Летящи таксита - това ли е бъдещето на въздушното пространство в градовете?

Летящи таксита  - това ли е бъдещето на въздушното пространство в градовете?

Летящи таксита - това ли е бъдещето на въздушното пространство в градовете?

Има нещо в идеята за летяща кола, която разпалва въображението - може би това е връзката с футуристични, научнофантастични филми или просто идея най-накрая да се намери радикален начин за справяне с трафика по пътищата.

Вече има стотици фирми, които се състезават да създадат перфектното превозно средство за въздуха, като в момента около 175 нови дизайна се борят да излязат на пазара.

Но може ли някога да се постигне високо небето и ако е възможно, ще бъде ли достъпно за средностатистическия пътуващ?

Би Би Си се срещна с две германски фирми, работещи за превръщането на електрическите летящи превозни средства в реалност.

Volocopter и Lilium са приятелски настроени конкуренти във въздушното пространство за таксита, но техните фокуси са много различни. Lilium е гладка бяла машина, приличаща на самолет, докато футуристичният дизайн на Volocopter съчетава външния вид на дрон и хеликоптер.

Електрическото превозно средство на Lilium е способно да лети един час с едно зареждане, но предизвикателствата пред фирмата са преминаване от двуместен модел към такъв, който може да превозва повече пътници и да преминава от вертикален към хоризонтален полет.

Volocopter планира по-кратки пътувания със специалния Voloports и до 2035 г. цели да има десетки такива в Сингапур, които да могат да се справят с по 10 000 пътници на ден. За целта обаче ще трябва да се измисли начин, по който превозните средства да кацат навсякъде.

Тестовите полети са изключително важни, ако фирми като Lilium и Volocopter искат да спечелят регулаторната услуга, но засега са далеч от ежедневното пътуване. И двете фирми обаче твърдят, че след като машините им излетят, те ще бъдат достъпни за масите.

"Ако пътуването е кратко, цената ще бъде подобна на тази на нормално такси, а ако е по-дълго пътуване, то ще бъде еквивалентно на жп билет за високоскоростен или икономичен клас", заяви основателят на Lilium Даниел Виганд.

Основателят на Volocopter Александър Зосел е съгласен и обясни, че неговата компания е основана на три принципа. "Да бъдеш възможно най-тихият, възможно най-безопасният и да не си играеш просто с играчки за момченца, а да демократизираш въздушното пътуване!"

И двамата искат да направят пътуването във въздуха на градовете възможно в период две до пет години, първоначално с реален пилот. За да станат напълно автономни въздушните превозвачи ще са нужни още няколко години.

Зосел смята също  така, че летящите таксита могат дори да изпреварят нормалните в надпреварата и да станат автономни преди тях.

"На земята ще бъде трудно да се смесват шофьори и автономни автомобили, но във въздуха има толкова много място и няма пешеходци, за които да се тревожим", казва той.

Но експертите остават скептични по отношение на това колко бързо могат да бъдат реализирани тези планове.

"Захранването на електрически въздушен превозвач изисква напълно различно ниво на мощност, издръжливост и надеждност на батерията, отколкото задвижването на автомобил. Ние сме далеч от това, може да отнеме много десетилетия", казва експертът по аерокосмическа дейност Ричард Абулафия.

"И ако се случи, това ще бъде лукс за заможните хора. Ще се радвам, ако след 20 години имаме коли без шофьор, камо ли нещо, което пътува в три измерения".

Това не са единствените стартиращи фирми, които разработват въздушни таксита. Uber също има планове за пилотиране на собствени летящи таксита в Далас, Лос Анджелис и Мелбърн, като операциите трябва да стартират през 2023 година.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ