Кажете ми...

Кажете ми...

Кажете ми...

Като горд представител на „езиковата полиция“ мога да кажа, че думите имат огромно значение. Има редица фрази и словесни навици (като например паразитните изрази), които могат да навредят на ефективността на общуването и да допринесат за неразбирателства в комуникацията ни с останалите.

От друга страна, съществуват и думи, които отварят всевъзможни врати в общуването. Малко хора разбират това по-добре от Александра Картър, преподавател в областта на преговорите към ООН и автор на „Ask for More: 10 Questions to Negotiate Anything“. Картър започва да използва фразата „кажете ми“ непрекъснато, след като през 2000 г. завършва обучение за медиатор. През тези годините тя не спира да се изумява от силата на тази фраза.

Могъща фраза

Картър използва тази фраза в най-различни преговори, за да разбере нуждите, желанията и възгледите на различните страни в комуникацията. „Когато казвам: „Кажете ми от какво имате нужда“ или „Кажете ми повече за проблема“, получавам отговори, които са изцяло от гледната точка на моя събеседник. Те ми дават по-задълбочена представа за това какво мисли и какви са неговите приоритети“, споделя Картър.

Това накарало Картър да започне да използва фразата и в своето ежедневие. Тя я използва при разговори с нейните шефове и колеги, за да научи повече за техните нужди и за цялостното състояние на работното място. По думите й, когато е казала на шефа си: „Кажи ми повече за това какво искаш от служителите си“, той е споделил с нея много неща, които не е очаквала.  

„Тя ми каза неща от рода на „Започвам работа по-рано от останалите, защото искам да се прибера навреме, за да прекарам повече време с децата си. Затова за мен е важно хората, с които работя пряко, също да идват рано на работа“. След като ми каза това, аз започнах да идвам по-рано в офиса всеки ден“, казва Картър. От този разговор тя е успяла да научи повече и за приоритетите на своя шеф и за предизвикателствата, които е трябвало да преодолее в работата.

Защо е толкова ефективна

Картър сравнява тази фраза с хвърлянето на огромна мрежа във водата, за да видите колко риби можете да уловите. Има няколко причини тази фраза да е толкова ефективна. Първата е, че тя ви дава представа за чуждата гледна точка. Когато започнете разговор с думите „кажете ми“, било то в отворена форма или по-конкретизирана, като например „кажете ми какъв е проблемът“, вашият събеседник е свободен да изрази чувствата и възгледите си, без да бъде повлиян от вашите виждания по темата. Така вие разбирате начина, по който той разглежда дадената ситуация или проблем, казва Картър. Понякога, чуждите разбирания се различават коренно от вашите, така че е добре да имате ясна представа за тези разминавания.

Тъй като книгата на Картър бе публикувана в условията на пандемия, когато масовите събирания бяха забранени, нейните представяния пред публика бяха отменени. Макар че тя просто можеше да попита феновете си в социалните мрежи, дали вместо това биха предпочели да проведе уебинар по случай премиерата на книгата, Картър е решила да не поставя тази идея на гласуване, тъй като от опит знае, че въпросите, на които може да се отговори само с „да“ или „не“, в повечето случаи завършват с превес на „не“-тата. Вместо това тя е говорила с организаторите на събитията и им е задала въпроси с фразата „кажете ми“ за това какво са предвидили да предложат на разочарованите фенове.

„Когато  ги попитах това, почти всички организатори ми казаха, че нямат план „Б“. Те ме попитаха дали имам някаква идея. Тогава им предложих да се организират виртуални програми и дискусии, които помогнаха на много хора.“, казва Картър.

В крайна сметка „кажете ми“ не е толкова въпрос, колкото покана към другия човек да разкрие чувствата и мислите си. Това е възможно най-широкообхватният, който може да ви даде най-много информация.

.........................                         

Гуен Морън, съавтор на The Complete Idiot's Guide to Business Plans, за FastCompany.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ