Колонката на Ричард Брансън: Не се страхувайте от различията!

Колонката на Ричард Брансън: Не се страхувайте от различията!

Колонката на Ричард Брансън: Не се страхувайте от различията!

Въпрос: Работя като програмист и промоутър на бизнес, в който съвсем наскоро, заедно с моите партньори инвестирахме около половин милион долара. Двамата партньора, с които работя, макар и много талантливи, нямат голям бизнес опит и могат да бъдат описани като творчески личности, които не обръщат особено внимание на практичността. Аз, от друга страна, имам както практически, така и творчески импулси. Проблемът идва от това, че партньорите ми не вярват в моите бизнес планове. Винаги, когато твърдя, че имаме нужда от план, за да постигнем успех, те отговарят, че планирането, също като гадаенето, е загуба на време. Това ме изнервя до такава степен, че не зная дали ще мога да продължа да работя с тях. Бихте ли ми дали няколко добри причини, които да представя като аргумент за изграждането на бизнес план. Ако разполагам с убедителен аргумент, може би ще успея да убедя моите партньори, че бизнесът ни настина може да направи живота на хората по-добър.

-Ейдън 

Отговор: Ако трябва да отговоря възможно най-кратко на въпроса ти, бизнес плановете могат да бъдат изключително полезни, но не трябва да им позволяваш да те забавят.

Изобщо не съм мислел за съставяне на някакъв официален план, когато започнах първия си бизнес. Просто се впуснах в начинанието с огромен ентусиазъм и с цялата сила и упоритост, с която разполагах. Честно казано, намирах процеса на планиране за доста скучен. Много предприемачи споделят моето виждане, а явно твоите партньори са сред тях.

От тогава до днес обаче мина доста време, в което научих, че плановете могат да бъдат изключително ценни. Те са напълно задължителни, ако търсиш инвеститори или банков заем, и могат да ти помогнат да направиш първите си стъпки в бизнеса. Ако искаш да докажеш, че идеята ти си струва времето, парите и усилията, трябва да имаш бизнес план.

Бих те посъветвал да обърнеш внимание на шаблона за създаване на бизнес план, които предлагаме във Virgin StartUp(достъпен тук). Проучихме причините, които карат хората да избягват създаването на планове(те могат да бъдат скучни и плашещи) и опитахме да създадем нещо по-практично. Единственото нещо, което трябва да направиш, за да изградиш своя бизнес план, е да се придържаш към шаблона и да отговориш на няколко въпроса.

Най-важната част от плана е резюмето. Това е мястото, в което накратко описваш какво точно представлява твоят продукт или услуга и кой ще го купи. Не забравяй, че ако резюмето не може да се побере на гърба на плик за писмо, то е твърде дълго. Опростявай, опростявай, опростявай. Това е правило, което неизменно следваме във Virgin. Много от плановете за някои от нашите най-успешни компании са били написани на гърба на плик за писмо или на бирена подложка.

Моята дислексия играе важна роля за начина, по който подхождам към бизнес плановете. Искам тези планове и цялостната комуникация във Virgin да бъдат ясни и кратки. Трябва да можеш да обясниш какво представлява твоя бизнес с няколко прости изречения. Ако не можеш да го направиш, най-вероятно самият ти не знаеш какво точно стои в центъра на бизнеса. Във Virgin нашата основна цел е да подобрим начина, по който хората правят бизнес, независимо дали става въпрос за областта на медиите или авиацията.  Искаме да разрушим остарелите разбирания, да бъдем иноватори, да подобрим живота на нашите клиенти и същевременно с това да изкараме пари.

Когато разбереш какъв точно е твоя бизнес и се научиш лесно да го обясняваш на другите, ще може да се справяш по-уверено с всички предизвикателства, пред които се изправяш. Добрият бизнес план трябва да очертае ясен път напред, но и да остави достатъчно възможности за корекция на курса, когато има нужда от такава.

Въпреки че мнението ти по този въпрос не съвпада с това на твоите партньори, изглежда, че заедно представлявате добра комбинация от различни гледни точки - нещо, което търся във всеки ръководен екип. Вместо да се страхувате от различията си, използвайте силните си страни, за да компенсирате недостатъците си. Различните лидерски стилове и личностни специфики могат да бъдат изключително полезни за твоя бизнес, като ти предоставят нови начини за разрешаване на стари проблеми.

Вземи за пример съоснователите на Virgin Active Франк Рийд и Матю Бъкнъл. Те имат изключително различни характери и подход към правенето на бизнес, но уменията им се допълват. Франк е креативният мечтател, а Матю стабилният бизнес ръководител. Матю се занимава с разчитането на проучванията и локализацията на здравни клубове, докато Фрак се фокусира върху дизайна и брандинга на компанията. С други думи, Virgin Active е изградена на принципа на доверието. Единственото нещо, което трябваше да направя, бе да позволя на Матю и на Франк да вършат работата си по своя собствен начин.

Ейдън, не се страхувай да дадеш на хората от твоя екип достатъчно свобода, за да разбереш в какво са добри и в какво не (дори ако това включва създаването на бизнес планове). Опитай да намериш баланс между твоите умения и тези на колегите ти. Фокусирай се върху позитивните страни на вашите взаимоотношения, а не върху негативите. В края на краищата, всички партньорства са изградени върху компромиси, особено в света на бизнеса.

Това, че имаш добър бизнес план обаче не означава, че можеш да си позволиш да игнорираш всичко, което се случва около теб. Трябва да си сигурен, че познаваш добре пазара и че си в течение с последните тенденции и развития в бизнеса, за да не изостанеш от конкурентите си.  

Матю и Франк посетиха най-добрите здравни клубове на планетата в рамките на една година, за да разберат какво може да предложим на нашите клиенти във Virgin Active, което другите компании от фитнес индустрията не предлагат. Те откриха, че хората не искат да плащат огромни такси за присъединяване и да се обвързват с безкрайни договори. От друга страна, клиентите са споделили, че искат басейнът да бъде с точно определена температура, да имат просторни съблекални и силни. Матю и Франк създадоха формула за успех, като се съсредоточиха върху малките детайли и дадоха на хората това, което искат.

Изводът от казаното е, че екипът ти се нуждае както от добър бизнес план, така и от различни гледни точки. Не може да започнеш бизнес без първото и не може да постигнеш успех без второто.  

Всеки читател на „МениджърНюз“ може да задава своите въпроси към Ричард Брансън на имейл: Richard.Branson@nytimes.com. Сътрудниците на световно известния предприемач съветват да посочвате името си, страната, имейл-адреса и сайта където четете колонката.

© 2017 Ричард Брансън (Разпространява се от The New York Times Syndicate)

СОБСТВЕНИЦИТЕ НА ПРАВАТА THE NEW YORK TIMES SYNDICATE ПРЕДУПРЕЖДАВАТ, ЧЕ НИКАКВА ЧАСТ ОТ КОЛОНКИТЕ НА РИЧАРД БРАНСЪН НЕ МОЖЕ ДА СЕ ИЗПОЛЗВА, КОПИРА И ПРЕРАЗКАЗВА без тяхното изрично писмено съгласие. Текстовете на Ричард Брансън в България се регулират по принципите на авторското право.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ