Колонката на Ричард Брансън: Да тегля кредит или не?

Колонката на Ричард Брансън: Да тегля кредит или не?

Колонката на Ричард Брансън: Да тегля кредит или не?

Въпрос: В своята първа книга разказвате за едно ваше трудното решение - след първичното публично предлагане на Virgin, да откупите дяловете от новите акционери и да си върнете компанията обратно. Взели сте заеми, натрупали сте голям дълг, много сте рискували. Защо взехте това решение? Ако аз бях изправен пред такъв избор, щях да бъда парализиран от страх. Предполагам, че това е причината да не съм много успешен предприемач. Бяхте ли изплашен и действахте ли, въпреки страха?

Тертюс Ду Туа, Южна Африка

Отговор: През целия ми професионален живот съм имал много моменти, когато е трябвало да поема дълбоко дъх и да взема трудни  понякога и смели решения. Това важи за повечето предприемачи. Когато започвате бизнес или се борите за оцеляване, парите обикновено са оскъдни, времето е кратко и шансовете са срещу вас.

В края на 80., само няколко години след първичното публично предлагане на Virgin Group, с екипа ми обмислихме възможността да си върнем изяло фирмата.  Чувствах, че нашият бизнес, и по-специално възможностите пред нашия бранд, ще бъдат ограничени, ако не направим тази промяна.  

Управлението на частна компания дава на предприемача много контрол, особено по отношение на дългосрочните планове и решения. Винаги съм обичал да имам такава свобода. Ако Virgin беше останала публична, щеше да бъде трудно да убедя акционерите, че един „музикален магнат“ може да стартира авиокомпания (едно от най-важните решения, които някога съм вземал), а още по-малко компания за космически полети.  

Преди няколко години бях убеден, че публичното предлагане ще ни даде достъп до нов капитал, който ще ни помогне да разширим компанията, и че Virgin Group ще се развие в международен мащаб и ще успее да навлезе в повече области в света на музиката и развлеченията. Реалността обаче се оказа много по-различна и след катастрофата на фондовата борса през 1987 г., ние осъзнахме, че възможностите ни за разширяване ще бъдат строго ограничени.

Разгледахме опциите, които бяха останали пред нас, и решихме, че най-добрият начин да гарантираме бъдещето на Virgin, беше да вземем заем и да изкупим дяловете на останалите акционери. Най-просто казано, това означаваше, че ще дължим много пари на банките, но отново ще контролираме бизнеса си.  

В интерес на истината, кредитите не бяха нещо ново за мен, все пак, като предприемач постоянно ми се налагаше да търся хора, които бяха готови да инвестират в моите идеи. Всичко започна когато бях тийнейджър и поисках заем от моята леля. Разбира се, дълговете на Virgin Group бяха от много по-различен мащаб, но това не ми пречеше да осъзная, че бизнесът ни има истински потенциал.    

С разрастването и диверсификацията на Virgin, ние се уверихме, че ще запазим свободата да решаваме бъдещето на всеки наш бизнес. Всяко наше начинание беше изградено като отделен бизнес, често с помощта на партньор, който да ни помогне да пробием на месните пазари.

Намирането на правилната възможност и бързото й налагане е жизненоважно умение за всеки предприемач. Поемането на голям риск може да бъде плашещо, без значение дали става въпрос за работата с нов партньор или вземането на нов заем за разширяване на компанията.  

Тертюс, за да помогна на теб и на хората като теб да преодолеят тези страхове, направих списък с няколко въпроса, които трябва да имаш предвид при вземането на заем.

1. Това ли е правилното решение за моя бизнес?

Когато обмисляш дали да направиш голяма промяна, дай си сметка дали тя ще засегне основния продукт или услуга, която предлагаш. Не забравяй, че най-добрите фирми са тези, които решават проблеми и правят живота на хората по-добър. Те развиват дадена услуга или опростяват начина, по който сме свикали да правим нещо - така като направи Apple, когато революционизира пазара на мобилни телефони с първия iPhone.  

2. Имам ли подходящия екип, за да се възползвам от тази възможност?

Колкото и голям и успешен да стане твоят бизнес, не трябва да губиш способността си да се фокусираш върху малките детайли. Прецени дали разполагаш с подходящите хора, на които да делегираш важни задачи, и други, които са готови да споделят част от товара, които носиш. Трябва да се обкръжиш с компетентни хора, на които имаш доверие, ако искаш да изградиш дълготраен бизнес.

3. Този избор предлага ли възможности да привлека повече внимание към моя продукт или бранд?

Използвай всяка възможност, която се открие пред теб, за да популяризираш бранда си. През годините научих, че лудите ми каскади и приключения са най-добрия начин да лансираме марката Virgin на първите страници, без компаниите ни да затънат в разходи за реклама.

Тези въпроси ще ти помогнат да намериш смелост, за да преодолееш всички препятствия, независимо дали става дума за жестока конкуренция, недостиг на финанси или бавно развиващ се бизнес.

Успех, Тертюс!

Всеки читател на „МениджърНюз“ може да задава своите въпроси към Ричард Брансън на имейл: Richard.Branson@nytimes.com. Сътрудниците на световно известния предприемач съветват да посочвате името си, страната, имейл-адреса и сайта където четете колонката.

© 2017 Ричард Брансън (Разпространява се от The New York Times Syndicate)

СОБСТВЕНИЦИТЕ НА ПРАВАТА THE NEW YORK TIMES SYNDICATE ПРЕДУПРЕЖДАВАТ, ЧЕ НИКАКВА ЧАСТ ОТ КОЛОНКИТЕ НА РИЧАРД БРАНСЪН НЕ МОЖЕ ДА СЕ ИЗПОЛЗВА, КОПИРА И ПРЕРАЗКАЗВА без тяхното изрично писмено съгласие. Текстовете на Ричард Брансън в България се регулират по принципите на авторското право.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ