Създателят на world wide web вижда "ужасна буря" в бъдещето на интернет

Създателят на world wide web вижда ужасна буря в бъдещето на интернет

Създателят на world wide web вижда "ужасна буря" в бъдещето на интернет

Сър Тим Бърнърс-Лий - създателят на глобалната мрежа и изобретател на URI, URL, HTTP, HTML е разтревожен за бъдещето на интернет. Той посочи, че макар все още да е оптимист, оптимизмът му избледнява заради "ужасна буря" от вредни за човечеството особености на интернет, сред които нахлуването на фалшивите новини, използването на онлайн информацията за пропаганда, нарастващата поляризация сред потребителите на мрежата.

Изобретателят на world wide web винаги досега е казвал, че създадената от него световна мрежа е отражение на човечеството - в добрите му, лошите и грозни прояви, посочва онлайн "Индипендънт". Визията на Бърнърс-Лий за отворена платформа, която ще позволява на всеки на света да споделя информация, да получава достъп до възможности и да сътрудничи отвъд географските граници, е предизвикана от все по-силните дигитални гейткийпъри, а именно социалните мрежи и Google, които притежават и пресяват информацията и чиито алгоритми могат и да бъдат използвани като оръжия за масова манипулация. 

"Все още съм оптимист, но съм един оптимист, който стои на върха на хълм в ужасна буря, която духа в лицето му, държейки се за ограда", казва британският компютърен учен. 

"Ние трябва да стискаме зъби и да се държим за оградата и да не приемаме за даденост, че мрежата ще ни води към прекрасни неща", казва той. 

Разпространяването на подвеждаща информация и пропаганда онлайн стана експлозивно, заради начина, по който рекламните системи на големите дигитални платформи като Google или Facebook са били проектирани да задържат въображението на хората. "Хората са изкривявани от много фино обиграни алгоритми, които разбират как точно да ги разсейват", казва Бърнърс-Лий. 

В някои случаи платформите предлагат на потребители, които създават съдържание, част от рекламните си приходи. Финансовата облага доведе до случаи като този на тийнейджъри в Македония, които без политически залог генерираха кликвания на фалшиви политически новини в САЩ, разпространявани през Facebook и захранващи приходи от автоматизираната рекламна система на Google - AdSense.

"Системата се срива. Начинът, по който работят рекламните приходи с кликвания не удовлетворява целта да се помага на човечеството да издига истината и демокрацията. Така че аз съм загрижен", казва Тим Бърнърс-Лий.

През март той призова за регулация на онлайн политическата реклама, за да се предотврати нейното използване по неетични начини. 

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ