Българските клиенти предпочитат премиум брандове

Българските клиенти предпочитат премиум брандове

Българските клиенти предпочитат премиум брандове

Потребителската кошница у нас е по-висока от тази в Унгария и Полша, споделя Ирина Лазова, регионален мениджър на модния ритейлър Answear за България.

- Този месец брандът Answear празнува 10-годишен юбилей. В България сте от две години и половина, за които марката стана разпознаваема и предпочитана от потребителите. Какви са основните предизвикателства пред един e-commerce  бизнес, който навлиза на нов пазар?

- Предизвикателствата са безкрайни. Отварянето на нов пазар изисква изключително добро предварително проучване: от важния фактор „логистика“ - брой куриери, цени, складове, до нагласата на потребителя и предпочитанията му към марки, методи на плащане, платежоспособност. Всичко това, ако не е планирано правилно и пресметнато добре, може да доведе бизнеса до крах и да го направи неконкурентноспособен за даден пазар.

Българският пазар, например, е сравнително малък, но пък потребителят обича и пазарува по-скоро премиум стоки - информация, с която ние разполагахме, когато стартирахме. Това ни позволи, въпреки по-малкия обем поръчки, представянето ни да бъде съизмеримо с другите пазари, от гледна точка на оборот. В България наложеният платеж все още е предпочитан метод за разплащане, а това е предпоставка за по-висок брой невзетите от клиентите поръчки. Предизвикателствата са много и  постоянни: електронната търговия е изключително динамичен бизнес и всеки ден, всяко нещо има значение.

- Може ли да се каже, че все повече хора у нас пазаруват дрехи и аксесоари онлайн? Увеличиха ли се клиентите ви по време на пандемията?

- Категорично се увеличиха. След първата вълна през март 2020 г., когато имаше двуседмичен драстичен спад заради шока и страха, и хората пазаруваха преобладаващо бързо оборотни стоки,  после отново потърсиха начини да разнообразят новото си ежедневие. Първо забелязахме ръст в спортните стоки, но много скоро започнаха да се продават и официални, както и премиум артикули. Пандемията даде повод на потребители, които преди това са избягвали онлайн пазаруването, да опитат. Доста голям брой от тях останаха и след това, превръщайки се в лоялни клиенти.

- Бихте ли ни разкрили малко „вътрешна“ информация – какво харесват потребителите на мода в България? Какво и колко влиза в тяхната кошница, когато пазаруват от answear.bg?

- Както споменах в началото на разговора, българите предпочитат и пазаруват премиум артикули с високо качество. България е с една от най-високите потребителски кошници, по-висока от Унгария и Полша, например, където икономически пазарната ситуация е по-стабилна. Пазаруват също установени и добре познати марки, като Karl Lagerfeld, Guess, Tommy, G-star.

- Какви са основните предимства на Answear, с които спечелихте своите лоялни клиенти и в България?

- Като моден онлайн магазин, Answear има селекция, съобразена с нуждите на всеки клиент. Магазинът предлага бърза доставка, като по този начин отговаря на очакванията на хората, които обичат да получават поръчките си във възможно най-кратък срок. Answear Club е уникална и безплатна програма за лоялност, достъпна за всеки регистриран потребител, която предлага атрактивни отстъпки при последващи покупки до -50%. Марката цени хората, които искат да имат избор и не се страхуват да определят свои собствени тенденции. Широката гама предлагани продукти им позволява да го направят: над 350 световни марки от различни ценови диапазони, предлагащи над 90 хиляди продукта, атрактивни отстъпки и програма за лоялност – всичко това се оценява от потребителите в България и им помага в изграждането на собствен стил. Answear успешно развива своята общност, което доказахме с последната си телевизионна кампания и най-вече – с продължението й в социалните медии.

- Да, в края на 2020 г. вие, подобно на конкурентите ви, също стартирахте телевизионна реклама. Клипът със слогана „Имаш Answear” бе последван от кампания в социалните мрежи, която даде възможност на потребителите в България да снимат техни собствени видеа и така да станат част от международен клип на марката. Как реагираха феновете ви у нас на това предизвикателство?

- Телевизионната ни кампания беше адресирана до хора от всички възрасти, които култивират младежкия си дух, не се страхуват да разбият стереотипите и да се възползват от възможностите, които съдбата им предоставя. Клипът показа представители на различни поколения, които нарушават приетите норми, фокусирайки се върху положителните преживявания и радостта, която им носят модните експерименти. Избрахме да свържем бранда с послания като лекота, стил, класа, избор, размах, като напомнихме и за основните преимущества на нашите услуги - бързото изпълнение и изпращане на поръчки, и програмата за лоялност, към която всеки клиент на електронния магазин - Answear Club, може да се присъедини.

Кампанията „Имаш Answear“ не приключи само с реклама по телевизия. Логичното й продължение в социалните медии ангажира феновете ни на всички 7 пазара в Полша, Чехия, Словакия, Украйна, Румъния, Унгария и България. Във всяка държава състезанието беше популяризирано от местни инфлуенсъри, а създаденото от потребителите видео съдържание стана част от международен видеоклип. Новият клип, създаден от историите на участниците в конкурса, беше само част от резултата от кампанията. Чрез състезанието марката ангажира своята общност, насърчавайки я към ново, творческо забавление. Щастлива съм, че кампанията е изключително успешна в България, благодарение на известни личност като популярния рапър 100 Кила, тв водещата Елизабет Методиева и модния инфлуенсър Виктория Петрова, които поканиха своите последователи да се включат в предизвикателството, като снимат авторски клипове, вдъхновени от тв рекламата Answear.

В резултат нашата инициатива достигна до 2,8 милиона потребители на Instagram в цял свят и ни помогна да увеличим броя на феновете си, както и посещенията на сайта. Това е доказателство, че въпреки противоречивите прогнози, социалните медии все още имат голям потенциал и креативните проекти могат да спечелят вниманието не само на поколението Z.

- Кои, според вас, са значимите социални и икономически тенденции, важни за бизнеса и потребителите, и какво прави Answear, за да ги следва? 

- За 10 години онлайн платформата Answear доказа, че познава модата, което в последните две години и половина бе оценено и от клиентите в България.  Следването на модните тенденции обаче не е всичко – като сериозен участник в електронната търговия на пазара в Централна и Източна Европа, Answear е в крак с времето, като наблюдава и реагира на промените.

Една от водещите социални тенденции в момента е т.нар. „сребърно цунами“. Демографската криза и застаряването на обществото обуславят нарастващата роля на възрастните хора, които стават все по-важни потребители за марките. Поколението 50+ е лоялно, отговорно, гъвкаво, противно на общоприетото схващане, то също се опитва да следва тенденциите и да бъде в крак с модерните технологии, и е ценен клиент в сектора на електронната търговия. В света на онлайн модата и търговията възрастта престава да има значение. Добрият външен вид, комфортът и благополучието вече са желани от всички възрастови групи. Answear забелязва променящата се социална структура и сред своите клиенти, поради което отчита нуждите не само на милениалите и поколението Z, но и на зрелите хора, които искат да останат „млади по сърце“. Именно към тях е адресирано разнообразното предлагане на продукти (от популярни, достъпни марки като Mango и Vero Moda, до първокласни марки като Hugo, Max&Co, Patrizia Pepe) и комуникационната стратегия - представители на различни поколения, които споделят страстта си към модните експерименти.

Важна социална тенденция е и философията „Да бъдеш добър“. В съответствие с този принцип, марките се опитват да поемат отговорност за средата, в която работят - чрез въвеждане и популяризиране на нови решения и практики, те се опитват да повлияят на заобикалящата действителност и да я променят към по-добро. Answear  често инициира кампании за насърчаване на здравословен начин на живот като проекта „Sport Is The Answear“, с който мотивирахме клиентите ни да бъдат физически активни, представяйки различни форми на движение и организирайки състезание в социалните медии. Поставяме и силен акцент върху опазването на околната среда. Присъединихме се към  Fur Free Shops – организация, проследяваща марките, които използват кожа в артикулите си и как тя е била набавена. Съвсем скоро ще представим селекция на сайта с изцяло устойчиви марки: такива, които преработват пластмаса, за да изготвят изделията си или боравят само е естествени материи. Answear вярва в значението на малките стъпки - промяна на ежедневните навици, ефектът от които ще бъде забелязан в бъдеще.

Answear подкрепя и млади таланти от модната индустрия. Наясно сме с проблемите, пред които са изправени начинаещите стилисти, дизайнери и фотографи, и затова създадохме проектите „Battle of Stylists“ и „Project Packshot“ – два конкурса, които дадоха шанс на талантливи млади хора да покажат своите умения. Състезанията се превърнаха в билет за по-успешна кариера за най-добрите, възможност да представят своите произведения в медиите и да се появят в бранша.

Answear участва в актуални кампании за помощ, като по този начин обръща внимание на текущите проблеми - през пролетта на 2020 г., бяхме една от първите полски компании, която произведе и дари маски за болниците в Краков, след което ангажира своите клиенти в кампанията – те купуваха маски, но не за себе си, а за медиците.

През последната година всички ние разбрахме колко е важно да обърнем внимание на психическото си здраве - марките и потребителите бяха изправени пред несигурно бъдеще и безпокойство поради една нова и тревожна ситуация. Answear реагира на тази необходимост с международния фотоконкурс #Catch the Moment, който стартирахме у нас в началото на епидемията от Covid-19.  Лица на конкурса в България станаха Теа Минкова, Божана Кацарова, Биляна Славейкова – Бибонс, Андреа Банда Банда и Алис Симеонова. Те насърчиха последователите си да покажат в социалните мрежи своите радостни моменти, да уловят положителните емоции в снимки и да открият красотата в привидно обикновените ситуации. Хиляди българи се включиха в предизвикателсството като се мотивираха взаимно да откриват нови възможности за свободното си време в пандемична реалност. Сред тях имаше майки, които правят йога с децата си, млади ентусиасти, играещи футбол с рула тоалетна хартия, четящи, рисуващи и декориращи дома си семейства, които използват креативно свободното време вкъщи.

В ерата на климатичните промени и социалните кризи, съзнателното потребление придобива все по-голямо значение. Answear предприема стъпки за насърчаване на отговорното купуване. На първо място се опитваме да предложим на своите клиенти първокласни колекции и марки с отлично качество, като ги насърчаваме да инвестират в дрехи и аксесоари, които ще  използват в продължение на няколко сезона. Възможност за спестяване и вземане на информирани решения за покупка е и програмата Answear Club, която предлага атрактивни отстъпки при последващи покупки. За всяка поръчка клиентите получават 10% от стойността й под формата на точки в Answear Club - тези точки се събират и могат да покрият до 50% от стойността на следващата поръчка.

- Answear предлага услугите си в седем страни от Централна и Източна Европа. Какви са бъдещите планове за разширяване към нови пазари и как тяхното изпълнение се влияе от пандемията?

- Ще обърнем поглед към балтийските страни: Литва, Латвия и Естония, както и към Русия и Казахстан. В близко бъдеще обмисляме да се появим и в балканските страни, като Гърция и Хърватия. В момента сме на етап анализ, след който ще решим кои пазари да развием първо. Answear вече е разпознаваем бранд на пазарите в Централна и Източна Европа, наясно сме със  спецификите на този пазар, разбираме модните предпочитания на местните клиенти, поради което не се страхуваме да действаме по време на пандемия. Освен това кризата с Covid-19 ускори развитието на онлайн пазаруването - пазарът на електронна търговия днес е на върха, а нашият 10-годишен опит ни прави добре подготвени от гледна точка на технологии и логистика. Разполагаме със собствено голямо складово пространство, благодарение на което можем ефективно и бързо да изпратим стоките на нашите клиенти.[[{"fid":"373857","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":4480,"width":6720,"class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]

Визия: Answear

"Мениджър Нюз"

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ