъде една от най-дебатираните теми в следващите дни. В обръщение към нацията от Министерски съвет той обяви анонсираните от него от няколко дни тежки решения, които се оказаха предложение за свикване на Велико Народно събрание и проект за ремонт на Конституцията, който ще бъде внесен за гласуване в парламента от ПГ на ГЕРБ.

Борисов декларира и че ще подаде оставка в деня, в който бъде гласувано от сегашното народно събрание решението за свикване на ВНС.

Чисто процедурно, за свикването на Велико народно събрание са необходими подписите на най-малко 2/3 от всички народни представители, т.е поне 160 от общо 240 в обикновен парламент. След като това решение бъде прието, президентът има три месеца срок, за да назначи провеждането на избори. След тях, Народното събрание, взело решение за свикването на ВНС, се разпуска.

Великото народно събрание има правомощията да променя Конституцията, но не може да се произнася по всички въпроси, а само по тези, за които е изрично свикано. Щом го направи, трябва да се разпусне. Допуснати са и случаи, в които е възможно ВНС да продължи дейността си като Народно събрание.

В речта си Борисов зададе и конкретен хоризонт на задачите, които да реши евентуално бъдещо ВНС – конституционни промени, с които да се намали наполовина броя на депутите в обикновен парламент, т.е. от 240 на 120, както и на тези във ВНС – от 400 на 200, както и разпускане на Висшия съдебен съвет и замяната му с два нови органа, намаляване на продължителността на мандатите на Главния прокурор и шефовете на върховните съдилища и пр.

Готови ли са опонентите, но и партньорите на управляващата партия да приемат хвърлената ръкавица за рестарт на държавата? Ето и първите реакции до момента.

Политиците

Корнелия Нинова, лидер на БСП: Не е той човекът за рестартиране на системата

Борисов е символ на разграждането на държавността и няма как да е олицетворение на рестарта й. Не за първи път се поставя темата за свикване на Велико народно събрание и промяна на Конституцията, включително от Борисов в критични за него и партията му моменти. Чрез такива ходове той обикновено цели противопоставяне на една група българи на други, което му гарантира време и оцеляване. Борисов не е човекът, който може да рестартира системата, защото той е олицетворението на същата система - най-дълго управлявалият премиер в България и премиерът с най-лоши резултати в Европейския съюз. България има нужда от промяна на модела и тази промяна започва със смяната на неговия символ. Този парламент е изчерпан. Той е с най-ниско институционално доверие. Той няма авторитет да направи сериозна реформа. Пътят е оставка на правителството, нови избори, парламент с ново доверие - едва тогава сериозен разговор за промяната на модела.

Христо Иванов, лидер на „Да, България“: Няма нужда от Велико народно събрание за промени. Против сме намаляването на броя на депутатите

Не виждаме реално решение на кризата в анонса на Борисов, виждаме опит да бъде използвано и подменено решението, за да спечели време. Основната цел на Борисов е да отложи оставката си, за да може той да организира парламентарни избори, сменяйки в последния момент включително правилата, по които това ще се случи. Това, което Борисов лансира днес, не е нова конституция, а ревизия на глава съдебна власт. Единствената тема, различна от правосъдието, по която той предлага промяна, е намаляване на броя на депутатите, което противоречи на заявката на премира за широко представителство при взимане на решения.

Ние сме против идеята за намаляване на депутатите, защото така българите ще получат по-малко представителство в парламента. Нито една от съществените промени, които бяха анонсирани не изисква  Велико народно събрание. Нашата позиция е, е едно обикновено народно събрание с достатъчно смелост може да направи тези промени по отношение на съдебната власт и други, по-смели и амбициозни, които не бяха анонсирани от Борисов.

Красимир Каракачанов, вицепремиер и лидер на ВМРО: Още 6 точки да влязат в дебата за промени в Конституцията

Дебатът (б.р. за промени в Конституцията) вече е отворен. Нека това да е първа стъпка към исканата от хората „промяна на системата“. За да имат смисъл тези промени, аз, като председател на ВМРО, предлагам шест неща, които да бъдат гарантирани от Конституцията.

1 и 2. Настоявам за образователен ценз и задължително гласуване, които да донесат повече смисленост и прозрачност, а с тях и исканата от обществото промяна на управлението. Не може неграмотни хора срещу 50 лева да определят бъдещето на децата ни. Въвеждането на задължителното гласуване от своя страна ще омаловажи купените цигански гласове и корпоративния вот.

3. Категоричен съм и ние от ВМРО ще отстояваме позицията си за укрепването на семейните ценности и брака, като съюз между мъжа и жената, както и поставянето на семейството в основата на всички нормативни документи, свързани с правата на децата. Институтът на семейството трябва да бъде гарантиран и да има категорична защита срещу въвеждането на трети, пети или 30-и пол.

4. И тъй като през 2008 г. Тройната коалиция в лицето на БСП, ДПС и НДСВ промени Конституцията и премахнаха наборната военна служба, съм безкомпромисен, че тя трябва да се възстанови. Това е част от пътя да отдалечим децата си от вредното влияние на джендър идеологията.

 5. С промени в Конституцията да се гарантира, че всеки етнически българин по света може да се прибере в България и да има гарантирано право на образование и работа, както и да получи българско гражданство.

6. Неизбежно е да се отвори дебата за увеличаване на правомощията на президента, независимо кой представлява институцията. Президентът трябва да има право на законодателна инициатива, да иска вот на недоверие на правителствата и др.

Без тези шест неща ВНС за намаляване броя на депутатите и ограничаване правомощията на правосъдния министър е безсмислено.

Слави Трифонов, председател на партия „Има такъв народ“: Ти местиш фигурите, той рита дъската

Днешният ход на Бойко Борисов е като да играеш шах с каратист – ти местиш фигурите, а той рита дъската.

Борисов се е вкопчил във властта като удавник за сламка и прави всичко възможно, за да организира той следващите избори. Каквито и да са те. А истината е следната – няма нужда от Велико народно събрание за:

- прилагането на решенията от провелия се референдум през 2016 година.

- за спирането на корупцията и налагането на почтеност и справедливост в съдебната система.

- за ограничаването на правата на главния прокурор.

А ако е необходимо Велико народно събрание, не бива да го свиква министър-председател и правителство, и парламент, които тотално са загубили народното доверие.

Така че изводът е прост и ясен: оставка на това правителство, служебно правителство и предсрочни избори!

Веселин Марешки, депутат и лидер на „Воля: На България са й нужни велики българи, а не Велико народно събрание

България днес няма нужда от Велико народно събрание, тя има нужда от велики българи - тези велики българи, които да изградят една модерна, могъща, просперираща България.  

СДС (официална декларация): Исторически момент, време е да се поправят старите грешки на прехода!

Решението на министър-председателя Бойко Борисов да предложи свикване на ВНС и приемане на нова Конституция е държавническо и навременно. Както многократно сме подчертавали, само по този начин може да се осъществи реална промяна на модела и да се отговори на исканията на гражданите. Кой, ако не десните партии, членки на ЕНП, могат да затворят страниците на Лилово-Лукановата Конституция и да направят историческата стъпка към нов основен закон – модерен, европейски и адекватен на реалността.

Десницата е призвана да извърви докрай пътя, който започнахме преди 30 години – за изграждане на достойна и демократична европейска държава. Този път минава през закона, а не през метежа. Той е единствено правилният. Надяваме се, че и другите парламентарно представени партии ще осъзнаят важността на това рeшение и ще подкрепят предложението за ВНС. Това е исторически момент, който СДС отдавна очаква, за да се поправят старите грешки на прехода, когато с компромис беше приета наложената от БСП (БКП) Конституция.

Политолози и експерти

Проф. Антоанета Христова, директор на Института за изследване на населението и човека при БАН: Борисов направи изненадващ ход

Борисов направи изненадващ ход, с който излъчи послание, че няма да разреши служебно правителство да контролира избори. Велико Народно събрание може да даде нова енергия и ново усещане за консенсус. От психологическа гледна точка това е усещане за ново начало. Хората на улицата са в много сложна ситуация, не могат да се откажат лесно от каузата си, заявявайки се публично и категорично. Когато стигнеш до етапа на агресиране, означава, че толкова дълбоко си се вдълбал в собствената позиция, че не можеш да допуснеш да чуеш другия. В момента са в дълбочината на собствения си капан на мислене.  Дебатът вече е сложен на масата и в това има огромен смисъл. Тактическият и стратегически ход на Бойко Борисов има смисъл в това да тества способността на тези в парламента да вземат решения с консенсус в името на държавата и да тества реакциите на лидерите на опозицията, на хората на улицата.

Румяна Коларова, политолог: Осигурява си няколко важни предимства

Няколко важни предимства си осигурява Борисов с днешното изявление. Той не играе на сигурно в момента, направи рискован, но много силен ход. На практика Борисов иззе политическата инициатива на Радев, защото най-силният ход на президента беше да предложи промени в конституцията, но той не посмя да го направи. Бойко Борисов обаче посмя.

Ако той внесе в НС проект за промяна на Конституцията в НС, свързана със съдебната система и в частност с прокуратурата, това означава, че отговаря и на най-основното искане на протеста. Днешната заявка означава, че може да направи предсрочни избори. Защото в момента, в който се вземе решение за промяна на конституция, се насрочват избори за Велико народно събрание.

Друго важно нещо, което следва от изявлението му днес е, че решава проблем, който може да е кадрови и всякакъв друг, но във ВНС има 400 депутата. А това означава, че със сигурност всичките депутати на ГЕРБ в сегашното Народно събрание, които той оцени като качествени, ще имат място в следващото. Дори и подкрепата за ГЕРБ да ерозира, той осигурява вход на партията си във ВНС.

За да се проведе обаче избори за ВНС, Борисов трябва да промени и Изборния кодекс, според който изборите са пропорционални, а ВНС се избира по смесена система - 50% от депутатите пропорционално, 50% - мажоритарно. Променяйки изборния кодекс по този начин, ще отнеме патоса на Слави Трифонов и Христо Иванов.

Още един плюс е, че ако всичко това стане, той ще подаде оставка като министър-председател. Тук от най-голямо значение е колко бързо ще се вземе решение и каква ще е поправката в конституцията. Защото, ако всичко стане бързо и експедитивно, може да се изпревари и кризата.

Ако изборите са редовни и през март, Борисов няма как да изпревари кризата. Икономическият ефект от коронавируса ще се усети, независимо от антикризисните мерки сега, които бяха свързани с много пари. Борисов в момента казва - изпълнихме всички задачи на нашето правителство, и пенсията стана 300 лева, сега остава да променим конституцията. Променим ли я, ще насочим избори за ВНС и те могат да бъдат октомври или ноември месец.

Доц. Антоний Гълъбов, политолог (в интервю за Дарик нюз): Борисов отне инициативата на Радев

Този анонс от днес отнема инициативата на президента, който се забави със своите предложения за промяна в основния закон, така че в известен смисъл Борисов и ГЕРБ в момента поемат лидерската позиция спрямо ситуацията. Всички партии са длъжни да изразят позиция към предложението на министър-председателя, той задава тон в момента с това изявление.  Има ясно изразена амбиция да се търси нормализиране на демократичния политически живот.
През изминалите 29 г. всеки е имал резерви към действащата Конституция, напълно сигурно е, че тя има своите дефекти. Най-общо казано, тя произвежда премиерска, а не парламентарна република, тъй като изпълнителната и законодателната власт не са балансирани", каза още политологът.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ