Всеки иска да се чувства специален, всеки може да стане по-добър

Всеки иска да се чувства специален, всеки може да стане по-добър

Всеки иска да се чувства специален, всеки може да стане по-добър

Независимо дали отивате на интервю за работа, дали се срещате с клиент или пък говорите с ваш колега, има един фактор, от който зависи до каква степен ще бъде успешни в конкретната дейност – вашите междуличностни умения.

Наричани още „меки умения“ (soft skills) и социални умения, те включват способността да работите добре в екип, да решавате конфликт, да градите доверие, да управлявате добре времето си, да взимате важни решения и много други.

Има множество изследвания, които отделят специално внимание на връзката между меките умения и професионалния успех, но те остават все така трудно измерими. Хората, с които работите, най-вероятно няма да ви кажат директно, че ви лисват социални умения, но те най-вероятно няма и да ви поканят на бар с колегите след работа, или пък да имат предвид вашето име, когато подбират състава на екипа за нов важен проект.

Добрата новина е, че можете да подобрите междуличностните си умения, стига да знаете върху какво точно трябва да се фокусирате. Ето 5 неща, характерни за хората, които имат добре развити социални умения:

Те хвалят останалите

Всеки иска да се чувства специален. Хората имат чисто човешка нужда да бъдат признати и разпознавани. Способността да накарате останалите да се чувстват страхотно в собствената си кожа е добра отправна точка за изграждането на дългосрочни връзки. Ако човекът, с когото говорите, наскоро е постигнал някакъв успех, не пропускайте възможността да му честитите и да отбележите колко добре се е справил. Ако например говорите с вашия шеф, споменете колко полезни са били отзивите, които ви е дал за вашата работа по даден проект, и как сте ги използвали, за да подобрите представянето си. Освен това, не се притеснявайте, че вашите комплименти може да ви поставя в ролята на подмазвач. Истината е, че другият човек ще ги приеме като пълни истини и ще ви бъде благодарен за вашата оценка.

Те слушат внимателно

Друго много важно умение е активното слушане. То не е толкова лесно, колкото звучи, което е и причината добрите слушатели да оставят толкова силно впечатление у хората, с които комуникират. Проучване на Харвардският университет установява, че хората говорят за себе си в 60% времето, когато общуват с някой друг. Когато не говорим, ние често мислим за това, което да кажем, след като събеседникът ни замълчи.

Най-добрата стратегия за развитие на умения за слушане преминава през три стъпки:

Слушайте с очите си – научете се да разчитате езика на тялото на хората, с които общувате. Седят ли със скръстени ръце, или изглеждат отпуснати?

Слушайте с ума си – опитайте се да разберете какво мислят хората, с които говорите.

Слушайте със сърцето си – разпознайте чувствате, които хората изпитват, дори и да не ги изричат на глас.

Не е нужно да правите и трите неща наведнъж, но е добре да опитате всяко едно от тях. Тази форма на ангажирана комуникация ще ви помогне да укрепите отношенията си с другите.

Те демонстрират ентусиазъм

Ние сме естествено привличани от хората, които ни дават енергия - онези, които са ентусиазирани и оптимистично настроени. За да си спечелите репутацията на такъв човек, ограничете до минимум оплакваното, прехвърлянето на вина и омаловажаването на чуждите постижения. Вместо това говорете за позитивните неща от ежедневието и за общите интереси, които споделяте с вашите колеги.

Те използват ефективно езика на тялото

Социалните умения не се свеждат само до нещата, които казвате. За да изградите здрави връзки с другите, трябва да се възползвате от възможностите на езика на тялото. Гледайте другите в очите, когато говорите с тях, и не си отвличайте вниманието с вашия часовник или смартфон. Помислете за изражението на вашето лице и за тона на гласа ви. Изравнете нивото на тялото си с това на човека, с който говорите. Ако сте изправени, вземете пример от позицията на вашия събеседник.

Те изразяват благодарност

Последното, но не и по значение, умение, е изразяването на благодарност за нещата, които другите са направили за вас. Често прекарвам време в компанията на хора, които скат от мен съвети за кариерно развитие или пък ме питат за свободни позиции в моята компания. Аз обичам да им помагам, но съм малко обезсърчена, когато за моята помощ не получавам дори едно „благодаря“. Това е едно базово ниво на любезност, което не трябва да бъда пренебрегвано в никакъв случай. Не е задължително да изпращате някаква благодарствена бележка(макар че подобен жест няма да остане неоценен), но по някакъв трябва да споделите с другия човек, че сте благодарни за всичко, което е направил за вас.

.........................

Джудит Хъмфри, автор на „Speaking as a Leader: How to Lead Every Time You Speak“, за FastCompany.com

Редактор: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ