Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Много е шумно, как да ви чуят?

Снимка: Shutterstock

Когато мислим,  че никой не ни слуша, естествената ни реакция обикновено е да продължим да говорим. Колкото повече говорите обаче, толкова повече ви игнорират, казва Джо Маккормак, автор на „Noise: Living and Leading When Nobody Can Focus“.

Този проблем произтича донякъде от факта, че много работни места за изпълнени с шум, било то под формата на безброй имейли, текстови съобщения, срещи, нотификации и други. Изключително трудно е човек да пробие този шум и да спечели вниманието на колегите си.

„Шумът е проблем, произтичащ от претоварването с информация. Когато ние се стараем да чуем всичко, което се изпраща в наша посока, много често не чуваме нищо съществено. Това е една от основните причини другите да ни игнорират“, казва той.

Шумът обаче е само един от проблеми. Друг е начинът, по който предавате съобщенията си, а трети опира до самото им съдържание. Ако останалите често игнорират казаното вас, Маккормак съветва да се запитате дали правите една от тези грешки:

Не им давате причина да ви слушат – Говорите за ваши идеи, виждания и мечти без да отговорите на най-важния въпрос, който си задава всеки ваш слушател: „Какво печеля аз от всичко това?“

Твърде сте многословни – Трудно стигате до същината на въпроса или пък не знаете кога да спрете да говорите. В резултат на това хората ви отбягват и трият вашите съобщения.

Говорите на тях, а не с тях – Лекциите и монолозите не са особено ефективни методи за привличане на вниманието.

След като разберете какви са вашите комуникационни недостатъци, трябва да регулирате стила си на общуване към специфичните нужди на човека или хората, които ви слушат.

Опознайте аудиторията си

Хората искат да слушат и „потреблението“ на информация расте, казва Маккормак. „Когато хората стават от леглото, първо хващат  мобилния си телефон. Те са онлайн постоянно и се страхуват да не пропуснат нещо. В резултат на това хората постоянно преминават през информационния поток, но не рядко спират на едно място, за да се заслушат.“, коментира той.

Опознайте аудиторията си и персонализирайте съобщението си според нейните нужди и интереси. Това ще даде на хората причина да се заслушат в това, което казвате.

Подгответе се

Преди да си отворите устата, подредете мислите си и създайте план нещата, за които ще говорите. Полезно е да си запишете на лист няколко основи точки, към които да се придържате.

„Повечето хора пренебрегват подготовката и направо започват да говорят. Те не се замислят какво казват, защо е важно и как се отразява на другите“, казва Маккормак.

Не прекалявайте с обясненията

Не претоварвайте съобщението си с излишни подробности, които не са от съществено значение за идеята, която искате да представите. Според Маккормак по този начин пренасочвате вниманието от важните детайли и всичко започва да звучи еднакво.

 Избягвайте употребата на жаргон и излишни фрази, които отвличат вниманието,  и се фокусирайте върху това, което всъщност искате да кажете.

„Говорете във заглавия“

Започнете с най-важната идеята. Колкото по-кратко е изказването ви,  толкова по-добре, казва Маккормак.

„Повечето хора принуждават слушателите си да търсят основната им идея в изобилие от излишни думи и фрази. Мислете като журналисти и им давайте заглавия. Започнете директно с основата идея, вместо заобиколно и бавно да се предвижвате към нея“, добавя той.

По неговите думи когато човек е кратък и целенасочен, той има по-голям шанс да привлече вниманието на останалите.

„Разликата в случая е като да дадете на някого готов велосипед или да му изпратите в кутия частите за такъв. И в двата случая говорим за подарък, но при единият направо се качваш и започваш да се возиш, а при другия ти трябва време, за да си сглобиш сам“, казва Маккормак.

...............

Стефани Воза за FastCompany.com

Редактор: Георги Георгиев

още по темата
още от Техники за успех