Колегата дразнител

Колегата дразнител

Колегата дразнител

Една от положителните страни на работата от дома е, че имате почти едноличен контрол върху социалната си среда. Всяка среща през работни ден изисква умишлено действие от ваша страна – може да изберете времето и метода за комуникация.

Когато в работата ви има човек, с когото не се разбирате много добре, работата от разстояние позволява да не го виждате много често. Стига този човек да не е вашият шеф, няма нужда да провеждате срещи на четири очи с него и можете да го игнорирате по време на груповите заседания.

Връщането в офисите, към което прибягват все повече компании, е много вероятно да ви донесе нови взаимодействия с този ваш колега. Вместо да се готвите с неохота за неизбежните срещи с мразения от вас колега, разгледайте връщането в офиса като възможност за поставяне на ново начало на вашите отношения. За целта обаче е нужно разберете каква точно е причината да не сте се разбирали с колегата си досега.

Кара ви да се чувствате неудобно

Най-трудната за преодоляване ситуация е тази, при която поведението на вашия колега ви кара да се чувствате неудобно. Може би той омаловажава вашите идеи и успехи, или пък опитва да си припише заслугите за тях. Още по-лошо, той може да ви подлага на емоционален тормоз и да пречи на работата ви.

В тези случаи става въпрос за проблем, с който не трябва да се сблъсквате сами. За колегите, чието поведение е неприятно, но не и наистина оскърбително, е добре да потърсите подкрепа от ментор. Ако имате колега, който може да ви помогне със съвети и насоки, потърсете неговата помощ. Ако нямате достъп до такъв, може да се насочите към професионален коуч. В случаите, когато поведението на ваш колега преминава границите, трябва да съобщите за това на представител на отдел „Човешки ресурси“ или на вашия шеф. Не е задължително да подавате официално оплакване, но трябва да запознаете някои със случващото се и да осъзнаете до какво може да доведе това негово поведение, ако му бъде позволено да продължи да се отнася с вас по същия начин.

Постоянно търси светлината на прожекторите

Едни от най-досадните колеги са тези, които непрекъснато търсят начини да привлекат вниманието на другите върху себе си. В много от случаите тези хора разчитат на това, че тяхното нахалство ще им осигури по-добра възможност за получаване на повишение. Този тип служители всъщност може да бъде разделен на две подкатегории.

В едната категория попадат нарцисите. Това са хора, които наистина вярват, че са страхотни и че заслужават непрекъснати похвали за работата си. За нарцисите успехът на един човек винаги е за сметка на другите. Те вярват, че другите трябва да загубят, за да спечелят те.

Ако имате чувството, че вашият досаден колега смята себе си за безценен дар за работното място, то е ясно, че си имате работа с нарцис. Няма абсолютно никаква полза от поддържането на контакти с подобен човек. Той ще бъде добър с вас, докато има нужда от нещо, но след това няма да ви обръща никакво внимание. Отговорете му със същото още при първия му опит да се възползва от вас.

Много от хората, които изпитват нуждата постоянно да изтъкват постиженията си, обаче го правят от нуждата да компенсират чувството си за неадекватност в работата. Те страдат от така нареченият „синдром на самозванеца“, който е особено често срещан сред новоназначените служители. Повечето хора не са напълно уверени в своите способности и се страхуват, че са получили работата въпреки липсата си на познания, а не заради потенциала, който притежават.

Един от начините за справяне със този вреден синдром е именно чрез изтъкването на постижения. Ако мислите, че колегата ви говори често за успехите си, защото всъщност изпитва голяма неувереност, то си заслужава да го опознаете по-добре – особено ако той се справя наистина добре в работата си. Има голяма вероятност колегата ви да промени поведението си, след като придобие повече самочувствие. В крайна сметка той може да се превърне в изключително ценен служител, а и дори във ваш приятел.

Просто е дразнещ

Разбира се, съществуват и хора, които просто намирате за антипатични и предпочитате да не сте в тяхна компания. Може би те се оплакват твърде често или пък имат навици, които по една или друга причина ви изнервят. С други думи, нямате някаква сериозна причина да не ги харесвате, но в крайна сметка това е начина, по който се чувствате.

Добрата новина в случая е, че когато става въпрос за личните недостатъци на някой, вие сами избирате как да подходите към отношенията си с тази личност. Ако се фокусирате върху нещото в тяхното поведение, което ви дразни, то ще продължите да изпитвате апатия. Можете обаче и да възприемете поведението на вашия колега от друга гледна точка, представяйки го като забавна чудатост. Също така може да насочите вниманието си върху неговите позитивни черти и качествата, с които той може да ви помогне във вашата работа.

В крайна сметка е важно да разберете, че вашите очаквания към другите играят ключова роля за начина, по който ги възприемате. Ако очаквате да имате лоши отношения с колегите си, то това ще си проличи по вашето лице, жестове и език на тялото. В резултат вие може да мотивирате у тях именно тази реакция, която предварително сте си казали, че ще получите. Опитайте да бъдете по непредубедени и открити в отношенията си с другите, ще ви бъде от полза.

…………………….

Арт Маркман, когнитивен психолог и автор на книгата „Умното мислене“, за FastCompany.com.

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ