10-те отличителни черти на добрите шефове

10-те отличителни черти на добрите шефове

10-те отличителни черти на добрите шефове

Може би сте чували думите: „Хората не напускат работата си - те напускат мениджъра си.“

Точно както лоши шефове изваждат на показ най-лошото в нас, страхотните шефове ни помагат да покажем най-добрата си страна.

Те виждат у нас неразкрит потенциал, качества и умения, за които самите ние няма представа. Те мечтаят мащабно и ни показват всички велики неща, които можем да постигнем, ако повярваме в себе си.

Да бъдеш харесван обаче не е достатъчен признак за това, че сте добър шеф. Как можете да разберете дали сте страхотен шеф? И ако не сте, как може да се превърнете в такъв?

Това са 10 неща, които са характерни за добрите шефове.

1. Споделят важната информация

Работили ли сте някога за човек, които обича да трупа информация и да я пази само за себе си? Изглежда, че някои шефове мислят, че когато споделянето на информация намалява тяхната власт и контрол върху ситуацията. Истината е, че е точно обратното. Великите шефове знаят, че споделянето на информация дава на служителите им възможността да се справят по-ефективно и по-качествено със задачите си, без това да намалява авторитета на лидера.

2.  Внимателно преценяват всеки кандидат за работа, преди да го назначат

Лошите мениджъри нямат никакъв проблем с това да наемат на работа кандидат с ужасен характер, ако в автобиографията му има няколко впечатляващи постижения, защото те се интересуват само от потенциалната продуктивност, която той ще донесе на компанията.

Страхотните шефове мислят за целия екип. Те знаят, че служителите им ще трябва да работят с този човек всеки ден и търсят някои, който ще се впише добре в колектива, а не просто кандидат, които има впечатляващо CV.

3. Отбелязват дори най-малките постижения на своите служители

Добрите шефове не ръководят на принцип – „Защо да те хваля за това, че си вършиш работата?“. Те търсят причини да хвалят служителите си както на четири очи, така и публично, и отделят време, за да празнуват техните победи, вместо просто да скачат от проект на проект. Те разбират, че добрата заплата не заменя нуждата на хората да чувстват ценени и уважавани.

4. Ценят времето на своите служители

Лошите шефове вярват, че тяхното време е по-ценно от това на служителите им. Добрите лидери идват навреме за срещите и преминават направо към основната тема на дискусия. Те не губят време с празни приказки, с които да ви впечатлят, защото знаят, че това означава, че ще трябва да останете в офиса до по-късно, за да завършите по-важните задачи, които сте отложили заради продължилата по-дълго среща.

5. Те са съпричастни

Лошите мениджъри гледат на служителите си през перспективата на тяхното представяне. Ако служителите им се справят отлично, значи са страхотни, ако ли пък не, значи са некомпетентни. Великите лидери, от друга страна, виждат подчинените си като продължение на себе си. Те могат да се поставят на мястото на служителите си и да видят ситуацията от тяхната гледна точка. Това не означава, че са наивни и слабохарактерни лидери, които казват: „Днес просто си имал лош ден, не се притеснявай за крайния срок.“ Това означава, че те се отнасят към служителите си като към човешки същества.

6. Те са отговорни

Лошите шефове са първите, които ще посочат с пръст някой друг, когато нещата се объркат. Те не се замислят дори за секунда, преди да прехвърлят вината за собствената си грешка върху някой от техните служители.

Добрите шефове осъзнават, че основна част от тяхната работа е носенето на отговорност за представянето на техния екип.  Това не означава, че не критикуват служителите си, когато не са се справили добре с работата си, а че поемат отговорност за колективния неуспех пред по-висшестоящите мениджъри в компанията.

7. Казват „благодаря“

Лошите шефове смятат, че работата, която техните служители вършат, е нещо, което те им дължат. Все пак, трудът им се възнаграждава със съответното заплащане.

Това е така, но страхотните лидери осъзнават, че хората влагат в своята работата огромна част от себе си и че за тях е важно усилията им да бъдат оценени. Именно по тази причина, те казват „благодаря“, въпреки че това е най-обикновена „част от работата“ на служителите.    

8. Разбират, че служителите им имат живот извън работата

Лошите мениджъри гледат на служителите си по доста елементарен начин. След като си свършат работата в офиса, служителите им просто спират да съществуват до следващата сутрин, когато се връщат на работа.

Добрите лидери осъзнават, че работата е само една част от живота не техните служители. Те никога не забравят, че служителите им имат семейства, приятели, хобита, интереси и задължения извън работното място. Те не нарушават техния личен живот, като ги карат да остават на работа до късно, ако нямат някаква сериозна причина. Когато има такава причина, те признават, че искат от служитлеите си да жертват личното си време и не пропускат да изразяват огромната си благодарност за техния труд.

9. Те са добри комуникатори

Изглежда, че някои шефове са готови да направят всичко, за да избегнат даването на директен отговор. Те не искат да кажат нещо, за което по-късно може да бъдат държани отговорни.

Добрите лидери казват това, което мислят и мислят това, което казва. Те се изразяват точно и ясно, за да не се налага на останалите да четат между редовете и да опитват да отгатнат истинския замисъл зад вашето изказване.

10. Те създават лидери

Забелязали ли сте как понякога всички повишения в компанията идват от екипа на един мениджър? Това не е случайно. Страхотните шефове извличат най-доброто от своите служители. Те вдъхновяват, обучават и мотивират своите подчинени. Когато служителите им са готови за нови предизвикателства, те с радост ги изпращат по пътя им.  

Ако в момента сте шеф, това ли е начина, по който биха ви описали вашите служители? Ако отговорът ви е „не“, най-вероятно ще загубите някой от най-ценните си кадри, които ще потърсят работа на място, където техните умения и труд се ценят.   

Травис Брадбъри, автор на бестселъра „Emotional Intelligence 2.0“ и съосновател на TalentSmart, за LinkedIn.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ