КЗП: Цената на организираното пътуване може да бъде променяна 20 дни преди началото му

КЗП: Цената на организираното пътуване може да бъде променяна 20 дни преди началото му

КЗП: Цената на организираното пътуване може да бъде променяна 20 дни преди началото му

Туроператорът не може да променя цената на организираното пътуване при оставащи по-малко от 20 дни до заминаването. Други съществени условия в договора подлежат на редакция не по-късно от десет дни до началната дата.  През останалото време при неприемлива за потребителя промяна на тези параметри той има право да се откаже от договора без да дължи неустойки. Това напомни председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов по БНТ преди началото на активния летен сезон и почивките. 

Съществени елементи на организираното пътуване могат да бъдат маршрут, превозни средства, места за настаняване, културни и исторически забележителности за посещение и т.н.

По отношение на цените, Маргаритов предупреди, че има нереалистично ниски цени за туристически услуги. Като уточни, че много зависи от включените в пакета компоненти, той подчерта, че има нива, под които не може да бъде изпълнено това, което се обещава. „Комбинацията между цветните картинки и хубаво описаните услуги и несъразмерно ниската цена винаги трябва да е подозрителна за потребителя. Преди да пристъпи към закупуване на такова пътуване, той би могъл да осъществи контакт с предлагащия офертата, да зададе няколко контролни въпроса, за да се увери доколко е сериозна и коректна офертата“, обърна внимание председателят на КЗП. 

Маргаритов обясни, че договорът за организирано пътуване, издадените ваучери за включените услуги и платежните документи биха помогнали за решаването на евентуален казус. Важно е обаче туроператорът е регистриран и с валидна застраховка професионална отговнорност.

Когато потребителите сами организират пътуването си, рисковете са повече, особено, ако са по-доверчиви и нямат голям опит в селектирането на дестинации, обекти и т.н., смята председателят на КЗП. От негова гледна точка важно е да няма заблуждаваща информация за вида на различния тип  обекти и услугите, които те могат да предложат, тъй като при самостоятелна организация това, на което туристите се спират, е пряко свързано с техните търсения. „Има хора, които предпочитат по собствен маршрут да вървят. Те търсят по-спецефичните неща, това, което не ги обвързва с групата“, каза Маргаритов.

Комисията за защита на потребителите има опит в уреждането на различен тип спорове в сферата на туризма, като оказва съдействие за възстановяване на справедливостта при засегнати права, но и налага санкции при установяване на нарушения. Не по-малко важно е, че способства за утвърждаването на добри практики. Пример за такава е предложената от хотелиери компенсация гостите да посетят хотелите им отново при договорената програма, тъй като не бяха успели с логистиката по изхранването в рамките на All Inclusive пакет за Великденските празници преди две години, припомни председателят на КЗП. „Това се среща все по-често. Пазарът става по-голям, конкуренцията се изостря и търговците си дават сметка, че когато са в „издънка“, да предложат компенсация на клиентите си“, коментира Маргаритов.  

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ