Къде са хората?

Къде са хората?

Къде са хората?

Изведнъж много рязко изчезна работната ръка. „Къде са хората“ питат работодателите. Сякаш добрите кадри се изпариха. Разбира се, не е така - откриха се много нови работни места. Някои хора предпочетоха трайно да сменят държавата. А други нито да работят, нито да учат - доскоро те бяха бе 215 000, сега се споменава, че са 300 000. Част от тях вероятно са в сивата икономика, но бройката им е доста голяма - 10% от работната сила.

В списъка на най-дефицитните професии са оператори и складови работници, заварчици, мотокаристи, инженери. И разбира се операторите в кол центрове, които знаят езици, медицински специалисти и ИТ. Недостигът не е само в София и Пловдив. А и в Лудогорието,  Смолян, Кърджали, Чепеларе, Югозападна България, Карлово, Казанлък, Стара Загора, Плевен...За високите управленски позиции все още по-лесно се намират кандидати. В момента, няма толкова масово връщане на българите от чужбина, както бе през 2008 г., въпреки, че много се пише и говори за това.

Пазарът е доминиран от кандидатите за работа. Талантите знаят своите качества, поставят условия, понякога преминават като пчели от фирма на фирма, за да намерят най-добрите условия. Трудът поскъпва. Какво в тази ситуация да правят работодателите, за да намерят най-добрите хора и да ги задържат? Това, което е работило преди, сега често е само загуба на време. По-добре се справят компаниите, които действат по нов начин, които разбират пазара и новите кадри. Ето какво препоръчвам:

- Измислете по-разнообразни и нестандартни канали за търсене на кадри. HR кампании като „Доведи приятел” и всички начини за препоръки работят ефективно;

- Провеждайте бързо подбора, понякога заради закъснение от ден-два може да загубите ценен човек.

- Приемете за нормално да избирате само между двама кандидати. Ако в някой случай има само един и той е добър, не анулирайте конкурса и го назначете.

- Все по-често неочаквано работодатели получават предизвестие за напускане, особено в аутсорсинг сектора. Това означава, че подписано предизвестие от 1 или 3 месеца не дава гаранция, че вашият много важен служител няма да си тръгне само след няколко дни. Договорите вече не спират никого. Основното е как се чувстват хората ви на работното място и доволни ли са от заплащането.

- Въведете sign up bonus – еднократен бонус при назначаване, нещо като трансферна сума във футбола за много ценен служител.

- Разработете система от допълнителни придобивки за мотивиране и задържане на ключовите служители, работят добре;

- Много важно е кариерното планиране, внимавайте при избора на имена на длъжностите, трябва да звучат престижно. Прилагайте програми за развитие на таланти;

- Помислете как да се осигурите максимална гъвкавост в работата -  от вкъщи или дистанционно. При подбора ползвайте  - Skype, Viber и т. н. вместо да разкарвате кандидата за интервю на живо. Проявявайте по-голямо разбиране към страничните занимания и интереси на хората - благотворителност, малък собствен бизнес, който може да се развива без да влияе на основната работа и др.

- Все повече се ценят работодателите, които имат социална кауза и се грижат дългосрочно за здравето на екипа.

- Разработете модерна стратегия за издигане имиджа на компанията като добро място за работа.

Новата ситуация изисква и нова стратегия на поведение от служителите. Как ценните кадри да използват дефицита на пазара в своя полза?

- Най-напред и най-важно - въпреки по-големия избор не сменяйте често работата си. Решете какво ви привлича като бизнес област/ позиция/ локация, и търсете целенасочено в тази посока.

- В началните етапи на кариерата изберете фирма, която ще инвестира във вас и ще съдейства за вашето развитие, дори и заплащането да е малко по ниско.

- Забравете думата "сигурност"; реално е да планирате в хоризонт 2-4 години. Живеем в свят, в който промените са ежедневие, динамиката на развитие е невероятна, и фирмата, която днес може да изглежда като работодател мечта, утре би могла да бъде купена, да се слее, да излезе от България или да фалира.

- Все по-често заради големия избор на възможности се случва търсещи работа да не се явяват на срещи, без да предупредят, да отказват вече приети предложения, и дори да се държат неуважително с консултантите или служителите, ангажирани с подбора. Не правете така. Бъдете коректни и точни, не си затваряйте вратите, спрете участието си в конкурс още в началото ако нямате сериозен интерес.

- При стратегия ще изчакам да видя какво по интересно ще излезе може да изпуснете работа мечта.

 

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ