Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Добре дошли в "Свят 4.0"!

270

Джо Кезер. Снимка: Siemens AG

Живеем във вълнуващи времена. Промишлеността вече е в средата на четвъртата си индустриална революция: виртуалният и реалният свят се сближават, а стоките могат да бъдат произвеждани с безпрецедентна скорост, гъвкавост и несравними нива на ресурсна ефективност. Тези възможности променят света фундаментално. Ние, хората, ще трябва да се научим как да работим с машини и системи, които чрез изкуствен интелект могат да изпълняват повечето задачи по-добре, отколкото ние бихме могли. „Свят 4.0“ най-после е факт.

Същевременно хората също се справят по-добре от всякога. През последните десетилетия глобализацията и либерализацията на търговията извадиха стотици милиони хора от бедността и ги вкараха в групата на тези със средни доходи.

Това обаче идва с цена, която все още се опитваме да разберем. Въпреки че много технологични фенове продължават да говорят за това колко страхотен ще бъде виртуалният свят, реалността е, че живеем в свят, в който социалното неравенство се е увеличило. Много хора бяха изоставени - или се чувстват така - и се страхуват да загубят статута и самоопределението си. Това важи както за развиващите се, така и за индустриалните икономики. Дигитализацията е двоична система - победителят взема всичко. Но какво се случва с тези от другата страна на монетата?

“Свят 4.0” се характеризира с увеличаване на глобалната свързаност, вериги на стойността, които надхвърлят териториалните граници, потоп от нови цифрови технологии и използването на данни и социални медии - или всъщност злоупотребата с тях. И правителствата не са подготвени за това (все още), тъй като техните инструменти и правила са свързани с териториалните ограничения.

Светът все още не е намерил убедителни отговори на тези тенденции - нито на радикалните улични протести срещу реформите, нито на увеличаването на популизма и национализма в политиката, нито на „фалшивите новини“ и нелегалното въздействие върху социалните медии. Задачата на политиците е да осигурят стабилност и увереност и да водят в най-добрия смисъл на думата. Това важи и за онези, които ръководят компании.

Какво могат да направят фирмите, за да смекчат социалната поляризация? Мисля, че по-специално глобалните компании трябва да играят по-голяма обединяваща роля в „Свят 4.0“, отколкото са играли или са искали да играят в миналото.

Такива компании имат ресурсите да поемат по-голяма отговорност. А фирмите, които работят по целия свят, обикновено са големи организации, които имат достъп до една цялостна, често високо надеждна картина на случващото се в света.

Те се конкурират по целия свят - по всяко време и навсякъде. На всеки пазар, на който работят, те са изправени пред различен спектър от предизвикателства и приоритети. Тези компании са запознати с конфликтите, които са резултат от различни бизнес интереси и ценностни системи. И те са в центъра на медийното внимание и обществения дискурс.

Днес очакваме от компаниите да бъдат „добри граждани“, които своевременно плащат данъците си, насърчават иновациите, произвеждат екологично чисти продукти и се държат като пример за придържане към висока бизнес етика. Очакваме от тях да обучават, квалифицират и наемат хора, да ги ценят и да се отнасят с тях с уважение, независимо от техния произход, сексуална ориентация или вяра.

*Материалът е публикуван в LinkedIn профила на президента и главен изпълнителен директор на Siemens AG Джо Кезер. Съкратена версия на статията е поместена на уебсайта на Световния икономически форум в Давос

Продължава на следващите страници. 

още по темата
още от Технологии
20
Събота
Април