нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Гаражните предприемачи се завръщат

Снимка: Shutterstock

В едно от лудите си приключения измисленият герой барон Мюнхаузен, но базиран на известна историческа личност, е заклещен в огромно блато. Той крещи за помощ, но е на самотно място и никой не идва да му помогне. Уморен в очакване на спасение, което още не е пристигнало, той решава да използва собствените си средства за решаване на проблема без външна помощ. Издърпва няколко каишки, прикрепени към ботушите му и успява да се измъкне от капана. Ето така се ражда терминът "bootstraping" - метафора, която служи за оценка на самодостатъчността на бизнеса и която днес представлява цяла тенденция в предприемачеството, пише eleconomista.es

"Фокусирайте се върху парите в брой, а не върху рентабилността, забравете за опитния екип, започнете като сервизна компания са някои от заповедите, които авторът на "Изкуството на буутстрапинг" Гай Кавасаки диктува за правене на бизнес.

"Bootstraping се отнася до способността да реализирате дадена идея с възможно най-малка инвестиция (1 евро е по-добре от 1000) и оптимизиране на ресурсите до максимум", обобщава Хавиер Иглесиас, главен изпълнителен директор в Miqo. Разбира се, че трябва да направите минимална инвестиция, но да знаете как да го контролирате и оптимизирате стъпка по стъпка е истинският ключ към успеха на вашия проект, подчертава той.

"Не става въпрос толкова за разполагането с по-малко ресурси, колкото за премахването на всичко излишно и което не добавя стойност към компанията. Специализацията е друг фактор за успех. По-добре е да се съсредоточите върху това да направите едно или две неща като вложите всички ресурси там, отколкото правите дузина неща по посредствен начин и без големи конкурентни предимства", съветва Хавиер Мегиас, директор на стартиращата програма на Bankinter Innovation Foundation. 

Скоростта се превърна в определящ фактор в новия начин на работа. "Когато нямате пари, времето ви струва два пъти повече. Ако парите ви свършат, преди да стигнете до клиентите си, вие сте мъртви. Ето защо да грешите рано и да се учите бързо е най-добрият начин да напреднете", на мнение е главният изпълнителен директор в Miqo Хавиер Иглесиас. 

"Най-добрите инвеститори са вашите клиенти. Представете си, че проектирате приложение за автоматично създаване на уебсайтове за електронна търговия. Докато го разработвате, можете да таксувате услугата на клиентите си за ръчно проектиране на тези уебсайтове. Това не само ще ви осигури доход, за да продължите да създавате първоначалния продукт, но и ще ви помогне да разберете по-добре реалните нужди на вашите клиенти", казва директорът на стартиращата програма на Bankinter Innovation Foundation Хавиер Мегиас.

Активното участие на клиентите в процеса всъщност е един от ключовете на гъвкавия бизнес. Как да ги накарате да се присъединят към каузата? "Най-важната стъпка за осъществяване на бизнес с малко ресурси е да сте наясно какъв тип клиент искате да привлечете", казва Хесус де Алваро, управляващ партньор на Hispalabs. Според този предприемач основната съставка не е голяма тайна: разговорът с тях.

"Познаването на реалността на вашите клиенти е най-добрата инвестиция на време, която можете да направите като предприемач. Задаването на въпроси и слушането на отговорите е не само най-добрият начин да продължите да се усъвършенствате, но и най-добрият начин да предвидите техните нужди и да идентифицирате тенденциите", добавя Хесус де Алваро. 

Хавиер Мегиас вярва, че това, което най-много впечатлява клиентите днес, е страхотен продукт, който е лесен и удобен за използване, пъргави и качествени услуги, атрактивни цени и надеждни референции. Същото се отнася и за инвеститорите, които не трябва да впечатляват толкова с офисите, а с визията, показателите и способността да развиват бизнеса на предприемачите, добавя той. 

Източник: eleconomista.es

Превод и редакция: Нели Тодорова

още по темата
още от Техники за успех