Пътят на развитие на най-големия рекламен фестивал в България

Пътят на развитие на най-големия рекламен фестивал в България

Пътят на развитие на най-големия рекламен фестивал в България

Най-големият фестивал за рекламни постижения в България - ФАРА, приключи тазгодишното си издание и отбеляза пореден успех с висок интерес от страна на рекламодатели и рекламисти. 

ФАРА - фестивалът на най-смелите и креативни рекламни формати и локални кампании, затвърждава постиженията на комуникационната индустрия в България вече почти две десетилетия, посочват организаторите.

Всяка година ФАРА се трансформира, за да може да отговори на последните тенденции на пазара, така както се видоизменя пред очите ни и рекламният бранш.  

Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) събра информация и факти за дългия път, който фестивалът е изминал през годините, под заглавието "Хрониките на ФАРА". 

Ето какъв бе пътят на събитието от началото му, до днес: 

2000 г. –  „Първи национален фестивал на рекламата за наградите на АРА – България“ си поставя за цел да направи преглед на постиженията в българската реклама през 90-те години на миналия век.

Всички реклами, участващи в конкурса, са представени на изложба в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов”, а церемонията по връчването на наградите се провежда в Народния театър „Иван Вазов”. За да може церемонията да се предава директно по Националната телевизия, организаторите от Асоциацията на рекламните агенции (АРА) настояват фестивалът да бъде признат за културно събитие от общонационално значение - тогава според Закона за радиото и телевизията отпада изискването рекламата в БНТ да не бъде повече от четири минути на час. Националният съвет за радио и телевизия обаче не дава съгласието си.

Агенция S Team Bates Saatchi&Saatchi е обявена за „Агенция на 90-те“, а рекламният видео клип на Supradyn®, изготвен от агенция Суинг, печели първата в историята на Фестивала златна награда.

Продължава на страници 2, 3 и 4.

2001 г. – Вторият фестивал се провежда в курорта Албена, а церемонията е излъчена и в телевизионен ефир. „Агенция на годината“ е S Team Ideas Group.

2002 г. – Фестивалът се провежда се в курорта Слънчев бряг и преминава под надслов: „В подкрепа на идеите“. „Агенция на годината“ става Маккан – Ериксон София.

2003 г. – Фестивалът се завръща с церемония в Албена и връчва наградата за „Агенция на годината“ на Маккан – Ериксон София.

2004 г. – Факт е първата фестивална книжка със заявки, която се разпространява по време на фестивала в Албена. New Moment New Ideas Company грабват наградата за „Агенция на годината“. Мото на фестивала е „В подкрепа на идеите“ , а подадените заявки са рекордни към онзи момент -  419.

2005 г. – Със слоган „Идеите идват“ церемонията се реализира в Слънчев бряг, а наградата за „Агенция на годината“ е връчена на Noble Graphics Creative Studio.

2006 г. – Годината е ключова за рекламния фестивал, защото се завръща в Албена с ново име (ФАРА – Фестивал на Асоциацията на рекламните агенции), ново лого и нов дизайн на наградата, както и нова категория – „Рекламодател на годината“, спечелена от Nova TV. „Агенция на годината“ е New Moment New Ideas Company. С новото си име и слоган – „Една идея по-светло“, ФАРА осветява пътя на 492 подадени за участие заявки.

2007 г. – Фестивалът продължава да се провежда в Албена, а мотото е „Годишен преглед на рекламата“. Наградата за „Агенция на годината“ е връчена на New Moment New Ideas Company, а като „Рекламодател на годината“  е отличена  Обединена българска банка.

2008 г. – Деветият фестивал съвпада с олимпийската 2008 година, а мотото е „Рекламиада 2008“.  Изпратените заявки бележат абсолютен рекорд с 565 броя. За първи път се въвежда награда за „Медиа агенция на годината“, а статуетката за победителите – звездата на ФАРА, придобива вида, в който се запазва през следващите 10 години. Звездата за Творческа агенция и Медийна агенция взимат Ogilvy & Mather Sofia и Publicis MARC Group, а „Рекламодател на годината“ е WWF.

2009 г. – Фестивалът е юбилеен и е под мотото „Най-добрите рекламни екзекуции на годината“. Награда за „Творческата агенция на годината“ взима Ogilvy Group, „Медийна агенция на годината“ става ДДБ София, а „Рекламодател на годината“ е M-tel.

2010 г. – Тежката година на финансова криза води до риторичния въпрос „А ти какво измисли?“, а броят на заявките спада по обясними причини. Награда „Творческата агенция на годината“ взима DDB Sofia, „Медийна агенция на годината“ отива при Mindshare, а „Рекламодател на годината“ отново е M-tel.

2011 г. – Рекламната кампания за фестивала представя творби на български илюстратори. За първи път в историята на ФАРА жури дава обосновка за своя избор при гласуването. Отличени с награди са: „Творческа агенция на годината“ - Noble Graphics, „Медийна агенция на годината“ -  reforma, и „Рекламодател на годината“ -  YM Glory.

2012 г. – Церемонията за първи път се излъчва в интернет и за първи път журито получава възможността да присъжда повече от една златна, сребърна или бронзова награда в категория. Мото на фестивала е „Битката на рекламите“. Големите титли грабват DDB Sofia за „Творческа агенция на годината“, reforma  за „Медиа агенция на годината“ и Handy за „Рекламодател на годината“.

2013 г. – Фестивалът се провежда под мотото „AVE ФАРА“ и с концепция, залагаща на това, че рекламната идея е сама срещу всички - срещу срокове, бюджети и  проблеми при изпълнението.  Но, подобно на гладиаторите, най-добрите реклами са на арената в Албена. Наградите за „Агенция на годината“ – творческа и медийна,  взимат съответно DDB Sofia и NEXT- DC, а Загорка АД става „Рекламодател на годината“. За първи път в програмата на фестивала е включена награда Grand Prix за най-добро постижение в българската реклама за годината и пример за подражание за гилдията. Наградата е връчена още същата година на агенция reforma за кампанията „Отива една жена при лекаря".

2014 г. - Петнадесетото издание на фестивала през 2014 г. преминава под мотото „Доброто побеждава“. ФАРА 2014 остава в историята като фестивала с най-много заявки за социални кампании. Отличени за „Творческа агенция на годината“ са Noble Graphics,  „Медийна агенция на годината“  NEXT- DC и „Рекламодател на годината“ Загорка АД.

2015 г. – За втори път в историята е връчена наградата Grand Prix - агенция New Moment New Ideas Company получава Голямата награда за кампанията „Животът на Хана“. Мотото на фестивала е „Триумф над бюджета“, а наградите за „Творческа агенция на годината“, „Медиа агенция на годината“ и „Рекламодател на годината“ печелят съответно DDB Sofia,  reforma и  UNHCR Bulgaria.

2016 г. – Фестивалът се мести в Пловдив, а към програмата е добавен и лекционен панел. ФАРА минава под надслов „Data трансформатор“.  Голямата награда за агенциите се обединява и вече се връчва награда за „Агенция на годината“, спечелена от NEXT-DC, а като „Рекламодател на годината“ е отличена Загорка АД.

2017 г. – Най-престижният форум на креативната индустрия в България добавя и панел с уъркшопи към обучителната и лекционната програма. „Агенция на годината“ са Saatchi & Saatchi Sofia, а „Рекламодател на годината“ - отново Загорка АД. Мотото на ФАРА през 2017 г. е „Пресечна точка на бизнес и въображение“.

2018 г. - Трансформацията на фестивала продъжлава! Статуетката за всеки награден рекламен проект е разделена на две и се връчва за първи път не само на рекламната агенция, но и на  рекламодателя. Концепцията „Работим заедно и печелим заедно“ отбелязва доверието между двете страни и ги награждава за тяхната смелост и партньорство. Интересът към ФАРА продължава да расте и през 2018 в конкурса се включват 28 рекламни агенции с 322 заявки, а броят на закупени акредитации е с 20% повече от предходната година.  

„Агенция на годината“ е guts&brainsDDB със 7 златни, 5 сребърни и 18 бронзови награди, следвана от Noble Graphics с 5 златни, 5 сребърни и 9 бронзови отличия и All Channels Advertising с 3 златни, 3 сребърни и 6 бронзови награди.  Nitram взимат 2 златни, 3 сребърни и 4 бронзови награди, а The Smarts - 1 златна, 3 сребърни и 3 бронзови награди. Сред финалистите са агенциите Tribal Worldwide София, NEXT-DC, Reforma, NRG BRANDS, Ogilvy Group, FOUR PLUS, New Moment New Ideas Company, ATeam, gobox, Yellowmark., 121 Agency. Рекламните агенции Saatchi & Saatchi, Leo Burnett и Publicis Sofia, част от групата на Publicis One, тази година не участват във ФАРА, тъй като през изминалата година на глобално ниво агенцията пренасочва ресурсите си към изграждане на платформа с изкуствен интелект, наречена „Marcel“.

Звездата за рекламодател на годината през 2018 г. получава Telenor в оспорвано съревнование със Загорка АД, Ростар БГ ЕООД, Перно Рикар България, Банка ДСК, Трейдинг 212, следвани от DECATHLON България, EVN България, WWF България, Carlsberg България, ЛИДЛ България, THEATRO, Международен София Филм Фест, Нухелт АД.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ