нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Само час на ден държа имейла далеч от мен

Shutterstock

Всички прекарваме повече време, отколкото би ни се искало в имейла и платформите за незабавен чат. Те винаги стоят на фона на работата ни и ни изкушават да натиснем мишката върху тях, за да ги проверим „набързо“. Това действие обаче ни отнема ценно време, което можем да прекараме фокусирани над някоя задача.

Платформата RescueTime използва анонимни данни на близо 50 хил. свои потребители и открива, че 40% от продуктивното време на работа те прекарват правейки няколко неща едновременно, т.нар. „мултитаскинг“, докато десетки проучвания показват, че той е лош за нас. Близо половината от времето на работа е прекарано в редуване на 2-3 задачи, вместо усилията да са насочени само към една.

Когато опитваме да многофункционални, мозъкът ни превключва бързо между няколко задачи. Така „мултитаскингът“ намалява нашата ефективност, пречи да се фокусираме и увеличава стреса. И все пак, повечето от нас не възприемат проверката на имейла и платформите за незабавна комуникация като нещо, което им пречи. Още по-лошо, „мултитаскингът“ постоянно ни смущава.

Проучване на Томас Джаксън от университета в Лъфбъроу, Великобритания, показва, че 70% от всички получени имейли се отварят до 6 секунди от тяхното изпращане. Веднъж щом проверите едно съобщение, ви отнема около 64 секунди да продължите първоначалната си задача. И по-лошо, от друго проучване става ясно, че когато имейлът включва да направим нещо, времето за концентрация стига до цели 9 минути.

Така на средния служител му остават едва 1 час и 12 минути продуктивност, в която не е прекъсван от въздействието на имейлите и съобщенията.

Един от начините психолозите да оценят ефекта на „мултитаскинга“ е да сравнят колко време отнема да бъде извършена една задача без прекъсване и за колко време ще я изпълним, ако правим няколко неща едновременно. Вероятно не е изненада, че се бавим, препускайки между задълженията си, но проучване достига до още по-интересен факт – колкото по сложна е една задача, толкова повече време губим.

Комуникационните инструменти и платформи са нужни, но от вас зависи да ги използвате добре. Лесно е да игнорирате тяхното влияние върху ежедневната ви продуктивност, но ако осъзнаете последствията от тях, ще се почувствате много по-добре. Следващия път, в който влизате в имейла „само за секунда“, помислете си колко ще ви струва това действие.

Джори Маккей за Rescuetime.com

Редактор: Габриела Беличовска

още по темата
още от Техники за успех