Стоката "младост"

Стоката младост

Стоката "младост"

50 са новите 30, 60 са новите 40! Желанието да останеш млад възможно най-дълго е старо, колкото човечеството. От този стремеж печелят цели индустрии, а пазарът на продуктите срещу остаряване е за милиарди. По целия свят учени търсят начини за спиране на стареенето и свързаните с него заболявания.

Амишите живеят по-дълго. Поне членовете на религиозната общност в Индианаполис. Техният живот е средно с десет години по-дълъг, отколкото на членовете на сектата в други части на Америка и достига 85 години.

Причината не е в начина им на живот като от преди 300 години, а в генетична мутация, която се предава при поколенията на релиогиозно и културно изолираната общност. Благодарение на нея освен това амишите в Индианаполис не страдат от диабет тип 2.

За медицинските изследвания тези резултати, които неотдавна бяха публикувании в списание "Нейчър", са многообещаващи - сега се очакват клинични изпитания на медикамент, който действа подобно на ген срещу остаряването.

Човечеството не се е отказало от мечтата за хапче срещу старостта. Докато медицинската наука се стреми да се бори с възрастта най-вече като рисков фактор за редица заболявания, цели клонове от икономиката се занимават с борбата срещу външните белези на остаряването.

Пазарът на продукти за грижа за кожата с формули, забавящи стареенето, се оценява на над 25 милиарда долара от института за пазарни изследвания Euromonitor. За хранителни добавки като витамини и микроелементи само в Германия се харчат над 1 милиард евро годишно, сочи статистика на компанията за пазарни проучвания IQvia.

В света годишно се правят над 8,5 милиона инжекции с Botox и други подобни вещества срещу бръчки, съобщава американската професионална организация за естетическа и пластична хирургия ISAPS.

Световният пазар, свързан със здравето, красотата и фитнеса, се оценява на 580 милиарда долара или почти половината от брутния вътрешен продукт на Испания.

Според проучване на Strategy&, подразделение за стратегически анализи на PwC, почти половината от пазара (47 %) се пада на хранителни продукти, а фитнес клубовете завземат 13 %, разкрасителните операции - 15 %.

Бизнесът е многообещаващ, при това не само за хранителните продукти, козметиката и фитнеса. Естетично-пластичните хирурзи също имат все повече работа - броят на процедурите годишно нараства с между 8 и 10 %, според статистиката на ISAPS, като всяка година в света се извършват над 25 милиона операции и процедури. Всъщност те дори вероятно са много повече, тъй като организацията не отчита всички страни по света, а и следи само дейността на специализираните хирурзи. На САЩ се падат най-много разкрасителни операции с 18 % от общия брой.

Мнозина клиенти на клиниката "Пьозелдорф" в германския град Хамбург искат да изглеждат по-млади. Botox срещу гневните бръчки между веждите или сгъстяване на миглите са част от редовното "меню" наред с уголемяването на бюста, изсмукването на мазнини, корекцията на носа или намаляването на гърдите при мъжете.

"Живеем в свят, където външността е важна", казва собственикът на клиниката Холгер Фукс, специалист по пластична, естетическа и възстановителна хирургия.

"Възрастта все по-често се възприема като недостатък", отбелязва той.

Както и преди, клиентите му са основно жени, но броят на мъжете нараства непрекъснато и вече е достигнал 26 %.

"При нас идват преди всичко мениджъри, които искат и трябва да изглеждат млади и свежи", разказва хирургът Ларс Клайнинг.

Работата изисква да не им личат 15-те работни часа дневно, твърдят те, а и не искат да изглеждат по-зле от младите си конкуренти.

Не им харесва обаче, че трябва да отсъстват от работа заради периода на възстановяване, допълва Клайнинг. Поради това бизнесмените често искат часове в събота. Сред най-търсените от мъжете процедури, наред с лицевата терапия с Botox, са отстраняването на мазнини от корема и гърдите.

Тъй като процесът на остаряване при мъжете започва по-късно, отколкото при жените, клиентите от силния пол на клиниката са средно 50-годишни спрямо средно 30 години при жените. Сред клиентките мнозина имат професии, при които добрият външен вид е особено важен - манекенки, продавачки, актриси най-често прибягват до услугите на лекарите.

"Мъжете имат късмет, че при тях бръчките се възприемат като атрактивни. За жените това не важи", посочва Фукс.

Повечето клиенти на клиниката отдават голямо значение на естествения външен вид. Никой не трябва да забелязва, че нещо е било правено, допълва той.

Докато бизнесът с продукти и услуги срещу остаряване процъфтява, много компании изобщо не се възползват пълноценно от възможностите, които предлага по-напредналата възраст, посочва Хайнц Грюне, ръководител на кьолнския институт за пазарни проучвания Rheingold.

Групата на 60-годишните се е променила много от 90-те години.

"Тогава все още имаше възрастни хора като по картинка, които отговаряха на клишето. Те се обличаха така, че от пръв поглед човек ги идентифицираше като възрастни хора", казва Грюне, който се занимава с темата от 20 години.

Днес 60-годишните на пръв поглед почти не се отличават от 40- и 50-годишните. Всички посещават едни и същи кръчми, слушат еднаква музика, обличат се по подобен начин - те живеят в един и същи свят.

При споменаване на "възрастни хора" 60-годишните мислят за родителите си.

"50-те години са новите 30, 60-те са новите 40", казва Грюне.

Според експерта браншът все още изобщо не е осъзнал какъв потенциал се крие в променените възприятия за възрастта и как се е изменил пазарът.

Изкуството е продуктите за по-възрастни хора да се предлагат по начин, по който да не бъдат разпознавани като такива.

Някой компании вече са приложили този подход, например автомобилостроителният сектор при автомобилите с висока проходимост.

"Автомобилите с висока проходимост са скрита протеза, само че никой не ги възприема като такава", според Груне.

По думите му този тип коли се продават толкова добре не заради елегантния си вид, а защото всеки може да се качва в тях без проблеми.

Друг пример за продукти, прекрасно адаптирани за по-възрастни потребители, предлага Apple.

"Apple произвежда отлични продукти, подходящи и за по-възрастни потребители, тъй като обслужването им е идиотско", казва Грюне.

"И най-хубавото е, че продуктът не ме разобличава като възрастен човек", допълва той.

Психологията също оказва влияние върху това колко дълго живеем. "Хората, които се чувстват млади, живеят по-дълго", посочва Ханс-Вернер Вал.

Различни изследвания са установили, че усещането за младост се отразява положително върху здравето, казва директорът на Мрежата за изследване на възрастта към университета в Хайделберг.

Това означава, че до известна степен всеки може сам да окаже влияние върху остаряването и здравето си. При това изкуството да се живее играе голяма роля.

"Човек, който през целия си живот е бил сравнително физически активен и е избягвал рискови фактори като свръхтегло и пушене, често по-късно започва да има нужда от грижи", според Вал.

Остаряването обаче все още е стигма, според психолога.

"Обществото има негативна представа за остаряването, в професионалния живот, в обществения живот има голяма дискриминация въз основа на основание възрастта. Една по-положителна представа би обогатила обществото ни", подчертава той.

Продължителността на живота нараства, но не е безкрайна. Дори при оптимални условия човешкият организъм може да достигне максимум 115 до 125 години.

Извън външни фактори като замърсяване на околната среда, мръсна питейна вода, недостатъчни лекарски грижи, продължителността на живота се определя най-вече от генетични фактори.

"Гените очертават максималната продължителност на живота", казва професор Кристиан Енглерт от института "Лайбниц".

"Дали наистина определен човек ще достигне тази възраст, до голяма степен зависи от начина на живот", посочва той.

Майке Фройнд, Майке Телгхедер, в. "Ханделсблат"

(БТА)

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ