Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Нов подход към остаряла концепция

741

Снимка: Shutterstock

Почти универсалният модел на 8-часов работен ден е остарял и неефективен подход към работата. Ако искате да бъдете възможно най-продуктивни, трябва да се освободите от оковите на тази реликва от миналото и да намерите нов подход към работата.

8-часовият работен ден намира своето начало в годините на индустриалната революция, когато тежката работа в фабриките във Великобритания води до масови протести от работниците, които   принуждава промишлените магнати да приемат един по-хуманен модел на работа.

Макар и концепцията за 8-часов работен ден да е представлявала истинска революция преди двеста години, продължаващото и приложение в нашето съвремие е меко казано неефективно.

Подобно на нашите предци, от нас се очаква да работим по 8 часа на ден и да се задоволяваме с няколко кратки почивки, които да ни разсеят от претрупаното ни със задачи ежедневие. В крайна сметка, някои хора дори работят по време на своята обедна почивка!

Този остарял подход към работата не ни помага, той пречи на нашето развитие.

Най-добрият начин да структурирате деня си

С помощта на компютърни приложения, проследяващи работните навици на служителите, и по-специално времето, което те отделят на всяка една задача и начина, по който това се отразява на нивото им на продуктивност, от Draugiem Group са направили прочуване, което показва оптималният модел на работа.

Според изследването най-ефективния подход към работния ден е базиран на формулата 52 минути заетост, последвани от 17 минути почивка. Хората, които са изпълнявали следвали тази структура на работа, са имали по-високи нива на фокус и енергия от останалите. За около час работа те са били ангажирани на 100% със задачата, която е трябвало да изпълнят. Те не са хвърляли по един „бърз поглед“ на страницата си във Facebook и не са си губили времето с четеното на незначими имейли. Когато са започвали да чувстват умора, те са си взимали кратки почивки, в които са се откъсвали напълно от работата. Това им помагало да се връщат със свежи сили в офиса и да си връщат фокуса върху работата за още един работен час.

Мозъкът ви работи на принципа - 1 час включен, 15 минути изключен

Хората, които са открили това магическо съотношение работа-почивка, са значително по-продуктивни от своите конкуренти, защото разбират основната потребност на човешкия ум: мозъкът функционира на високи обороти в рамките на 1 час, последван от период на ниска енергия, който продължава около 15-20 минути.

За повечето от нас този естествен прилив и отлив на енергия, се проявява под формата на моменти, в които сме силно концентрирани и ефективни, последвани от по-непродуктивни периоди, когато се изморяваме и отдаваме на занимания, които отличат вниманието ни от нашата работа.

Вместо да опитвате да работите по-здраво и по-целенасочено, когато почувствате умора, най-добрият начин да избегнете загубата на време и разсйеването е като просто приемете липсата на енергия като знак, че е време да си вземете почивка.

Поемете контрол върху работния си ден

8-часовият работен ден може да бъде ефективен за вас, ако разделите времето си на стратегически интервали. След като приравните естествените периоди на прилив и отлив на енергия с работното си време, нещата започват да вървят много по-гладко. Ето четири съвета, които ще ви вкарат в перфектен работен ритъм:

1.Разделете деня си на няколко почасови интервала

Всички имаме планове с неща, които трябва д постигнем до края на деня, седмицата или месеца, но в крайна сметка човек е много по-ефективен, когато се фокусира върху това, което може да постигне в момента. Освен че ще ви помогне да влезете в правилния ритъм, планирането на деня около почасови интервали помага за разбиването на трудоемки и сложни задачи на по-малки и поносими парчета. Ако искате да приемете оптималния модел на работа, предоставен от проучването на Draugiem Group, може да разделите работния си ден на интервали от 52 минути, но и почасовото разпределение ще ви свърши добра работа.

2.Спазвайте почасовата структура

Стратегията с разделянето на работния ден на няколко периода от по приблизително 1 час работи, защото тя ни позволява да използваме периодите на пикова енергия и концентрация, за да постигнем високо ниво на фокус и производителност в рамките на сравнително кратки времви интервали. Когато пренебрегвате тази структура, за да изпратите няколко съобщения, да проверите електронната си поща или да хвърлите едно око на Facebook, обезсмисляте цялата идея на този метод на работа.

3.Отделете време за истинска почивка

Прочуването на Draugiem Group показва, че служителите, които са си взимали по-чести почивки от препоръчаните 17 минути на всеки 52 минути работа, са били по-продуктивни от хората, които са работили без почивка. На същия принцип, тези, които са си вземали „истински почивки“, са се представяли по-добре от онези, които не са можели да се откъснат напълно от работата си дори във времето, което са отделяли за почивка. За да бъде „истинска“ вашата почивка, трябва да се отдалечите колкото се може повече от вашия компютър, мобилен телефон и списък със задачи. Почивките, които включват разходка, четене и разговор с колеги и приятели, представляват най-ефективния начин за възстановяване на енергията, защото те ви помагат да загърбите мислите за работата.

4.Не чакайте тялото ви да ви каже, че имате нужда от почивка

Ако чакате да се изморите, преди да си вземете почивка, то най-вероятно сте закъснели и сте пропуснали времевия прозорец, които ви позволява да запазите оптимална продуктивност. Спазването на почасовия график ви гарантира, че ще работите в периодите, когато сте най-продуктивни, и ще си почивате, когато сте изчерпали вашата енергия и концентрация. Не забравяйте, че в крайна сметка постигате повече, когато си почивате за кратки периоди от време, отколкото ако не спирате да работите, когато сте изморени и разсеяни.

.........................

Травис Брадбъри, автор на бестселъра „Emotional Intelligence 2.0“ и съосновател на TalentSmart, за LinkedIn.com

още по темата
още от Техники за успех
22
Петък
Март