Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Да решим проблема заедно!

Снимка: Shutterstock

Конфликтите са неизбежна част от работната реалност. Те са постоянен източник на стрес и напрежение за лидерите, които не знаят как да се справят с тях. Именно това прави толкова важно умението за овладяването на конфликтите на работното място.

Подобно на множество други, на пръв поглед неприятни фактори и предизвикателства в работата, конфликтите  всъщност могат да бъдат възможност за позитивна промяна. Ефективното им разрешаване помага за изграждането на по-стабилни и дълбоки връзки между хората и за подобряването на комуникацията в екипа.

Проблемът за повечето лидери идва от това, че те просто не знаят какво да кажат. Ето няколко фрази, които могат да ви помогнат да разрешите всеки конфликт в офиса:

1. „Чувствам, че тази тема е деликатна за теб. Така ли е?“

Понякога, за да туширате напрежението, трябва да отразите емоционалния заряд на конфликта. Никога не игнорирайте емоциите, защото те лесно могат да ескалират и нещата бързо да излязат извън контрол. Отдаването на нужното внимание на емоционалното състояние на спорещите хора ги кара да се почувстват приети и разбрани, като същевременно с това намалява напрежението между тях.

2. „Нека си поемем глътка въздух, преди да продължим напред“

Понякога най-добрият ход, който може да предприемете, за да смекчите тона на един конфликт, е да направите тайм аут. Почивката винаги помага за намаляването на напрежението.

3. „Благодаря за откровеността, оценявам твоите отзиви“

Повечето хора, които се стараят да казват на другите истината в очите, рядко печелят дивиденти от тази си откровеност и директност. Ефективното разрешаване на конфликти изисква непредубедено ум и гъвкав начина на мислене, защото всички различни гледни точки заслужават да бъдат разгледани и оценени по достойнство.

4. „Оценявам усилията и упорития труд, който си положил“

Повечето хора получават признание за резултатите, които са постигнали, вместо за усилията, който са вложили, особено ако в крайна сметка те са завършили с провал. Когато казвате на някой, че цените положените от него усилия и труд, вие демонстрирате, че разбирате жертвите и лишенията, които този човек е приел, в името на постигането на желания от вас или вашата компания резултат. Вие му казвате, че неговият принос не остава незабелязан, дори и в случаите, когато крайният резултат не е такъв, какъвто сте искали.

5. „Нека работим по проблема и да го разрешим заедно“

Тази фраза е важна, защото тя размества опониращите си страни в конфликта и ги представя като партньори, които търсят компромис. Тя показва, че се интересувате не само от разрешаването на самия конфликт, но и от изграждането и поддържането на добри взаимоотношения между колегите и създаването на дух на сътрудничество.

6. „Разкажи ми повече – искам да разбера“

Повечето хора говорят, за да бъдат чути, но малцина отделят нужното време, за да ги разберат. Тази фраза е изключително силна, защото всеки човек иска да бъде разбран. Това не означава, че трябва да се съгласите с казаното от някой, а просто да бъдете готови да го изслушате.

7. „Да видим какво можем да направим, за да се уверим, че това няма да се повтори“

Когато изразявате загриженост за работата, без да вменявате вина, вие пренасочвате фокуса на дискусията от размяната на реплики(а понякога и обиди) към предотвратяването на подобен спор в бъдеще.

8. „Какво можем да направим, за да променим ситуацията?“

Акцентът тук е върху „ние“ -  какво можем да направим „ние“ за да променим ситуацията. Въпросът не е в това какво може да направите самите вие или какво може да наредите на служителите си, а в това какво може да направите заедно, за да разрешите проблема.

9. „Да, напълно си прав“

Ако сте на крайно противоположни позиции с ваш колега по определен въпрос, потърсете нещо, с което може да се съгласите и двамата, за да можете да започнете процеса по намиране на компромисно решение с тази фраза. Когато хората получават валидация за казаното от тях, те са по-склонни да влязат в конструктивен диалог.

 10. „Не знаех за това – разкажи ми повече“

Демонстрирането на незнание не е признак за слабост – точно обратното, това показва, че искате да се учите и развивате. Освен това, то е добър начин за туширане напрежение. Спрете да говорите и започнете да слушате. Накарайте вашият събеседник да се разбере, че наистина се интересувате от това, което той има да ви каже. Не спирайте да задавате въпроси и внимателно да изслушвате техните отговори, докато не стигнете до първоизточника на конфликта.

11 „Съгласен съм с теб по тази въпрос“

Може да бъде трудно да си признаете, че сте сгрешили, но поемането на отговорност и признаването на правотата на другия човек върши истински чудеса. Когато кажете на някой, че сте съгласен с него, вие разрешавате не само настоящия конфликт, но създавате и условия, които ще предотвратят бъдещи конфронтации.

12. „Как мога да те подкрепя?“

Това е фраза, която всеки лидер трябва да използва непрекъснато – било то в диалог, конфликт или разговор, във всеки тип на общуване. Тя намалява стреса и дава позитивен тон на комуникация.

Една от най-големите грешки, която един лидер може да направи, е отбягва конфликтите. Когато към тях се подхожда по правилния начин, конфликтите могат да бъдат катализатори на позитивна промяна.

………………..

Лоли Даскал, президент и изпълнителен директор на консултантската фирма Lead From Within, в своя блог.

Редактор: Георги Георгиев

още по темата
още от Техники за успех
13
Сряда
Ноември