Колонката на Ричард Брансън: Парите със сигурност ще дойдат

Колонката на Ричард Брансън: Парите със сигурност ще дойдат

Колонката на Ричард Брансън: Парите със сигурност ще дойдат

Въпрос: Имам две бизнес идеи, върху които работя. Стандартните продуктови тестове показаха, че и двете могат да привлекат потенциални потребители. Едната е за продукт, който хората наистина харесват, но при него ползата е единствено финансова. Той не може да предложи почти нищо допълнително на общността, която ни подкрепя. Самият стартъп е възможно най-праволинеен и лесен за изпълнение, а освен това първите бройки вече са на пазара. Другата е за услуга, която пряко помага на много хора, но в началото няма да бъде много доходоносна. Работата по-този стартъп ще бъде изключително тежка и трудоемка. Вторият бизнес ще има нужда от външни инвестиции, но и бъдещият му потенциал може да бъде малко по-голям. Времето, с което разполагаме, не е достатъчно, за да управлявам и двата едновременно, въпреки че ги обичам еднакво много. Бих искал да помагам на хората, но това би станало доста по-лесно, ако вече бях милиардер. Какво бихте направили на мое място? Ще изоставите ли една от идеите или ще работите и по двете едновременно? Ще дадете приоритет на бързото забогатяване, за да може по-късно да се съсредоточите върху нуждите на хората или ще заложите на бъдещия потенциал с надеждата, че всичко ще мине по план? – Мойло Салуорг

Отговор: Мойло, казваш, че искаш да помагаш на хората, а аз вярвам, че това е силна мотивация да основеш компания и да започнеш да я развиваш. Вярвам в силата на бизнеса да променя света.

Страхотно е, че имаш две идеи, една от които вече работи. Не мога да ти кажа върху кой бизнес трябва да се фокусираш. Ако продуктите от първия бизнес се продават и нещата вървят добре, може ли да делегираш управлението на този проект на някой друг, докато работиш по втората си идея или планираш да го направиш в бъдеще?

Най-добрият съвет, който мога да ти дам, е да започнеш скромно, но да мислиш мащабно. Бих те посъветвал да изготвиш бизнес планове и за двата проекта. Това упражнение и свързаните с него изследвания ще те подготвят за всевъзможни ситуации, включително и за главоболието, което върви със започването на нерентабилен бизнес.

Много важно е да предвидиш най-лошите възможни сценарии и да помислиш за това как те могат да бъдат избегнати. Когато стартирахме Virgin Atlantic аз се застраховах от бъдещ провал като сключих сделка с Boeing, която позволяваше да върнем наетите от тях самолети, ако компанията не постигне успех в рамките на една година.

Бизнесът ти ще срещне пречки, които не можеш да предвидиш. Аз не бях подготвен за момента, когато в двигателите на няколко наши самолета се врязаха птици. Това беше един истински провал,  който не бях предвидил. Въпреки това, изготвянето на план от самото начало ще даде фокус в процеса на вземане на решения.

Запиши основните принципи, които следваш, за да дефинираш по-лесно същността на компанията. Помисли сериозно за това с какво искаш да бъде известна твоята марка.   

Когато си готов, сподели плановете си с ментор (може да ти се наложи първо да намериш такъв), който да ги разгледа. Гледната точка на този човек ще бъде особено полезна, ако той или тя има опит в едната или и в двете области, към които си се насочил. Твоят ментор може да ти помогне да се свържеш с инвеститори за втория проект, задача, която може да бъде доста предизвикателна за теб, ако не си го правил преди.

След това, остави плана настрана и раздвижи своя екип. Фактът е, че не знаеш какво точно ти предстои, така че вместо да опитваш да се придържаш към предначертания път, най-добре е да се оглеждаш за нови възможности за растеж и напредък.

Когато с моите приятели започнахме нашето списание Student, ние стартирахме бизнес за поръчки и доставка по пощата, който по-късно се превърна във  Virgin Records. Навлизането в света на звукозаписния бизнес никога не е било наша цел и ние нямахме представа, че това начинание ще ни донесе толкова голям успех.

Правехме всичко по силите си и използвахме всяка възможност, за да развием бизнеса си. Инвестирахме всичките си печалби в разширяване. Прекарвах дните си, мислейки за това, как да развием компанията, като използваме спечелените пари за отваряне на все повече и повече нови магазини.

Нашето предимство, по времето когато трябваше да пробием в тази нова област, а след това и в други идваше от това, че ние знаехме какво стои в основата на нашия бизнес и какво го прави успешен: ние поставяхме клиентите в сърцето на нашата марка. Това улесни намирането на инвестиции и ни позволи да създадем предприятие, с което да се гордеем. С нарастващата популярност на нашата марка ние направихме нужното, за да се уверим, че всеки бизнес носещ името Virgin поставя тази ценност в центъра на своята философия.

Вслушай се в инстинкта си да помагаш на хората, докато бизнесът ти се разраства – изглежда, че това е един от основните принципи, които искаш твоята компания да следва.  

Прав си да мислиш, че е по-лесно да помогнеш на хората, когато си милиардер. Въпреки това, възможно е да помагаш на човечеството и на планетата, докато преследваш своите бизнес стремежи.

Когато започнахме работа по списание Student, осъзнах, че учениците се нуждаят от някого, към когото да се обърнат за съвет. По тази причина използвах част от нашите приходи, за да създадем  консултантски услуги за ученици. Помогнахме им с всичко, за което може да се сетиш, от наемане на квартири до превенция на самоубийства. В крайна сметка, всичко това си струваше и аз бях много горд от постигнатото. Центърът работи дълги години.

Всъщност, трябва да обърнеш специално внимание на желанието си да помагаш, когато подготвяш бизнес плановете си, защото то може да се окаже най-голямото ти предимство. Много предприемачи дават приоритет на печеленето на пари, но според мен е по-добре да си зададеш въпроса: „Как мога да направя живота на хората по-добър?“. Това е истинската дефиниция за предприемача – човек, който прави живота на другите по-добър. Ако се справиш с това, парите със сигурност ще дойдат.

Всеки читател на „МениджърНюз“ може да задава своите въпроси към Ричард Брансън на имейл: Richard.Branson@nytimes.com. Сътрудниците на световно известния предприемач съветват да посочвате името си, страната, имейл-адреса и сайта където четете колонката.

© 2017 Ричард Брансън (Разпространява се от The New York Times Syndicate)

СОБСТВЕНИЦИТЕ НА ПРАВАТА THE NEW YORK TIMES SYNDICATE ПРЕДУПРЕЖДАВАТ, ЧЕ НИКАКВА ЧАСТ ОТ КОЛОНКИТЕ НА РИЧАРД БРАНСЪН НЕ МОЖЕ ДА СЕ ИЗПОЛЗВА, КОПИРА И ПРЕРАЗКАЗВА без тяхното изрично писмено съгласие. Текстовете на Ричард Брансън в България се регулират по принципите на авторското право.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ