Колонката на Ричард Брансън: Инвестициите не са всичко

Колонката на Ричард Брансън: Инвестициите не са всичко

Колонката на Ричард Брансън: Инвестициите не са всичко

Въпрос: Аз съм млад студент по инженерство без почти никакъв практически опит като предприемач. Вярвам, че имам страхотна идея, както и квалифициран и работоспособен екип, но не разполагам с достатъчно пари за търговската реализация на моя продукт. Страхувам се, че потенциалните инвеститори няма да ме вземат на сериозно, заради моята възраст (21г.) и неопитност. Как мога да накарам опитните инвеститори да повярват в моя екип и да инвестират в моята идея?

- Джордан Грубър, Австралия

Отговор: Иновациите и предприемачеството разчитат на енергията на хората, които не се страхуват да скочат в непознатото. Младите предприемачи имат свободата да мислят съвсем различно от останалите и да внасят нови свежи възгледи в бизнеса, което е изключително вълнуващо за потенциалните сътрудници. Въпреки това, както самият ти виждаш, превръщането на нова концепция в готов продукт може да бъде много трудно.

Макар че още нямаш връзки с правилните хора в бизнеса и не познаваш големите инвеститори, има множество опитни бизнесмени, както в твоята професионална област така и в други, които някога са били в същата ситуация,  в която се намираш ти в момента, но с времето са се доказали и са постигнали успех. Тези хора са потенциални ментори, които могат да споделят своя опит с теб.

Менторството е тема, която е много близка до сърцата на хората във Virgin. Аз самият съм имал много ментори през живота си. Важно е обаче да не гледа на менторството само като на бърз начин за създаване на полезни контакти. Добрата връзка между ментор и ученик се основана на много повече неща Тя е начин да си вземеш урок от грешките, които някой друг е правил.

Освен това, забелязах, че в съобщението поставяш акцент върху намирането на „опитни инвеститори“. Привличането на крупни инвестиции от големи имена в бизнеса може да изглежда като идеалния начин за развитие на проекта, но реалността е, че много малко предприемачи печелят достъп до подобен тип финансиране. По-добра алтернатива биха могли да бъдат онлайн платформите за групово финансиране. Сайтове като Indiegogo имат потенциала не само да финансират създаването на прототип, с който да стартираш бизнеса си, но и да и представят твоята идея пред изключително широка и разнообразна публика.

Друг вариант е да вземеш малък бизнес заем. В Обединеното кралство представихме програмата Virgin StartUp, която предлага заеми до 25 000 паунда за компании, които искат да започнат бизнес. Определено си заслужава да потърсиш подобни инициативи в твоя регион и да решиш помислиш дали вземането на заем е подходящата стратегия за теб. Като допълнителен бонус, както груповото финансиране, така и бизнес заемът, позволяват да запазиш пълната собственост върху твоя бизнес, без да поделяш капитала с инвеститори.

Това са три стъпки, които ще ти помогнат да разбереш кой подход е най-подходящи за теб:

1. Оценка и прочуване.

Винаги бъди откровен със себе си що се отнася до твоите недостатъци и качества, до усилията, които трябва да вложиш, за да вдигнеш бизнеса си „на крака“, и до сумата, която се надяваш да събереш. Изследвай всички възможности и прецени как те биха повлияли на крайната ти цел.

Запитай се: Реалистична ли е сумата, която очакваш да събереш? Какъв дял от твоя бизнес си готов да предложиш на потенциалните инвеститори?

Ако искаш да имаш ментор, който да ти даде добри съвети и насока, трябва да бъдеш сигурен, че си намерил подходящия човек. Разберете с какво се занимава, наставлявал ли е други хора и кои са областите, от които се интересува.

2. Влез в полезрението на точните хора.

Посещавай важните събития за индустрията, като семинари и конференции. Говори с колкото се може повече хора и не опитвай да им продаваш продукта си във всеки един момент. Комуникацията с хора от бизнеса не свършва със срещите лице в лице. Бъди активен в социалните мрежи, присъедини се към професионални групи в LinkedIn и поддържай онлайн връзка с новосъздадените контакти. Когато търсиш потенциални ментори или инвеститори, трябва да имаш известна видимост в професионалните среди.

Всъщност, колкото по-активен си в изграждането на твоя профил, толкова по-вероятно е потенциалните инвеститори да се чувстват достатъчно уверени, за да повярват в теб и да вложат парите си в компанията ти. Помни, че колкото повече връзки имаш, толкова по-добри са шансовете твоята мрежа от контакти да те свърже с хора, които могат да помогнат на твоя бизнес.

3. Бъди непредубеден.

Не забравяй да бъдеш гъвкав. Привличането на инвестиции може да изглежда като най-добрия вариант в момента, но това не означава да пренебрегваш другите възможности, които се откриват пред теб. Онлайн платформите за групово финансиране не носят същия престиж като инвестиция от голямо име в бизнеса, но те ще те свържат директно с бъдещите ти клиенти и ще ти позволят да запазиш по-голям контрол върху процеса на набиране на средства.

Непредубедеността е особено важна, когато става въпрос за менторството. Не гледай на наставничеството като на бързо решение на проблемите и не подминавай съвети съветите на твоя ментор.  Приеми взаимоотношенията с твоя ментор като дългосрочна делова връзка, от която може да получиш важни уроци и да намалиш шансовете за провал. Не забравяй, че както при всичко друго, ползите от тази връзка зависят от това колко енергия и усилия ще вложиш в нея.

Създаването на успешен бизнес не се крепи на привличането на големи инвестиции. Множество успешни компании, сред които и Virgin, стартираха бизнес със скромни средства. В настоящето инвеститорите може да изглеждат като пазачи, които стоят между теб и твоята мечата, но единствения човек, който може да направи бизнесът ти успешен, не е някой голям предприемач или ментор. Това си ти.

Късмет!

Всеки читател на „МениджърНюз“ може да задава своите въпроси към Ричард Брансън на имейл: Richard.Branson@nytimes.com. Сътрудниците на световно известния предприемач съветват да посочвате името си, страната, имейл-адреса и сайта където четете колонката.

© 2017 Ричард Брансън (Разпространява се от The New York Times Syndicate)

СОБСТВЕНИЦИТЕ НА ПРАВАТА THE NEW YORK TIMES SYNDICATE ПРЕДУПРЕЖДАВАТ, ЧЕ НИКАКВА ЧАСТ ОТ КОЛОНКИТЕ НА РИЧАРД БРАНСЪН НЕ МОЖЕ ДА СЕ ИЗПОЛЗВА, КОПИРА И ПРЕРАЗКАЗВА без тяхното изрично писмено съгласие. Текстовете на Ричард Брансън в България се регулират по принципите на авторското право.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ