Карфиол и по-евтина бира: Прага поставя местните туристи на първо място

 Карфиол и по-евтина бира: Прага поставя местните туристи на първо място

Карфиол и по-евтина бира: Прага поставя местните туристи на първо място

Туристически обиколки с екскурзовод на чешки език по Карловия мост, по-евтина бира в традиционните кръчми в Стария град, включване на традиционния пържен карфиол в менютата - бизнес секторите в Прага, които разчитат на туризма, се ориентират към местния пазар, за да оцелеят през летния сезон.
Пример за това са Ян Валента и съпругата му Зузи, които девет години са градили своята компания за гастрономически турове, ориентирани основно към чужденците.
След като коронавирусът затвори границите по целия свят и принуди туристите да си стоят у дома, бизнесът им спрял напълно.

"Градили сме го девет години и сега нямаме нищо", каза Валента, който сега предлага своите турове "Вкусът на Прага" ("Taste of Prague") на чешки и поставя ударението вече не върху чешката култура, а върху местните квартали.

"Започваш да цениш нещо, едва като го загубиш", добавя той. За 2019 г. Прага е приела над 9 милиона туристи, което я прави четвъртия най-посещаван град в Европа след Лондон, Париж и Рим, сочат данните на Евромонитор. Но сега, когато по павираните улици и в бароковите църкви ги няма обичайните тълпи от чуждестранни туристи, ресторанти, кръчми, кафенета и прочие променят подхода и цените си.

"Преди изобщо не бихме седнали на по питие в подобно заведение заради туристическата атмосфера и високите цени", каза 56-годишният Петър Копас, докато отпиваше от халба пилзенско пиво в празна кръчма на "Староместки намести" (Стария градски площад), която сега е намалила четворно цената на бирата.
Чешката държавна агенция по туризма "Чешки туризъм" (CzechTourism) също се включва с план за 350 милиона крони (14,76 милиона долара) за съживяване на туристическия сектор. Той предвижда наред с другото рекламна кампания на вътрешния туристически пазар и да бъдат привлечени туристи от съседните страни.
Туристическият сектор заема около 3 процента от икономиката на 10,7-милионната страна и дава около 60 процента от общите приходи на Прага, което означава, че липсата на чуждите туристи ще отвори сериозна дупка в бюджета.

По оценки на "Чешки туризъм" приходите на страната от туризма ще спаднат почти наполовина през 2020 г. - за миналата година те се равняват на 300 милиарда крони (12,65 млрд. долара). За Прага този дял ще бъде към 60 процента, тоест загубата ще бъде в размер на 64 млрд. крони (2,70 млрд. долара).
"Целта за тази година е да оцелеем", каза пред Ройтерс директорът на "Чешки туризъм" Ян Хергет.
Ресторантите и кръчмите опитват да се задържат на повърхността чрез мерки като промяна на менютата, за да включват предложения на поносими цени, тъй като средностатистическият чех няма такива доходи като чуждестранните туристи.

"Амбиенте Груп" (Ambiente Group) е приложила този подход в повечето от 26-те си заведения за хранене, за да направи менютата си по-привлекателни за местните, включително заменяйки черния хайвер с по-традиционното предястие пържен карфиол в популярното кафене "Савоя" (Cafe Savoy) в Прага, каза Яна Биликова, творчески директор в групата.
"Опитахме да опростим това, което предлагаме, като същевременно запазим изживяването същото", каза тя и приведе като пример в тази посока новото меню за дегустация, включващо три блюда за около 900 крони в ресторанта на групата "Ла Дегюстасион Боем Буржоаз" (La Degustation Boheme Bourgeoise), който притежава звезда "Мишлен". Допреди пандемията имало меню с десет блюда, което струвало 3000 крони (126,51 долара).

Освен това общинската управа в Прага възнамерява да похарчи 121 милиона крони за ваучери, които да могат да се ползват на места като музеи, галерии и зоологически градини, както от чехите, така и от туристите от съседни страни като Словакия, Полша и Германия.

Майкъл Кан, Ройтерс/БТА

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ