Съчетай кариера и семейство, докато се радваш на живота

Съчетай кариера и семейство, докато се радваш на живота

Съчетай кариера и семейство, докато се радваш на живота

Важна част  от фирмената култура на големите компании в последните години е да се грижат повече за благополучието на служителите си. По същество това означава реализирането на спокоен и щастлив живот в материална осигуреност. Затова и изразът „Радвам се на благополучие“ е присъщ на хората, постигнали равновесие между работата и личния живот. Да участват в постигането на лично щастие от работещите във фирмата означава, че са достигнали интелигентното прозрение, че хората са в основата на всичко и от тях зависят добрите резултати на компанията. „Kaufland България“ са сред онези компании, които имат специални политики, гарантиращи благополучието на служителите. Какви са те, разказва Милена Караилиева, директор „Човешки ресурси“ във веригата магазини.

- Как осигурявате връзката между благополучието на хората и финансовите резултати?

- Връзката е пряка, защото именно хората стоят зад успеха на компанията като лидер в сектора за модерна търговия в България. Екипът на Kaufland е огромен и фактите говорят красноречиво – близо 6500 колеги работят в компанията, около 80% от тях са в 60 магазина, разположени в 34 града на страната. Структурата на логистичното ни звено също е мащабна и е една от най-големите по рода си у нас. Ефективното управление и взаимодействие между всички тези хора позволява те да се чувстват добре в компанията, което се отразява и на благополучието на цялата организация.

Ролята на „Човешки ресурси“ е ключова за надграждането и осъществяването на работодателските политики, които поставят служителите в центъра на организацията. Грижата за екипа е в много различни направления, но това, което смятаме за наше предимство, е, че дори в извънредни обстоятелства запазваме целостта му. Пандемията не ни принуди да съкратим хора, а, напротив, категорично решихме да инвестираме в увеличение на заплатите на колегите в хипермаркетите ни, в сърцето на нашия бизнес и наемахме служители.

- 2 млн. лв. е инвестицията ви през миналата година за здравето и безопасността на служителите. Как това се отрази на бизнеса на компанията и как рефлектира върху финансовите резултати?

- Здравето на екипа категорично е първи приоритет за Kaufland. Въпреки предизвикателствата на пазара на труда и несигурната икономическа ситуация в условия нa cвeтoвнa пaндeмия ние останахме нaдeждна опора за нашите служители и ycпяxмe дa се погрижим за здpaвeтo им чpeз нaвpeмeнни действия.

От началото нa kpизaтa инвecтиpaхме в пpoтивoeпидeмични мepkи за бeзoпacнa cpeдa зa paбoтa, но и в специални обучения и семинари, насочени към психологическото и емоционалното здраве на колегите. Правим регулярна блиц анкета, в резултат на която видяхме необходимостта от външна психологическа помощ, затова от миналата година на разположение на всеки служител е външен психолог.

По този начин успяхме да съхраним хората си, бизнесът ни продължи да функционира в обичайно темпо, останахме сигурен партньор на нашите производители и клиенти. Финансовите ни резултати не се повлияха от кризата и от предприетите срещу нея мерки, ръстовете и развитието ни продължиха да са стабилни. Вярваме, че успяхме да реагираме бързо и адекватно именно по отношение на хората ни, а това винаги се отплаща.

- Какво включват политиките и в кои HR аспекти Kaufland сте пионери?

- Основната цел на всичките ни вътрешни политики за служителите е да подобряват микроклимата в компанията. Стремим се постоянно да разширяваме списъка с HR придобивки, които към момента са 15 и са все по-търсени и ценени от служителите като част от социалния им пакет.

Това, с което се отличаваме, идва отвътре – от препоръките и обратната връзка на колегите ни в регулярни, бързи пулс анкети, както и в по-големи годишни проучвания на удовлетвореността.

- Бихте ли ни дали примери?

- Годишно в нашата онлайн обучителна система се включват над 2500 служители по различни теми, свързани с бизнеса. В същото време осъществяваме няколко програми, насочени към завършващи ученици и студенти, като „Управители на бъдещето“, „Директен старт“, стажантски и практикантски програми.

Нуждата от по-директна, ясна и навременна комуникация доведе и до разработване на няколко нови канала за общуване между служителите. Сред тях са вътрешни медии, вътрешна интернет мрежа, а наскоро и мобилно приложение, в което всеки служител от магазинната мрежа може в реално време да намери информация какво се случва във фирмата, да провери баланса на отработените часове или да заяви отпуск, да е винаги свързан с колегите, независимо в кой град на България се намира.

Много добре работещ инструмент в общуването с големия ни екип са т.нар. доверени лица, които посещават всички наши локации и ежедневно провеждат индивидуални разговори с колегите, за да разберат как се чувстват те на работното си място, какви нужди и предизвикателства посрещат, какво ние като компания можем да подобрим в работното им ежедневие. През 2020 г. екипът на този своеобразен „HR на четири колела“ проведе над 4 хил. консултации с колегите на живо или по телефон.

- Кои са новите аспекти в благополучието на хората, в които ще инвестирате?

- На първо място продължаваме да инвестираме в здраве и безопасна работна среда, защото този дневен ред е винаги актуален. В допълнение поставяме фокус върху ключови приоритети по отношение на вътрешната култура и организацията на работа, в които се насочват нашите бъдещи инвестиции. „Отвори нова страница“, „Започни сигурна работа“, „Покажи на какво си способен“, „Получи признанието, което заслужаваш“, „Балансирай работа и личен живот“, „Съчетай кариера и семейство“, „Радвай се на живота“ са посланията, изведени от представително проучване и имиджов анализ на факторите, определящи мотивите за избор на работодател у нас. Върху тях ще концентрираме усилия и ще адресираме конкретни програми и инициативи към настоящите и бъдещите ни колеги.

- Как различните поколения в екипа се отнасят към HR инициативите за осигуряване на благополучие?

- Компанията ни е голяма и в нея намират реализация хора от много поколения, работещи в различни области, към които се стремим да сме гъвкави, за да отговаряме на потребностите им. Инициативите за благополучие постепенно преминават от популярни, идентични за големи групи от хора, към адаптирани към конкретните потребности на съответния човек мерки. Ако за една част от екипа са важни допълнителните дни отпуск и възможността да работят от вкъщи, за други са ценни отстъпките, които осигуряваме при редица наши търговски партньори. За тепърва прохождащите професионално колеги е изключително привлекателна възможността да израстват бързо в компанията и да трупат опит в различни нейни отдели. За голяма част от екипа съществен мотив е обвързаността ни с важни за обществото и местната общност каузи. Социалната отговорност на компанията влияе положително на работодателския ни имидж и участието на хората в доброволчески и други събития, свързани със социална ангажираност, се цени изключително много и така ще бъде и занапред. Това е веруюто на поколението Z.

- Как поощрявате културата за корпоративно благополучие сред мениджърите?

- Факт е, че 80% от всички ръководители в компанията са вътрешно развити кадри от екипа и по естествен път те приемат добре концепцията за корпоративно благополучие. За мениджърския състав е важно компанията да запази предимствата си, които я правят предпочитан работодател, а атрактивното възнаграждение е само част от тях. В подкрепа на ръководителите от всички нива в Кауфланд са въведени редица обучителни програми и академии, които подготвят млади мениджъри и усъвършенстват уменията на опитните директори – например „Академия за управители на хипермаркет“, която акцентира върху ключови за управлението на бизнеса теми. Друга програма – „От ръководител към лидер“, съдържа 4 модула, разработени в подкрепа на мениджъри, които правят първи стъпки в управление на екипи. За последните 15 години, в които Kaufland е на българския пазар, компанията е инвестирала в обучения на близо 15 хил. служители, в това число и чрез нововъведени 8 мащабни програми за квалификация.

Венцислав Савов. Интервюто е от бр. 8/2021 на сп. "Мениджър"

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ