Колонката на Ричард Брансън: Най-важните уроци от моите 50 години в бизнеса

Колонката на Ричард Брансън: Най-важните уроци от моите 50 години в бизнеса

Колонката на Ричард Брансън: Най-важните уроци от моите 50 години в бизнеса

Въпрос: Водя модул за иновации, творчество и предприемачество в Northumbria University в Англия. За следващия семестър очаквам от моите студенти да започнат свои собствени инициативи. За да ги вдъхновя да разгърнат предприемаческия си потенциал, често давах за пример вашия живот и работа. В една скорошна лекция говорих за начина, по който сте започнали да издавате списание Student и как това е открило други бизнес възможности пред вас. Чудех се дали бихте желали да подкрепите нашата група по някакъв начин, било то с дискусия по Skype, спонсориране на някаква награда или нещо друго, което смятате, че може да помогне за превръщането на тези 18 годишни момчета и момичета в успешни предприемачи.

-Трейси Уилсън

Отговор: С удоволствие ще предложа няколко съвета на студентите ти. Истината е, че има множество различни стратегии, които младите предприемачи могат да използват, за да подобрят своя шанс за успех. Това са някои от най-важните уроци, които научих след 50 години в бизнеса. 

1. Не се срамувай от възрастта си.

Не позволявай на младостта да те спира да започнеш бизнес. Може да имаш чувството, че хората не гледат сериозно на теб, защото нямаш опит, но като млад човек ти имаш уникални и ценни умения, с които не могат да се похвалят ветераните в бизнеса. Имаш способността да виждаш света през необременени очи и инстинктивно да разпознаваш нещата, които са модерни и готини. Умения като това бяха изключителни полезни за мен, когато започнах да издавам списание Student като тийнейджър.    

2. Занимавай се с нещо, което обичаш.

Предприемачите не следват обичайният работен график от 9 до 5. Предвид факта, че огромна част от живота ти ще премине в работа, не мога да подчертая достатъчно силно колко е важно да се занимаваш с нещо, което харесваш. Запитай се: „Какви таланти имам?“, „Има ли определена индустрия, която ме привлича?“, „Има ли кауза, с която бих искал да се ангажирам?“ Не започвай бизнес само защото мислиш, че ще бъде печеливш. Ако не си напълно обсебен от дадена идеята, няма да имаш нужната мотивация и желание, за да я превърнеш в реалност.  

3. Фокусирай се върху непосредствената среда.

Много често това е най-добрият начин да намериш пролуки на пазара, от които може да се възползваш. Има ли услуги, които ти и твоите приятели използвате, имащи нужда от подобрение и модернизиране? Има ли нов бизнес, които може да бъде полезен за твоя квартал или град? Когато се утвърдиш и докажеш на местно ниво, може да разшириш дейността си към нови пазари. Не забравяй, че Virgin Records започна с един магазин на Oxford Street в Лондон.  

4. Гледай на предизвикателствата като на възможности

Преодоляването на трудно предизвикателство изпитва издръжливостта ти и те принуждава да правиш нововъведения, които на свой ред могат да променят света и самият теб.  Ако се провалиш, не гледай на неуспеха като на задънена улица, а като на възможност да опиташ нещо ново и може би по-добро.

Научих един от най-ценните уроци в живота си, когато не успях да убедя голяма издателска къща да купи списание Student. Издателят искаше да се съсредоточи върху подобряването на дистрибуцията, докато аз се надявах да разширя бизнеса си с нови инциативи, насочени към младите хора, от туристически компании до баки. В този случай, моят провал ме подтикна да изградя бизнеса на мечтите си. Днес, петдесет години по-късно, Virgin се превърна в нещо по-голямо, отколкото някога съм си представял.

5. Не обръщай внимание на скептиците

Когато започнах кариерата си като предприемач, имаше много хора, които ми казваха, че няма да успея. Радвам се, че не ги послушах. От изключително значение е да не позволяваш негативността да те повали духом, но също толкова важно е и да разпознаваш добрите съвети, които получаваш. Най-добрите хора, от които може да получиш полезни напътствия, са твоите родители и хората, които имат дълъг опит в бизнеса. Може и да не искаш да си го признаеш, но в много случаи те са прави.

6. Осланяй се на ценностите си

Доброто себепознание може да ти помогне да оформиш бизнеса си. Когато проучваме нови възможности за разширение, във Virgin се водим от мантрата „променяме бизнеса за добро“. От Virgin Atlantic до Virgin Money, екипът ни винаги е започвал бизнес с искреното желание да наруши статуквото и да подобри живота на клиентите.

7. Възползвай се от силните си страни

Концентрирай енергията си върху конкретните области и сфери на интерес, които отговарят най-добре на твоите способности. Когато започнах работа по списание Student, тествах способностите си във всяка роля, която предлагаше бизнеса. Занимавах се с писане, редактиране, реклама, маркетинг и счетоводство, преди да осъзная осъзная, че работата с числа не е за мен. .

8. Мисли мащабно

Каквото и да правиш, не спирай да разширяваш бизнеса си. Веднага след като първият ни магазин за звукозаписи се превърна в успех, потърсихме начини да отворим повече. Може да е изкушаващо да похарчиш първоначалната печалба за едно приятно прекарване, но ако искаш да бизнесът ти да продължи да бъде успешен, трябва да инвестираш тези пари обратно във възможностите за растеж и развитие.

9. Задай си цели

Докато утвърдиш бизнеса си през първата бурна година на развитие ще имаш предостатъчно проблеми на главата си. С течение на времето обаче трябва да започнеш да си поставяш нови цели. Първо може да започнеш с нещо малко всеки ден, след това всяка седмица и после всеки месец. Запиши целите си на лист хартия и зачерквай всичко, което си постигнал. Ще бъдещ изумен от чувството на удовлетворение, което този процес ще ти достави.

10. Води си бележки

Води си подробни бележки за всеки разговор и среща, на които присъстващ. Аз лично нося със себе си бележник навсякъде, където ход ходя. Записването на факти и събития ми помага да се концентрирам и да бъда по-продуктивен, като същевременно с това обезкуражава отлагането.

Животът на предприемачът е едно дълго пътешествие на себеоткриване, което ще ти помогне да научиш за себе си толкова, колкото и за индустрията, която си избрал. Започни собствен бизнес и ще можеш да избереш бъдещето си.

Трейси, моят съвет към студентите ти е прост - хванете възможността с две ръце и не я пускайте!

Всеки читател на „МениджърНюз“ може да задава своите въпроси към Ричард Брансън на имейл: Richard.Branson@nytimes.com. Сътрудниците на световно известния предприемач съветват да посочвате името си, страната, имейл-адреса и сайта където четете колонката.

© 2017 Ричард Брансън (Разпространява се от The New York Times Syndicate)

СОБСТВЕНИЦИТЕ НА ПРАВАТА THE NEW YORK TIMES SYNDICATE ПРЕДУПРЕЖДАВАТ, ЧЕ НИКАКВА ЧАСТ ОТ КОЛОНКИТЕ НА РИЧАРД БРАНСЪН НЕ МОЖЕ ДА СЕ ИЗПОЛЗВА, КОПИРА И ПРЕРАЗКАЗВА без тяхното изрично писмено съгласие. Текстовете на Ричард Брансън в България се регулират по принципите на авторското право.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ