Затвори

7 стъпки да надхитрим следпразничната депресия

Снимка: Shutterstock

Коледа и новогодишните празници са зад гърба ни, а настроението се срива и ни обхваща депресия. Познато явление за повечето от нас.

Защо това се случва и как да се справим с това състояние разказва руският психотерапевт Андрей Шевцов.

Всички ние чакаме с нетърпение новогодишните празници. А, когато те свършат, трудно се връщаме към обичайния ритъм на работа. Често изпитваме раздразнение, неспокойствие, умора, без да има някакви видими причини затова.
Това са характерните прояви на така наречената следпразнична депресия. Тя може да продължи от няколко дни до няколко седмици и да има различни лица – например вместо депресия да се изяви с повишена нервна активност.

Стресовото състояние достига своя пик през декември-януари, когато денят е кратък и се стъмва рано.
Слабата светлина е причина за по-слабото производство на серотонин – хормон, който отговаря за емоциите. Падне ли нивото му, концентрацията страда, а умората и общата отпадналост се увеличават.

По това време на годината организмът има нужда от подкрепа и от възстановяване. Но периодът съвпада с усилената подготовка на новогодишните празници и напрежението от последните работни дни увеличава нервността ни.

В кръвта се отделя мощно хормонът на стреса, който повишава и тревожността.

Организмът изпитва силна психоемоционална нестабилност съпроводена с учестено сърцебиене, трудно дишане, главозамайване и проблеми с равновесието, обилно потене и треперене.

Негативно се отразява и преяждането по новогодишните празници.

Мазно, пържено, полуфабрикати, алкохол засилват производството на жлъчен сок, отделя се и повече солна киселина, в резултат на което и болките в стомаха зачестяват. Нарушенията в храносмилането увеличават пропускливостта на червата и натоварването на задстомашната жлеза.

Тези процеси се задълбочават и от алкохолните злоупотреби.

Може ли да помогнем и как да преодолеем следпразничния стрес?

1. Направете разтоварващи дни. Най-ефективна е добре познатата плодово-зеленчукова диета.

2. От напитките включете билкови чаеве, особено шипков. Той има мощни антиоксидантни свойства.

3. Ако решите да пиете мултивитамини, гледайте те да включват важните А, С, Е, както и микроелементите цинк, магнезий и селен.

Останалите стъпки вижте ТУК

Коментари
Последни
Най-четени
Вчера
Job Мениджър:
Алианс за младежта

Алианс за младежта

Мениджър - Списанието

Advertorial

Йордан Узунов е директор производствена дирекция в СТЕМО. Магистър по компютърни системи и технологии от Техническия университет - Варна. Сертифициран ИT одитор от международната неправителствена организация ISACA - Асоциация за одит и контрол на информационни системи.

Милена Драгийска е главен изпълнителен директор на "Лидл България"

Цитат на деня
Виц на деня
Валутен калкулатор

Валутен курс за 18.07.2018 г.

от валута
към валута
количество
Крайна сума:
Фиксинг на БНБ

Фиксинг на БНБ за 18.07.2018 г.

Валута
За единици валута
Лева (BGN)
Обратен курс за 1 лев
CHF
1
1.68446
0.593662
CNY
10
2.50612
3.99023
EUR
1
1.95583
0.511292
GBP
1
2.19465
0.455654
RUB
100
2.66801
37.4811
USD
1
1.68446
0.593662