Как изкуственият интелект променя ритейл индустрията

Как изкуственият интелект променя ритейл индустрията

Как изкуственият интелект променя ритейл индустрията

Търговците на дребно все повече се възползват от потенциала на изкуствения интелект, сочи проучване на The Economist Intelligence Unit и спонсорирано от Microsoft.

"Реалността подтиква търговците на дребно към промени", казва Кийс Джейкъбс, вицепрезидент за глобалния потребителски сектор и продукти на дребно в консултантската компания Capgemini.

"Създаде се много шум около изкуствения интелект и може би някои подходиха наивно, но вече започваме да виждаме търговци на дребно наистина да мислят сериозно не само за това къде въздействието и стойността на изкуствения интелект биха били от полза в техния сектор, но и какво означава това за тяхната компания по отношение на неговото позициониране", допълва той.

Ето и някои по-интересни резултати от проучването:

  • търговците на дребно в най-голяма степен описват изкуствения интелект като важен инструмент за справянето със стратегическите предизвикателства, пред които са изправени организациите им;
  • установено е, че ритейл индустрията заема водещо място при идентифицирането на примери от практиката, управлението на пилотни проекти и развитието на най-успешните от тях;
  • с най-широка употреба е приложение за анализиране на изображения, използвано от една трета от участниците в проучването (35%).

С какво разполага бъдещето "в наличност"?

Сред търговците, дръзнали да разширят бизнеса си чрез предимствата на изкуствения интелект, най-използваното приложение е анализ на изображението, използван от повече от една трета (35%) от респондентите.

Това е напълно логично като се има предвид ролята, която анализът на изображението играе в онлайн мърчъндайзинга, управлението на запасите, както и предоставянето на препоръки за подобни продукти, изглеждащи по подобен начин.

Освен това ИИ е полезен в дейностите в самия магазин като например да следи наличностите по щандовете и да уведомява служителите за необходимостта от запълването им.

Има и други предимства на изкуствения интелект. Сред тях са естествената обработка на езика, изтъкнато от 32% от респондентите и виртуалните асистенти, посочени от 28%. И двете играят важна роля в дейностите при директната комуникация с клиенти. Чатботове се справят много по-лесно комуникацията с клиенти, изглаждайки проблеми, породени от езикова бариера, липса на дадена информация и други.

Ако даден потребител използва интелигентен говорител в дома си, за да поръча  храна за кучето си от компания за доставки, търговецът може да предложи на клиента си да купи някакви лекарствени продукти, които да подобрят баланса в организма на неговия домашен любимец или пък да му предложи дрешка за зимните месеци за неговото куче.

Междувременно 1/3 от участвалите в изследването изтъкват ролята на ИИ в предварителните анализи за представянето на компанията като много важни за бизнеса им.

Това позволява на търговците да анализират по-добре предишния си опит, да видят нагледно грешките си и да проследят множеството фактори, които влияят на търсенето на продуктите им и веригата им за доставки.

Предпазливо оптимистичен

Повечето от анкетираните търговци са оптимистично настроени за възможностите и потенциала на изкуствения интелект в подобряването на обслужването на клиентите им. Почти всеки девети (87%) очаква ИИ да подобри сегмента значително.

Но много от търговците продължават да се сблъскват с бариерите по адаптация на изкуствения интелект към техния бизнес. И от голяма степен това се дължи на постоянно нарастващите клиентски очаквания.

Вече всеки може да сравни цените на стоките ви с други бизнеси от подобен тип по лесен начин, което оказва сериозен натиск върху търговците на дребно, които са принудени да влагат все повече усилия в изграждането на по-персонализирана връзка с техните клиенти, за да могат да ги задържат.

С други думи - да предложат нещо повече от това, което другите малки търговци или големите вериги предлагат, да са взискателни към изискванията на клиентите си, да познават вкуса им, да са наясно с навиците им.

Съответно 46% от респондентите в изследването са притеснени да инвестират в изкуствен интелект. Освен това 41% от запитаните са загрижени за нежеланието на служителите им да приемат нови технологии или да се обучават. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ