Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Когато нещата тръгнат в обратната посока

Снимка: Shutterstock

Понижението не влиза в ничии планове за кариерно развитие. Всички говорим за изкачване на професионалната стълбица и то не без причина – в един идеален свят, кариерата на човек би следвала само и единствено възходяща траектория, при която повишенията следват едно след друго. В реалния свят обаче нещата не стоят по този начин, като множество талантливи и здравоработещи професионалисти срещат редица спънки в кариерата си.

Какво представлява понижението?

И така, какво точно означава да бъдете понижени на работно място? Това означава, да бъдете понижени в длъжност, да бъдат намалени вашите отговорности или да бъде понижено заплащането, което получавате (а може би и всички тези неща наведнъж).

Според проучване в САЩ, близо 46% от всички  експерти по човешките ресурси са ставали свидетели на понижение на служител в компанията, за която работят. Според същото изследване четирите най-често срещани причини за това решение са: лошо представяне; липса на успех при нова роля, последвала повишение; вътрешно преструктуриране или доброволно слизане от дадена позиция.

Понижението може да нанесе тежки щети върху егото на човек, както и върху неговият портфейл. Ако обаче предприемете правилните стъпки може да се изправите обратно на крака и да върнете кариерата си в правилната посока.

Разберете причината за понижението

Ако шефът ви не е обяснил защо е решил да ви понижи в длъжност или да намали заплатата ви, то от вас зависи да питате. В крайна сметка, тези неща не се случват без причина. Дори и да мислите, че се справяте с работата си, бъдете готови за критики. Първата ви реакция може да е да вземете отбранителна позиция, като според проучване на OfficeTeam 47% от хората, които биват понижавани в работата си по някакъв начин, изцяло губят интерес към нея. Важно е да мислите логично и да разберете причините за това решение, преди да направите следващата стъпка.

Създайте план за действие

Колкото и да ви се иска да напуснете офиса с гръм и трясък, най-добрият начин да реагирате на подобна новина е като приемете обратната връзка и създадете план за подобряване на вашето представяне, с който да докажете на вашия шеф, че сте ценен актив за компанията. По този начин ще демонстрирате на ръководителя си, че сте готови да се промените и че признавате грешките си. Този план може да включва професионално обучение, взимане на участие в нови проекти и идентифициране на проблемни типове на поведение.

Възстановете самочувствието си

Устойчивостта е от ключово значение за преодоляването на тази ниска точка в кариерата на човек. Това е моментът, в който трябва да заздравите връзките си с вашите колеги, на които да се осланяте за подкрепа. Това е добро време да помислите за намиране на ментор, който да ви помогне да възвърнете самочувствието си.

Преценете дали си заслужава да останете

Ако сте били понижени заради нещо, което е извън ваш контрол, то трябва добре да помислите дали искате да продължите да работите на това място. Понижили ли са вашата заплата заради по-ниските печалби на компанията ви през миналата година? Загубила ли е позицията ви своята значимост, след като компанията е била придобита от нов собственик? Постоянно ли сте в конфликт с вашия шеф? Това са все въпроси, които трябва да си зададете, преди да решите дали да напуснете работа. Ако условията са такива, то може би най-добрият ви ход е да намерите нова работа, която да ви предлага възможности за развитие и да насочи кариерата ви в желаната от вас посока.

.......................

Даниел Борц за Мonster.com

Редактор: Георги Геориев

още по темата
още от Техники за успех