Сменяй маршрута всеки ден!

Сменяй маршрута всеки ден!

Сменяй маршрута всеки ден!

Думата „креативност“ предизвиква у нас мисли за „твореца на работното място“ – художник, който разпръсква цветове върху бяло платно, или писател, който подготвя следващия си голям роман. Тези образи са представителни за определен вид креативност, но за съжаление те могат да бъдат ограничаващи за всички други типове творчество, които не се вписват в тези рамки.

Истината е, че креативността е много повече от това. Както казва поведенческия психолог Джеймс Клиър: „Творческият процес е акт на създаване на нови връзки между стари идеи и разпознаването на взаимоотношенията между различните понятия“. Определението на Клиър прави креативността достъпна за всеки.

Въпреки това обаче, изследванията показват, че има голямо разминаване между стойността, която отдаваме на креативността, и личната ни оценка за това колко сме креативни.

Анкета на Adode, в която участват 5000 души от 5 различни страни, установява, че всеки 8 от 10 от запитаните смятат, че креативността е от критично значение за икономическия растеж. Близо две трети вярват, че креативността е полезна за обществото, но само една четвърт казват, че се възползват креативния си потенциал .

Когато основах компанията си JotForm през 2006 г., не отделях особено голямо внимание на креативността. В края на краищата, аз бях софтуерен дивелъпър, а не поет. В последствие обаче осъзнах, че създаването на успешен стартъп изисква истинско въображение, което ме накара да се замисля върху култивирането на навици, помагащи за развитието на креативността. Ето няколко стъпки, които ми помогнаха да започна да гледам на нещата по по-креативен начин:

1.Започнах от малките неща

Не може да напишете цяла книга на едно сядане, но може да напишете поне една страница във всеки даден момент. Когато сте изправени пред някаква огромна и привидно непосилна задача, вие сте по-склонни да отлагате нейното изпълнение, защото се страхувате, че може да се провалите. Ако обаче я разбиете на по-малки и поносими части, става по-лесно да се справите с психическия и емоционален дискомфорт и да продължите напред. С времето малките стъпки се натрупват и се превръщат в нещо по-голямо и значимо.  

2. Поставих си ограничения

Когато основателят на издателството Random House Бенет Сърф се хваща на бас с един от своите автори Тиодор Гайзъл, че не може да напише детска книга с не повече от 50 различни думи, мъжът, които е по-известен като Доктор Сюс, спечелва баса с книжката „Зелени яйца и шунка“, която се превръща в една от известните и продавани детски книжки в САЩ.

Поставянето на ограничения може да звучи контрапродуктивно за стимулирането на креативен начин на мислене. Истината е, че ограниченията насърчават гъвкавото мислене. Например, понякога казваме на нашите дизайнери, че не може да имат повече от 10 елемента на страницата на наш продукт. Тези ограничения действат като предизвикателство за техните способности за разрешаване на проблеми и обикновено водят до изненадващо добри резултати.

3. Позволих си да мечтая

На повече от нас са ни идвали интересни идеи, докато сме под душа, докато разхождаме кучето или докато мием чиниите.  Изследванията показват, че когато извършваме някаква дейност, която не изисква пълното ни внимание, умът ни се чувства освободен от напрежение и започва да генерира креативни идеи и решения.

В съвременната работна култура, която е напълно обсебена от „продуктивността“, мечтаенето може да изглежда като пълна загуба на време. В крайна сметка обаче една 10-минутна разхода е много по-вероятно да ви подейства като вдъхновение, отколкото разглеждането на постове в социалните мрежи.

 4.Внедрих системи и автоматизации

Систематизирането на повтарящи се процеси, стъпки или задачи ви освобождава време за по-малките неща. Може да автоматизирате много повече неща, отколкото предполагате – от отговорите на електронната поща, през публикациите в социалните мрежи до доставката на хранителни стоки. Иновациите се нуждаят от време и пространство, за да растат. Ако опитвате да намерите повече място и време за креативно мислене, трябва да се отървете от онези задачи, които не изискват прекия ви контрол.

5. Не се страхувах да потърся вдъхновение от различни места

Аналогиите - включително метафорите, сравненията и дори детските приказки, помагат на мозъка ни да се ориентира в непознати води. Вземете за пример Стив Джобс, който беше истински майстор на метафорите. Той въведе в света на технологиите термини, които се използват и до днес, правейки аналогии с външния свят. На него дължим компютърните „папки“ и „документи“.

Сравнението между привидно далечни идеи може да подобри тяхното разбиране и да възпламени искрата на креативността. Когато имате чувството, че сте в безизходица, опитайте да намерите полезни паралели и аналогии от друга индустрия и дейност, или пък от природата.

6. Целех се високо

Технологичния гигант Google има 9 основни принципа за иновация. Третият от тях гласи, че служителите трябва да се стремят да бъдат „10 пъти по-добри“. Високата амбиция е обратното на поставянето на ограничения – тя работи на различен принцип и задейства различни умствени мускули. Мислете мащабно и необичайно. От какво се нуждаете, за да подобрите представянето си 10 пъти?

7. Умишлено и целенасочено променях рутината си

Промяната води до иновации. Дори най-малките изменения в ежедневната рутина, като промяна в маршрута към офиса или посещение на нов ресторант, може да променят начина ви на мислене. Новостите принуждават ума да търси различни решения.

8. Култивирах доверие в собствените ми способности(както и в тези на моя екип)

Повече от всеки друг фактор, доверието е ключово за креативността. Трябва да вярвате, че можете да създадете някаква иновация; че можете да откриете решение и да намерите инструментите, от които имате нужда, за да го реализирате. Лидерите също трябва да имат доверие на хората от техния екип. Колкото повече вярвате в креативните способностите на вашите служители и им давате нужната свобода, за да ги развиват, толкова по-голям е шанса те да ви изненадат с нещо наистина иновативно.

...........................

Айтекин Танк, основател на JotForm, за FastCompany.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ