Българинът се стяга за патриотичен туризъм

Българинът се стяга за патриотичен туризъм

Българинът се стяга за патриотичен туризъм

Около 220 000 българи планират туристическо пътуване за Националния празник - 3 март, голяма част от тях ще изберат за тези почивни дни патриотичния туризъм под формата на походи по местата, свързани с Освобождението на България. Около 280 000 се очаква да предприемат пътувания за Великден, като повечето от посещенията ще са при близки, роднини и приятели, както и за балнео, СПА и ски ваканции. Около 40 000 българи ще предпочетат за великденските празници да бъдат в Гърция, Македония, Сърбия и Румъния. Това съобщи за БТА директорът на Института за анализи и оценки в туризма Румен Драганов.

Цените на туристическите пакети в България се очаква да поскъпнат с около 11 на сто тази година

Тази година цените на туристическите пакети в България се очаква да поскъпнат с около 11 на сто, а средногодишното им увеличение е с около 7,8 на сто. Основният фактор за тази тенденция е изоставането в цените поради липсата на умения в преговорния процес още от края на 90-те години, когато собствеността изцяло премина в нововъзникнали предприятия, занимаващи се с туризъм, без опит и самочувствие да водят преговори с чуждестранни партньори, смята експертът.

В този период навлизат множество фирми-посредници - представители на чуждестранни фирми, които регистрират свои дружества в България и борбата се е водила за ниска цена, изтъкна Драганов. Друг фактор за ценовите тенденции на българските туристически пакети е липсата на контрол и управление в бранша, което води до дъмпингови политики и създаване на картели, смята Драганов, който посочи, че такива продължават и днес да съществуват в Банско, както и в големите морски курорти.

Дъмпингът в туризма е сред причините за кадровата катастрофа в сектора

Дъмпингът в туризма води до поевтиняване на цената на туристическите пакети, което от своя страна е сред причините за катастрофата на трудовия пазар в сектор "туризъм", посочи още Драганов и допълни, че българските кадри се ориентират към съседни пазари, страните от ЕС, както и към круизните пътувания. Според Драганов задачата на ресорното министерство по темата "кадрова политика" е да прилага антидъмпингово законодателство по отношение на цените в хотелите, за да може реално работещите в сектора фирми да плащат реални заплати. Ефектът от акцентирането върху образованието на кадри води единствено до по-бързото им напускане и внос на кадри при това заплащане, коментира експертът.

Същевременно се обуславя законова възможност за строителството на още хотели по морето при дефицит на кадри, изтъкна Румен Драганов. Той изрази надежда с приемането от НС на промените в Закона за туризма, които предвиждат създаването на единна туристическа организация - Конфедерацията на българската туристическа индустрия, тя да поеме несвойствените за министерството дейности като категоризация на местата за настаняване, регистрацията на екскурзоводи, ски учители, сертификацията на центровете за СПА услуги. По този начин според експерта секторът ще може да се изчисти от фантомите.

Друга важна стъпка за решаването на кадровия проблем е ограниченията в новото строителство на хотели. Ако такова няма, това ще доведе до намаляване на цената на туристическата услуга, а от там и на нивата на заплащане на кадрите в туризма, изтъкна Драганов.

През следващите десет години се очаква удвояване и утрояване на цените на туристическите пакети

Това, което очаква българската туристическа икономика през следващите десет години, е удвояване и утрояване на цените на туристическите пакети, коментира Румен Драганов. В този смисъл той изтъкна, че ако увеличаването на цените на туристическите услуги заради въвеждането на еврото ще е в рамките на два - три процента, увеличаването на цените вследствие на догонване на нивата на трудовия пазар ще е в рамките на два пъти. Освен положителния ефект по отношение на заплащането в сектора след въвеждане на еврото, според експерта се очаква предлаганите български туристически услуги да станат много по-конкурентоспособни по отношение на цена - качеството, защото много по-лесно ще стане сравнението с други държави.

Въвеждането на евро ще засегне вътрешния пазар, заради значителното изоставане на българския туризъм, смята Драганов и допълни, че българинът ще трябва да свиква, че ако иска да получава качествена услуга, то ще трябва да плаща цената й, защото в момента не прави това.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ