Няколко глобални ИТ тенденции, които всеки мениджър трябва да знае

Manager News

На прага на 2019 г. бизнесът е изправен пред следващата вълна на дигиталната трансформация, която идва с нови възможности за подобряване на продуктивността и работата с клиенти, както и иновативни бизнес модели.

 

 

От киберсигурност към киберустойчивост

През 2018 г. киберсигурността вече не е периферна за бизнеса грижа, включена сред всички останали компетенции на ИТ отделите. В условията на дигитална трансформация и еволюиращи заплахи киберсигурността е критично важна за дългосрочния успех на всяка компания. Поредицата мащабни пробиви в ИТ сигурността, киберизнудвания, атаки със зловреден софтуер, изтичане и злоупотреба с чувствителна информация (включително лични и корпоративни данни) са очевиден сигнал в тази насока. Дори само преките финансови загуби и неизчислимите репутационни щети за засегнатите компании би трябвало да са мощен сигнал за събуждане за всеки бизнес по света, независимо от неговия бранш и мащаб. Ситуацията, конкретно със сигурността на данните (информационната сигурност) ще бъде сериозно и трайно променена от налагането на регулации като GDPR General Data Protection Regulation. Позитивният ефект за бизнеса ще бъде в това, че много компании ще бъдат принудени да променят мисленето си в тази област и това, без съмнение ще се окаже от полза за техния бизнес в дългосрочен план.

В тези условия компаниите трябва не просто да са готови да се защитят от бъдещи атаки и пробиви, а да бъдат способни  целенасочено и дългосрочно да се адаптират и оцеляват в несигурната среда. Т.е. киберсигурността в традиционния смисъл вече не е достатъчна, необходима е "киберустойчивост". Всичко това трябва да бъде разглеждано в контекста на т.нар. "антикрехкост" – понятието, изобретено от Насим Талеб, което означава способността ни не само да оцеляваме при негативни събития, а и целенасочено да се възползваме от тях, за да станем по-добри и по-силни.

 

Интелигентни дигитални разширения на бизнеса

През 2018 г. много компании са изправени пред необходимостта да направят следващата стъпка в дигиталната си трансформация. Грубо казано, тя е как да използват новопридобитата си дигитална компетентност отвъд реализираните подобрения в продуктивността. Глобалният контекст тук е преходът от "дигитално" към "интелигентно" в бизнеса. Това означава, че дигиталното вече не е достатъчно, а е просто фундамент, който компаниите трябва да използват, за да намират интелигентни дигитални разширения на дейността си. Вероятно най-впечатляващият пример в тази насока, цитиран от мнозина автори, е развитието на Amazon. Компанията на Джеф Безос се превърна от онлайн книжарница в колос, който непрекъснато се разширява в нови сфери, както онлайн, така и офлайн, включително, да речем доставка на хранителни стоки. Ключовият момент тук е, че Amazon не се стреми просто да завладее всяка бизнес ниша на света. Вместо това онлайн гигантът се възползва от своята дигитална компетентност, инфраструктура и умения, за да създаде нови, добре обмислени "интелигентни" разширения на своя бизнес. По-конкретно, компанията е способна да бъде супер конкурентна в новия за нея бизнес с хранителни стоки, защото използва своите дигитални възможности. Има и много други примери, включително инициативите на Google в области като автономни коли и медицина. Важно е да се отбележи, че интелигентните дигитални разширения на бизнеса са достъпни за всяка компания с изградена дигитална база и компетентност, независимо от нейния мащаб или сфера на дейност. Умният подход тук е възможностите, създадени от дигиталната трансформация да станат интегрална част от стратегическото планиране в контекста на въпроси като "Какво е следващото нещо, което можем да направим?"

 

Изкуственият интелект навлиза масово в практиката

Изкуственият интелект (AI) е една от най-често споменаваните технологични тенденции през последните години. Масовото му навлизане във всекидневието на бизнеса обаче става доста по-бавно, с изключение на специализираните компании в софтуерния бранш и ИТ, в по-широк контекст. Това обаче ще започне бързо да се променя преди всичко заради развитието на AI технологиите, която стават все по-достъпни и практични за неспециализирани компании. Освен това, новото поколение изкуствен интелект е идеално позиционирано, за да превърне изградените дигитални компетентности и информация в нови бизнес възможности. Иначе казано, при актуалното си развитие AI е в идеалната си форма, за да помогне на компаниите да "оберат плодовете" от своята дигитална трансформация. Основната роля на AI ще бъде като помощник на хората в автоматизирано превръщането на огромните обеми информация в изводи и насоки за действие. Едно от възможните приложения в близките години ще бъде създаването на приложения, способни да водят пълноценен разговор на много по-високо ниво от съществуващите в момента дигитални асистенти и чатботове.
 

Блокчейн се готви за излитане

Блокчейн (blockchain) е друга широко популяризирана технология, чието масово приложение в бизнеса е все още в бъдещето. Твърде вероятно е обаче през настоящата година да станем свидетели на първите сериозни приложения, които ще бъдат широко оповестени извън специализираните издания. Очевидните първи насоки са автоматизация на транзакциите и създаване на безпрецедентно прозрачни и проследими исторически архиви за данни, както и изграждане на автоматизирани разпределени пазари.

 

Война за "дигитални таланти"

Всички споменати технологични тенденции ще донесат сериозно промени в нуждата от таланти. Бизнесът вече има нужда от хора, които не просто могат да работят с компютри, а от кадри с комбинация от умения за интерпретация, анализ, интегриране и управление на данни. Тези конкретни умения са оскъдни на пазара, а търсенето им е огромно и ще продължи да се увеличава. Бизнесът има нужда от такива кадри, за да може да продължи дигиталната си трансформация. Критичният въпрос за компаниите е как да се постигне увеличение в мащаба на бизнеса при един определен и силно ограничен избор на кадри? Едната възможна насока е използването на технологии като машинно самообучение и интелигентна автоматизация за увеличаване на продуктивността. Възможни креативни решения за намиране на кадри с подходящи умения са наемането на цели външни екипи, crowdsourcing на таланти според моментните нужди на бизнеса, както и стратегически придобивания на компании заради техните екипи (т.нар. acquihires). "Талантите ще решат кой ще спечели и кой ще загуби през следващото десетилетие", обобщава важността на темата главният технологичен мениджър на DXC Technology Дан Хъшон.

Източник списание "Мениджър"

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ