Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Домашен офис на пълни обороти

Снимка: Guliver / Getty images

За някои идеята за работа от вкъщи е истинска мечта – без пътувания до офиса и ненужни срещу, чиста продуктивност. За други тя е ужасяваща. Те смятат, че ако работят от вкъщи, няма да могат да изпълнят задачите си. В този момент обаче, за повечето от нас няма избор - готови или не, ще трябва да се научите да работите от вкъщи.

Като коуч, занимаващ се с управление на времето, мога да ви дам няколко съвета как да бъдете продуктивни, работейки от разстояние:

Придържайте се към установената рутина

Доколкото е възможно, опитайте да възвърнете усещането си за нормалност като се придържате към вече установената рутина, която следвате в ежедневието си. Ако се храните в точно определен период от време, продължете да следвате този график. Същото важи и за почивките и упражненията. Всичко, което може да остане непроменено, трябва да бъде запазено. По този начин вие намалявате броя на решенията, които трябва да взимате всеки ден. Освен това, загърбването на рутината бързо ще повиши нивата ви на умора и ще намали вашата продуктивност. Един ден ще осъзнаете, че въпреки че сте в дома си през цялото време, все още не сте сменили старите си дрехи (това си е сериозен проблем, особено ако често ви се налага да се включвате във видеоконференции).

Задайте си ясно дефинирано работно време

Когато работите от вкъщи нямате естествената структура на работно време, характерна за офиса. Имате повече гъвкавост, която обаче е нож с две остриета. Вероятността да работите много повече, или пък много по-малко от обичайното, е много голяма. Решете от колко до колко часа ще работите и се придържайте възможно най-стриктно към графика си.

Създайте си „домашен офис“

Някой от вас може да имат местенце в дома си, което използват като „офис“, а други може да нямат свободно пространство за подобно „отделение“. Ако попадате във втората група, то трябва да си изберете обикновено място от вашия дом, което да играе ролята на офис, било то масата в кухнята, дивана или бюро в спалнята. Както се казва, отбележете територията си! Постарайте се да декорирате мястото си по такъв начин, че то да ви напомня за вашия офис – натрупайте тетрадки за писане, сложете снимка на ваш близък или саксия с цвете. След това трябва да промените и начина, по който гледате на това място, като всеки път си повтаряте на ум „Тук съм в „работен решим“. И обратното, когато не работите, избягвайте да прекарвате време в този ъгъл на вашия дом.

Изяснете дейностите, които ще вършите в работно време

Когато за първи път започнах да работя от вкъщи, аз не се справях особено добре с разпределението на нещата, които ще правя в рамките на работното си време. Някои дни аз прекарвах слънчевите часове от денонощието в срещи с приятели и ходене по магазини, след което работех до късните часове на нощта. Когато най-накрая успях да внеса ред в графика си и да придобия чувство за баланс, осъзнах, че най-важното нещо при работата от разстояние е ясното дефиниране на  нещата, които ще правя и които няма да правя в работното си време. Битовите задачи като миенето на чинии, прането и готвенето бяха оставени за обедната почивка или времето преди и след работа (подобно на обичайния график, който следват хората, които работят в офис). Съветвам ви да приемете подобни правила и да сегментирате задачите, които ще изпълнявате в работно време и онези, които остават за свободното ви време. По този начин няма да прекарате половината от деня си в почистване и подреждане на вашия дом, игнорирайки важни задачи в работата.

Активно търсете социално взаимодействие

Предвид предприетите по цял свят мерки за ограничение на социалните контакти, човек разполага с все по-малко възможности да контактува с други. Именно в тези трудни времена обаче ние имаме най-голяма нужда от това да бъдем свързани с други хора, за да бъдем щастливи, здрави и продуктивни.

Изолацията може да доведе до депресия и тревожност дори при най-уравновесените хора. За това е важно да се уверите, че всеки ден отделяте поне няколко минути на някакъв тип „връзка с хора“. Независимо дали става въпрос за разговор по телефона, съобщение или видео връзка, трябва да поддържате социален контакт. Моят опит показва, че най-добрият начин да запазим спокойствие в тези трудни моменти е като говорим с наши приятели и роднини и се смеем заедно! В такива период не трябва да бъдем сами.

Не мога да ви гарантирам, че ще ви хареса да работите от вкъщи или че ще бъдете толкова продуктивни, колкото когато работите в офис. Надявам се обаче, че тези съвети ще ви помогнат да си върнете усещането за нормалност и да запазите спокойствие, докато тази кризисна ситуация не свърши. Успех!

.....................

Елизабет Грейс Саундърс, коуч по управление на времето и автор „Divine Time Management and How to Invest Your Time Like Money“, за Fastcompany.com

Редактор: Георги Георгиев

още от Техники за успех