Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

„Как си?“ – най-безполезният въпрос

Shutterstock

„Как си?“ – това са двете най-безполезни думи в света на комуникацията. Човекът, който задава въпроса, не се интересува особено, а този, който ще му отговори, не казва истината. Резултатът е една загубена възможност и безсмилен диалог с никаква връзка.

Ключът към извличането на максимума от разговорите е просто да задедете на човека отсреща поредица от въпроси, твърдят изследователи от Харвардския университет. В серия от експерименти те са анализирали над 300 онлайн разговорa и установяват, че тези, на които са им задавани по-смислени последващи въпроси (т.е. различни от „Как си?“ или „Какво правиш?“), са харесали много повече своя събеседник.

Е, как да станете и вие толкова харизматични и интересни? Зависи от въпроса, с който ще започнете, и върху какви последващи въпроси ще се фокусирате след това. Вижте няколко тактики, с помощта на които ще сте инициаторите на смислените разговори.

1. Прилагайте схемата A.C.T.

Кога беше последният път, в който бяхте на среща и тя не започна с общи приказки? Това е естествен начин хората да се сближават. Започнете с въпрос, който ще изгради разговор, отговарящ на т.нар. схема A.C.T.:

A – има автентичност (Authenticity)

C – има сближаване (Connection)

T – има тема (Topic), която ще помогне събеседниците ви да придобият представа кой сте вие

Някои от въпросите могат да са: „За какво мислите в момента?“, „Какво ще правите другата седмица?“, „Напомняш ми на популярна личност, но не мога да си спомня точно коя – с кого свързваш себе си?“

2. Не бъдете новинар

Много хора подхождат, споделяйки новина от последния час – говорят за трафика, спорта, времето и т.н. Запомнете: да се държите като новинар е най-лошият начин да стопите ледовете. Има няколко изключения, например, ако новината би била много интересна за вас, шефа и колегите ви. Но все пак, опитайте се да избегнете тези клиширани теми и се фокусирайте върху неща, по-важни за вас.

3. Наблюдавайте какво се случва наоколо

Отворете очите си, преди да отворите устата си. Открийте нещо наоколо, върху което да се фокусирате, като картина на стената, семейна снимка на бюрото, каска за мотор и т.н. Такива детайли могат да предизвикат много интересен разговор. Представете си, че говорите с главния изпълнителен директор на голяма, знакова компания и той е на път да напусне. Забелязали сте купчина празни кашони до стената в офиса му. Можете да започнете с въпроса „Колко трудно за Вас е да напуснете тази работа?“. Това ще доведе до много по-дълбока и емоционална дискусия, която не би се случила, ако не бяхте забелязали кашоните.

4. Бъдете първи

Независимо дали сте на лична среща, или в конферентен разговор, започнете първи да говорите. В противен случай, има вероятност да се случат две неща: първо, някой друг ще коментира това, което вие сте искали, и второ, по-приказливите ви колеги ще започнат с техните въпроси. Така ще изпуснете вашия собствен шанс.

5. Не става въпрос само какво ще кажете

Освен думите ви, значение имат и тона на гласа, лицевите експресии и очният контакт. При личен разговор гледайте другите в очите, докато говорите, вместо да седите, навели глава към масата или с поглед, забит в стената. Когато говорите по телефона се усмихвайте – това ще направи гласа ви по-топъл. Не става въпрос само какво ще кажете, но и как ще го кажете. Подходът помага на другите да се доближат до вас.

Просто го направете

Особено за интровертите, започването на разговор може да е много болезнено. Но ако не казвате нищо в моментите преди да започне бизнес срещата, или когато сте в асансьора с шефа си, има риск да станете невидими.

Първо, успокойте се. Почти всички се притесняват от другите, особено от онези, които са на по-високи позиции от тях. Спомням си чувството, когато се запознах с 4-звезден генерал от Пентагона. И чувството, когато се срещнах с бившия британски премиер Дейвид Камерън. Но си поех дълбоко въздух и започнах да говоря.

Гари Бърнисън, главен изпълнителен директор на Korn Ferry, за Cnbc.com

Редактор: Габриела Беличовска

още по темата
още от Техники за успех
12
Вторник
Ноември