нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Най-доброто лекарство срещу самотата

Снимка: Shutterstock

Днес много от нас имат чувството, че живеят в пълна изолация. Пандемията създаде свят, в който разговаряме помежду си само чрез мобилни приложения, махаме на съседите си от разстояние и не се срещаме с нови хора.

Пандемията от COVID-19 не е единствената причина за тази изолация. В съвременния свят все повече хора живеят сами и имат все по-малко приятели. Проучванията показват, че самотата също се е превърнала в пандемията.

Риаз Меджу, автор на книгата „Every Conversation Counts“ смята, че пълноценните разговори могат да бъдат чудесен източник на свързаност – нещо, за което всички жадуваме днес. Ето няколко начина, да превърнете разговорите си в лекарство срещу самотата.

Не се разсейвате

Ефективното слушане не е никак лесно, а настоящите условия само правят процеса по-труден. Ако обаче полагате усилия да изслушвате внимателно събеседниците си, може да изградите силна емоционална връзка с тях. Средностатистически, човек говори със скорост от 125 думи в минута. Хората обаче  да възприемаме 400-500 думи в минута. Това означава, че през 75% от времето, в което можем да слушаме другите, ние обикновено сме разсеяни.

Ако искате да изградите по-силна връзка с човека, с който говорите, Меджи съветва да се фокусирате изцяло върху него и неговите думи. „Слушайте внимателно какво ви се казва. Следете тона на разговора и езика на тялото на вашия събеседник“, казва той, като добавя, че е добре да внимавате за повтарящи се думи и сигнали. „Ако ваш приятел постоянно намира причина да говори за „бившата си“, то е ясно, че той все още мисли за раздялата. Покажете, че го чувате, като му зададете въпроси по тази тема. Това ще помогне да заздравите вашата връзка“, казва още Меджи.

Не опитвайте да сте перфектни

Друг добър начин за подобряване на качеството на вашите разговори е чрез отказването от опитите да бъдете перфектни, казва Меджи. Социални мрежи ни насърчават да представяме себе си само в най-добрата светлина, изграждайки илюзорна картина на нашето ежедневие.

„Този натиск прави така, че е трудно човек да бъде искрен и да показва уязвимост, като това важи в особена сила за милениълите. Те се притесняват, че ако споделят истинското си мнение може да кажат нещо, което да ги отчужди от техните приятели или общност“, уточнява той.

Разговорите предоставят перфектната възможност за избягването от капана на перфекционизма.

Представете си следната ситуация: Една компания е назначила нов служители, които са парализирани от притеснение по време на първия си работен ден. Техният лидер има възможността да им покаже, че няма нужда да опитват да се представят като безгрешни. Тогава той може да каже нещо от рода на: „Добре дошли. Знам, че първият работен ден може да бъде напрегнат. Спомням си, че моят беше такъв. Трябва да знаете, че може да разчитате на мен и на новите си колеги и че ние се радваме, че ще работим с вас“. Меджи казва, че подобен стил на лидерство на практика дава на членовете на екипа „разрешението“ да споделят своите чувства, страхове и мечти. Когато сме искрени със себе си, ние насърчаваме същото и у другите.

Демонстрирайте съпричастност

Друг начин за изграждане на по-здрави връзки и преодоляване на самотата е чрез демонстрирането на съпричастност по време на разговорите.

„Не е достатъчно само да се поставите на мястото на вашия приятел или колега. Постарайте се да разберете гледната точка на човек, който е различен от вас, на някой, който вижда света по друг начин.“, казва Меджи.

Човек може да бъде съпричастен дори с хората, които защитават напълно противоположни позиции на неговата. „Не прибързвайте с осъждането на хората. Задавайте въпроси. Питайте как тяхната идея работи на практика“, съветва Меджи.

Накарайте хората да се чувстват ценени

Последната тактика за изграждане на по-задълбочени взаимоотношения чрез водене на разговор минава през това да накарате вашите събеседници да се чувстват ценени.

„Всеки има нужда от човек, на чиято подкрепа да може да разчита. Помислете за това как може да се свържете с ваш колега, клиент или потребител и да му кажете: „Оценявам това, което правиш! То наистина си заслужава.“

Не трябва да пестите думи, когато изразявате подобен тип признание. Вместо просто да кажете „Добра работа“, кажете нещо от рода на „Благодаря, че отдели на този проект времето, което той заслужаваше. Знам колко труд и усилия си вложил, за да постигнеш този резултат.“.

Меджи също така съветва да хвалите другите публично, когато имате възможността.

......................................

Джудит Хъмфри, автор на „Speaking as a Leader: How to Lead Every Time You Speak“, за FastCompany.com

още по темата
още от Техники за успех