Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Вашата най-добра стратегия на интервюто за работа

715

Снимка: Shutterstock

Дори и да имате опит с интервютата за работа, лесно може да изпуснете не добре обмислен коментар или фраза, които да сигнализират на потенциалния ви работодател, че не сте правилния човек за компанията. В крайна сметка, никой няма да ви каже защо не сте получили работата, но има голяма вероятност причината да се крие във вашите социални умения.

Добре развитите междуличностни умения са сред най-важните качества, търсени в повечето съвременни работни места. По тази причина мениджърите, отговарящи за назначаването на нови служители, отделят специално внимание на всеки малък знак и детайл, който може да означава, че не се разбирате добре с хората.

Ако не искате да унищожите шансовете си да бъдете поканени на второ интервю за желаната работа, внимавайте с тези шест фрази, които могат да създадат лошо впечатление за вашите комуникационни умения.

1 „Талантите ми не бяха използвани по добър начин“

Когато говорите за предходната си работа, трябва да избягвате критиките към бившите си ръководители и колеги, и особено изрази от рода: „Талантите ми не бяха използвани по добър начин“. Това може да звучи като лесен начин да обясните причината, която ви е накарал да напуснете работа, но когато казвате, че шефът ви не е се е възползвал от вашите умения по подобаващ начин, вие демонстрирате, че не таите добри чувства към бившия си ръководител.

В същия ред на мисли, избягвайте да се оплаквате от това, че вашият принос към работата не е бил признат или че задълженията, които са ви били възлагани, не се отговаряли на вашите умения. Дори и да кажете само, че търсите компания, която „знае как да използва вашите таланти“, е достатъчно, за да създаде впечатлението, че сте останали разочаровани от предишната си работа. Избягвайте подобни сравнения.

2. „Предишната ми работа не бе достатъчно предизвикателна“

Не мислите, че ще впечатлите бъдещия си работодател, като се похвалите колко лесна и скучна е била последната ви работа. Ако работата ви не е била достатъчно предизвикателна, то вината е във вас.

Работодателите очакват от кандидатите за работа да поемат инициативата в свои ръце и сами да си създават възможности за развитие и растеж. Когато казвате, че работата ви не е била предизвикателна, вие прехвърлят отговорността върху вашия бивш работодател, който е трябвало да ви осигури интересно и вдъхновяващо преживяване. Това са нереалистични очаквания. Изпускането на една подобна фраза ще се приеме от всеки мениджър за признак за липса на социални умения.

3. „Търся различно преживяване“

Напълно възможно е да искате новата ви работа да ви предложи нещо различно от последното ви работно място, но това изявление може да бъде прието по негативен начин от потенциалния работодател. Той може да си помисли: „Този кандидат е бил наистина нещастен в предходната си работа, може би и тази позиция няма да му хареса“.

Вместо да правите сравнение, което хвърля сянка върху предишното ви работно място, споделете с интервюиращия очакванията си за новата работа и нещата, които се надявате да постигнете в нея.

4. „Имах добри отношения с бившия ми шеф, но…“

Може би си мислите, че с тази фраза ще изразите позитивното си отношение към вашия бивш шеф. Единственият проблем е, че когато втората част на изречението ви започва с „но“, тя подкопава всички позитиви, които сте изброили до момента.

Но-то може да бъде последвано от „ние често имахме различни виждания по редица въпроси“ или пък „работата не беше особено интересна“. Каквато и да е втората част от изречението, тя със сигурност няма да ви спечели симпатиите на потенциалния работодател. Тази фраза показва, че по някаква причина вие не сте се успели да се впишете добре в динамиката на екипа. Дали причината за това е била във вас или във вашите колеги и шеф е от второстепенно значение.

Ако искате да покажете, че имате добри отношения с бившия си шеф, въпреки че сте напуснали работа, забравете за думата „но“ и се придържайте към положителните аспекти от предходната ви работа.

5. „Аз съм трудолюбив човек, който може да се справи с всичко“

Това може да изглежда като позитивно изказване, което показва вашата мотивираност и желанието ви да се представите добре, но в крайна сметка интервюиращия може да го приеме като признак за това, че сте единак, който се интересува само от личните си успехи и не се разбира добре със своите колеги. Да можеш да се справяш сам с всичко днес не се приема за критично важно качество, защото успехът на съвременните в съвременната бизнес среда зависи от  ефективна работа в екип и сътрудничество между служителите.

По тази причина е добре да не отделяте голямо внимание на личните си постижения ида кажете, че сте ръководили успешно екип, или че сте постигнали страхотни неща с помощта на вашите колеги.

6. „Аз съм изключително амбициозен. Надявам се, че един ден ще имам вашата работа“

Съвсем наскоро няколко вицепрезидента на HR отдели в различни големи компании споделиха с мен, че са започнали да чуват този израз все по-често от кандидатите за работа и че това никак не им харесва. Представете си двайсет и няколко годишен младеж, току-що завършил университет, който е интервюиран от мениджър, който заеме изключително висока позиция в компанията. Когато интервюиращия попита кандидата за работа къде се вижда след 10 години, младежът отговаря: „На вашето място“.

На пръв поглед този отговор може да бъде приет като признак за увереност и амбиция, но за съжаление, той демонстрира липса на междуличностни умения. Този коментар показва, че кандидатът за работа си мисли, че знае какво точно е работата на мениджъра и че вярва, че е способен да се справи с нея. Един от мениджърите, които ми разказаха за тази тенденция, отговаря на подобни изказвани с въпроса: „Какво точно мислите, че работя?“. В повечето случаи кандидатът не може да даде отговор. Запазете този тип коментари за по-маловажни ситуации и се фокусирайте върху това да давате по-реалистични и скромни отговори.

.........................

Джудит Хъмфри, автор на „Speaking as a Leader: How to Lead Every Time You Speak“, за FastCompany.com

още по темата
още от Техники за успех
22
Вторник
Октомври