Ефектът на ореола

Ефектът на ореола

Ефектът на ореола

Всички сме чували израза: „Няма да имате втори шанс да направите добро първо впечатление“. Някои проучвания дори показват, че първото впечатление се изгражда още в първите седем секунди от срещата ни с някого.

В своята книга „Thinking, Fast and Slow“, психологът Даниел Канеман нарича силата на първите впечатления „ефектът на ореола“. Най-просто казано, ние си изграждаме впечатление въз основа на начина, по който изглеждат хората около нас, и сме склонни да отхвърляме всички доказателства, които оспорват тези наши наблюдения. За това е толкова важно да създадете добро първо впечатление, ако искате „ореола“ да работи във ваша полза.

Умът ни обаче има и друга система, която поставя под въпрос първоначалното впечатление. Канеман нарича този ефект „помнещото Аз“, което активира по-задълбочен преглед на първото впечатление. Макар че следващите няколко съвета могат да бъдат полезни в самото начало, тяхното преекспониране може да бъде проблемно и контрапродуктивно.

1. Трябва да се усмихвате

Усмивката създава силно първо впечатление. Нещо повече, някои проучвания показват, че усмивката е най-запомнящата се черта при първата среща с някого. По тази причина е важно да използвате усмивката, за да демонстрирате топлина и интерес към човека, с който комуникирате. Ако обаче не спирате да се усмихвате в продължението на цялото интервю за работа например, и то по един изключително очебиен начин, ще накарате вашия потенциален работодател да се почувства неудобно и страно.

Когато усмивката ви не пада от лицето ви, тя започва да изглежда фалшива и да ви пречи да бъдете себе си. Интервюирала съм много кандидати за работа и спокойно мога да кажа, че онези, които не спират да се усмихват, ме напрягат и изморяват повече от всички други. Същото важи и за всички други изражения на лицето – ако не се променят в продължителен период от време, започват да изглеждат фалшиво.

2. Трябва да сте издокарани

Общоприетото разбиране гласи, че доброто първо впечатление зависи до голяма степен от начина, по който сме облечени. Това е вярно, но не трябва да забравяме, че в крайна този ефект е краткотраен и не оказва сериозно влияние върху цялостното ни мнение за хората. Преди време интервюирах млад мъж за позиция в моята фирма. Както можете да се досетите, аз очаквах от всички кандидати за работа да бъдат облечени по представителен начин. Тогава срещнах Андрю, който беше облечен с джинси и тениска. Той беше актьор и това беше начинът, по който ходеха хората от неговия бранш. Макар че в началото бях стъписана и се чудех защо е дошъл на интервю, облечен по този начин, бързо бях завладяна от неговите комуникационни умения, енергия и присъствие. В крайна сметка аз му предложих позицията и му купих костюм, който той носи и до днес.

3. Общите приказки са важни

Първите впечатления на потенциалния работодател зависят отчасти от способността ви да водите лек и неангажиращ разговор. Ако обаче разчитате прекалено много на общите приказки, няма да бъдете приети като сериозен претендент за работата.

Хубаво е да покажете социални умения в началото на срещата с няколко коментара за човека, който ви интервюира, или за самата компания, в която кандидатствате. Кажете нещо от рода на „Харесва ми вашия офис“ или „Компанията ви има страхотна атмосфера“. При по-неформални събития или запознанства може да кажете „Приятно ми е да се запознаем, слушала съм много за вас“.

Важно е обаче да не се прекалява с общите приказки и фокусът да бъде върху конкретна сериозна тема, която искате да дискутирате. Така че, започнете с приятелски тон и няколко комплимента, след което преминете към съществената част на разговора. Например, може да кажете нещо от рода на „Очаквах с нетърпение това интервю, защото тази позиция и компанията като цяла представляват изключителен интерес за мен“.

4. Трябва да сте позитивни

Още един от най-често срещаните съвети за създаване на добро първо впечатление, който обаче може да доведе до обратен ефект, ако бъде преекспониран.

Започнете разговора с нещо положително за другия човек, фирмата, която представлява и възможността, която ви е предоставена. Иначе казано, задайте позитивен тон на комуникация.

Ако обаче се фокусирате само върху положителни неща, рискувате да звучите повърхностно. Ако става въпрос за интервю за работа, трябва да се фокусирате върху по-комплексни и трудни теми като очаквания за заплащане, фирмена култура и възможности за развитие – теми, които изискват такт и внимателен подход.

В крайна сметка, трябва да знаете, че вашата социална гъвкавост и дълготрайните взаимоотношения, които градите с останалите, засенчват първото впечатление.

.................

Джудит Хъмфри, автор на „Speaking as a Leader: How to Lead Every Time You Speak“, за FastCompany.com

Редактор: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ