Джейсън Кинг, „Теленор България“: Ефективните лидери трябва да действат като предприемачи и да бъдат честни към екипите си

Manager News

За да постигнеш успех като лидер, трябва да направиш така, че да си заменим и компанията да е в състояние да оперира без теб.””

- На какъв етап от развитието си беше компанията, когато дойдохте в България, и с какви постижения се гордее екипът ви? 

- Вече бях част от семейството на „Теленор“ в Дания, а когато дойдох тук през 2018 г., компанията в България беше пазарен лидер по отношение на удовлетвореността на клиентите и надеждността на мрежата с близо 2000 служители и приходи от над 675 млн. лева. Пълното обновяване на мрежата в България постави основата за нашия мениджърски екип, включващ опитни ръководители от региона и България, за по-нататъшно разширяване на бизнеса и преследване на нови амбициозни цели. Това е една от основните отличителни страни на „Теленор България“ – ние не само постигаме впечатляващи резултати с най-добрата мрежа в страната, но надграждаме със значим управленски талант, с уникален и балансиран микс от опит и ноу-хау. Като телекомуникационен лидер винаги съм вярвал в комбинацията от международна практика и регионална експертиза.

- На какви принципи се крепи стратегията ви за развитие?

- Стратегията ни е да се фокусираме в това, в което сме най-добри и където имаме предимство пред конкуренцията. Това е и основният принцип зад всяка услуга и продукт, които стартираме – от пакета за дигитални услуги и тарифни планове до приложенията за бизнес и решенията за M2M и фиксирани безжични услуги.

Със сигурност знам, че телеком секторът ще бъде основата на всеки иновативен бизнес в бъдеще и „Теленор“ е готов да осигури необходимата стабилност и да улесни растежа и иновациите.

- По какво се отличава българският филиал на компанията спрямо останалите страни, в които тя оперира?

- „Теленор“ има водеща позиция на всички пазари в Югоизточна Европа, на които оперира. При целеполагането и създаването на нови продукти и услуги основен фокус за нас са процесите, отговорността и лесното ползване. Тези три точки не са лесни за формулиране или внедряване в нашата индустрия, но правилният подход води до доволни служители, клиенти и партньори. Ето защо планираме и изпълняваме стратегии на регионално и местно ниво. Новата ни услуга Drivey за наблюдение на автомобила например се предлага на четирите пазара в региона. Екип на „Теленор България“ пък разработи приложението Digital Office, насочено към подобряване на вътрешните комуникации и управление на процесите, и вече се използва от първите големи корпоративни клиенти в България.

- Как се развиха лидерските ви умения на българска почва?

- За да постигнеш успех като лидер, трябва да направиш така, че да си заменим и компанията да е в състояние да оперира без теб. Точно обратното на това да си център на внимание. За мен това е ключът към успеха на организациите в дългосрочен план независимо от човека, който управлява, или от собственика, който първоначално е начертал курса. Неразделна част от успешното лидерство е и формирането на компетентен, ефективен и посветен екип, на който можеш да разчиташ.

Обясни на хората какво планираш, направи го и им кажи какво си научил. Този адаптиран трипартитен принцип на Аристотел се отнася не само за това как представяте идеите си пред хората, но и за начина, по който правите бизнес. Откритостта, активността и изводите след това са от ключово значение за изграждането и поддържането на отношенията. Уверете се, че хората винаги знаят къде да ви намерят и че сте отворен за техните мисли, идеи и обратна връзка.

- Какво ви задържа тук и какво може да ви накара да напуснете България?

- София и други градове в България наистина са на път да се превърнат в център за иновативни бизнеси, развойна дейност и стартъпи, превръщайки страната в магнит за изключителни кадри от цял свят. В тази област има още какво да се направи, но подобна среда е нещото, което би могло да ме накара да се върна, след като постигна задачите, които съм си поставил в „Теленор“. България винаги ще бъде част от мен. Както и заради природна ѝ красота. Планините и морето тук са сред най-красивите в Европа, което е достатъчна причина човек да прекара още дълго време в страната.

►►►►

Q&A

Колко е важно да слушаш

Q Как бихте описали първите си дни в България?

A Слушах. Единственият начин хората да правят бизнес на глобално ниво, както и да променят начина, по който възприемат другите хора, страни и култура, е, като работят в чужбина поне няколко месеца. Посветих време да чуя и да разбера нашите мениджъри, хората на „Теленор“. Слушах и какво казват нашите партньори, клиенти, конкуренти и как възприемат бизнеса и политиката.

Q Какво знаехте за българите и средата, преди да дойдете, и какви бяха най-големите предизвикателства?

A Всички ние имаме в ума си карта на света с вградени очаквания какви са хората и как е устроено всичко. Това, че преди също съм работил в региона, ми помогна да се интегрирам по-лесно. Често срещана грешка обаче е да се приема, че правилата на правене на бизнес са еднакви навсякъде. Като мениджър с международен опит смятам, че едно от големите предизвикателства е изграждането на доверие за кратък период, и то, без да се забавя, а, напротив – да се ускорява растежът на бизнеса.

Q Какъв е резултатът две години по-късно?

A Днес имам честта да ръководя висококвалифициран международен екип от мениджъри, невероятни професионалисти и много млади хора с голям потенциал. Вярвам в тях. Хората в „Теленор“ имат възможността, свободата да вземат решения за доброто на компанията и за личното си развитие. И това е „горивото“ на впечатляващия растеж на компанията.

Венцислав Савов. Интервюто е публикувано в бр. 08 на списание "Мениджър"

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ