Докога ще продължи? Въпросът, който тревожи туристическия бранш по целия свят

Докога ще продължи? Въпросът, който тревожи туристическия бранш по целия свят

Докога ще продължи? Въпросът, който тревожи туристическия бранш по целия свят

"Всички хора от Китай, които са си резервирали екскурзии при мен си отмениха пътувания - загубих 15 тура за февруари", разказва 77-годишният Егертън, който през последните 25 години ръководи Koala Blue Tours в Куинсланд, Австралия, цитиран от CNN Travel.

"Китайският пазар представлява около 10-20% от моя бизнес... Мисля, че правителството всъщност не разбира загубата на доходи и въздействието върху бизнеса. Местата за забавление ще страдат, хотелите ще страдат... тези големи групи туристи могат да бъдат от 20 до 500 души. Досега Китай е най-големият ни пазар за задграничен туризъм", допълва той.

На Gold Coast, който е водеща туристическа дестинация в Австралия, китайските пътешественици са най-големият и най-ценният пазар за чуждестранни туристи, които изразходват 1,6 милиарда долара през 2019 г. Общо Австралия е посрещнала 9,45 милиона посетители за годината. От тях 1,4 милиона са от Китай.

Егертън в Австралия далеч не е единственият тур оператор, който отчита значителен спад в бизнеса през този месец след въведената забрана от Китай за групови обиколки, която влезе в сила в понеделник. Забраната има и ще продължи да има драматичен ефект върху десетки дестинации около свят.

Китай е най-големият в света пазар за изходящи от страната туристи, като скочи от 4,5 милиона пътници през 2000 г. до 150 милиона през 2018 г.

През 2020 г. този брой се очаква отново да се удвои, тъй като собствеността на паспорти в Китай нараства от сегашните 10% от населението до очакваните 20%.

Страната е и причина за най-големия разход в света, който представлява 277 милиарда долара или 16% от общите международни разходи за туризъм в размер на 1,7 трилиона долара, според UNWTO.

След неотдавнашната забрана за групови пътувания, отсъствието на китайски пътници се усеща най-значително в Азиатско-Тихоокеанския регион, който зависи силно от китайския туризъм, докато в части от Европа и Америка също се усеща натиск.

В петък САЩ обявиха, че временно забраняват влизането на чуждестранни граждани, посетили Китай през последните 14 дни. Министерството на здравеопазването на Сингапур също обяви всички нови посетители, които са пътували до континентален Китай в рамките на последните 14 дни, че няма да имат право да влизат в страна или да преминават транзитно през нея.

Хонконг, Макао, Монголия, Северна Корея и Русия частично или изцяло затвориха границите си с Китай, за да предотвратят разпространението на болестта.

В резултат на тези ограничения за пътуване, обикновено натоварените туристически дестинации като Ангкор Ват в Камбоджа, Златният дворец в Банкок или Императорският дворец в Токио бяха забележимо по-пусти от обикновено.

Според доклад на ForwardKeys, компания за анализи на пътувания, която следи 17 милиона транзакции за резервации на ден, въздействието е особено забележимо, тъй като сме в средата на периода на китайската Нова година - обикновено един от най-натоварените сезони на пътуване през годината.

Компанията анализира изходящите пътувания през първата част от периода на ваканциите през Китайската Нова година, от 19 до 26 януари и установи, че резервациите са нараснали със 7,3% в периода преди настъпването на Лунната Нова година в сравнение с данните за 2019 г. Въпреки това, след като влезе в сила забраната за пътуване, компанията проследи намаление на резервациите с 6,8%.

Азиатско-тихоокеанският регион, който обикновено посреща 75% от пътуващите през китайската лунна Нова година, е най-силно засегнат. Резервациите вече са намалели с 1,3% преди забраната, след което намаляха до 15,1% след седмица по-късно.

"Европа се справя сравнително по-добре, докато в Северна Америка не се наблюдаваше положителна тенденция и преди забраните за пътуване. Изводът, който можем да направим за туристическата индустрия е, че по няма нито един победител в цялата тази ситуация", казва Оливие Понти, вицепрезидент на прозрения в ForwardKeys.

Според Вичит Пракобгосол, президент на Асоциацията на тайландските туристически агенти, между 1,2 и 1,3 милиона китайски пътници са отменили посещения в Тайланд за февруари и март.

"Ефектът може да продължи до април. В момента е трудно да се прецени", добавя Пракобгосол. 

Според Ютасак Супасорн, управител на Управлението по туризъм на Тайланд, около 80% от полетите, резервирани от Китай до Тайланд, са били отменени между февруари и април. "Това води до приблизителна загуба от около 3 милиарда долара (93,6 милиарда бата)", казва Супасорн. "Ще отнеме от четири до пет месеца, ако се основаваме на опита от огнището на SARS. Успокоихме пътуващите, че Тайланд не е зона на огнище и сме взели добри мерки."

В Япония, където китайските пътници представляват приблизително 27% от входящите посетители, шумът от анулирането на китайски групови обиколки е затрупал агенции като Kamome със седалище в Токио. Според компанията повече от 20 000 клиенти от Китай са "дръпнали щепсела" на всички пътувания до Япония до 10 февруари.

Тъй като страната отчете посещения на около 9,6 милиона туристи от Китай през 2018 г., което представлява една трета от чуждестранните туристически разходи в страната, много агенции следят внимателно последствията от коронавируса.

"Загрижени сме за намаляването на китайските туристи, но не можем да предвидим резултата, тъй като зависи от това колко дълго трае наложената политика от Китай", заяви говорителят на Японската национална туристическа организация Шихо Химуро.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ