Защо всички се уплашиха от Boeing 737 MAX 8

Защо всички се уплашиха от Boeing 737 MAX 8

Защо всички се уплашиха от Boeing 737 MAX 8

Редица авиокомпании по света заземиха своите самолети Boeing 737 MAX 8 след фаталната катастрофа в Етиопия, а държавите масово затварят небето за полетите на този модел в последните 24 часа.

Какво провокира такава безпрецедентна спешна реакция по цял свят?

Boeing 737 MAX са серия самолети, проектирани и произведени от Boeing Commercial Airplanes като четвъртото поколение на Боинг 737. Те са замислени и промотирани като въздухоплавателни машини с по-ефективни двигатели, подобрена аеродинамика и модификации на корпуса. Новата серия получи сертификат FAA (Американската Федерална авиационна администрация) на 8 март 2017 г.

Модификацията 737 MAX 8 обаче претърпя две фатални катастрофи. Едната бе през октомври миналата година с полет на индонезийската нискотарифна компания Lion Air. Тогава самолетът се разби 13 минути след излитането от международното летище в Джакарта. Всичките 189 души на борда загинаха.

Преди дни на 10 март 2019 г. полет 302 на Ethiopian Airlines се разбива приблизително 6 минути след излитане от летището в Адис Абеба, Етиопия. Загиват всичките 149 пътници и 8-членния екипаж.

След последния инцидент много авиокомпании и регулаторни органи по света решиха да спрат експлоатацията на този вид самолети, при което акциите на Boeing поевтиняха с 13% . Акциите на френската аерокосмическа група Safran, която прави двигателите за 737 също претърпяха срив.

Макар експертите да предупреждават, че е твърде рано да се правят заключения, двете катастрофи се случват със самолети от новата серия 737 MAX 8 и повтарят един и същ модел на крушение, разбивайки се минути след излитането, като преди това рязко губят височина поради нестабилна вертикална скорост. Преди да се разбие самолетът на Ethiopian Airlines, пилотът е съобщил за проблеми с управлението и е поикал да се върне в Адис Абеба. Екипажът на индонезийската компания също е съобщил за технически проблем и е поискал разрешение за връщане в летището в Джакарта.

Една от хипотезите към момента е за дефект в автоматизираната система, предназначена да контролира маневриращите характеристики на самолета по време на полет- нова модификация на Boeing 737 Max.

Новата система MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System) има за цел да регулира автоматично курса на самолета, за да го предпази от срив, ако той вдигне носа си прекомерно по време на полет поради слабо въздушно налягане и ниска скорост. Системата MCAS изчислява редица показатели като налягане, скорост и др. и ако регистрира опасно състояние на машината, рязко сваля носа й надолу.

[[{"fid":"328710","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"2":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":414,"width":691,"class":"media-element file-default","data-delta":"2"}}]]

Снимка: Wikimedia

Според предварителните данни за катастрофата със самолета на Ethiopian Airlines, системата многократно е принуждавала самолета да спуска носа си, въпреки усилията на пилотите да коригират това.

Окончателният доклад за инцидента с полет 302 на Ethiopian Airlines се очаква да бъде публикуван между август и септември тази година. До изясняване на ситуацията обаче редица страни предпочетоха да спрат полетите със самолети Boeing 737 MAX 8.

На 12 март от Boeing обявиха, че работят по ъпгрейд на софтуера за управление на полета за самолетите 737 MAX, отчасти в отговор на катастрофата на индонезийската компания Lion Air, включвайки актуализации на софтуера за контрол на полета MCAS и съответно ръководство за експлоатация и обучение на екипажите. Актуализацията ще бъде внедрена в "следващите седмици" и се очаква да стане задължителна до април тази досина чрез директива за летателна годност на FAA.

По материала работи Дияна Георгиева

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ