нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Миклош Шмит, „Карготек България“: Споделяй и обединявай

Миклош Шмит има над 20-годишен опит във финансовия сектор, управлението на веригата на доставки и проджект мениджмънта в  големи международни компании. Работил е 13 години за IBM, както и за Diageo, Mylan и Colfax. Присъединява се към Cargotec Business Services като глобален мениджър на центъра за споделени услуги и генерален мениджър на „Карготек България“ през ноември 2019 г. Снимка: Личен архив

Лидерството е в това да овластяваш другите, вярва Миклош Шмит. Глобалният менид­жър на Cargotec Business Services, който управлява и „Карготек България“, говори от първо лице за ролята на експатите в израстването на компании, екипи и хора 

Властта да даваш

Основна идея на лидерството е да помага на хората да добият чувство за смисъл и цел. Да им помогнеш да си отговорят на въпроса: „Защо правя това, което правя, каква е ролята ми в голямата картина?“. Чувството за смисъл не само повишава продуктивността, но и ангажира служителите повече от която и да е придобивка в офиса.

Лидерството не е във властта, а в това да овластяваш другите, да им гласуваш доверие и да ги подкрепяш. Никой не може да бъде добър мениджър без хората, с които работи.

Изграждането на добра връзка и доверие чрез прозрачна комуникация с екипа ми е това, което винаги съм възприемал за най-голям успех като мениджър. Това се опитвам да постигна и с екипа тук в Cargotec Business Services.

Добавената стойност на експатите

Когато започнах кариерата си в Унгария, работех с много немски и американски мениджъри, които бяха експати в Унгария. Те инвестираха в нас, споделяйки своите знания, а ние ставахме по-добри в това, което правим, по-добре подготвени за бъдещето. Споделянето на най-добри практики и опит е може би основният принос на експатите в една компания. След толкова години професионална кариера сега и аз споделям тези знания с колкото може повече хора, които ще предават този опит на следващото поколение.

Голямата школа

Като човек, непрекъснато жаден за нови култури и срещи с хора, имам страхотен късмет, че съм живял и работил в толкова много държави – в Европа, САЩ, Сингапур. Това е не просто кариера, а и преживявания, които ни учат какви са традициите за работа в различните държави. Така получих важния урок, че няма универсални бизнес практики. Те трябва да бъдат съобразени с местната култура. Разбрах също, че има страхотни хора навсякъде по света и всичко опира до това да се научиш да приемаш различията и културните специфики, за да мотивираш хората да бъдат част от добре работещ и ефективен екип. Това те прави по-добър човек и лидер, който умее да съпреживява. Лидерите, които притежават емпатия, ще бъдат лидерите на бъдещето.

Новото нормално

Вярвам, че предизвикателствата създават и нови възможности. Глобалната икономика ще търпи последствията от COVID пандемията поне още една година. Повечето икономически сектори в момента преминават през фаза на адаптация и трансформация. „Карготек“ също се адаптира към новата реалност и се опитва да посрещне по най-адекватен начин новите или променените нужди на нашите клиенти. Главната ни цел е да излезем от този период по-силни. Имаме много стабилни позиции в сектора, реагирахме много бързо на кризата и успяхме да задържим положителните резултати. Финансовите ни позиции също остават стабилни. Бизнесът с услуги се представя добре и се очаква тази тенденция да продължи, поръчките и продажбите постепенно се възстановяват.

Конкурентни сили

Хората са най-ценният ресурс, върху който трябва да се съсредоточат компаниите. Чак след това идват ефективността на процесите, адаптивността и съобразяването с постоянно променящите се нужди на клиентите. Нито един бизнес не може да бъде устойчив без служителите си. Създаването на отворена култура, даване на обратна връзка, сътрудничество на всички нива на организацията са факторите, които имат силата да движат бизнеса напред. За да останат конкурентоспособни, компаниите трябва да поставят на първо място работодателската марка и да започнат, ако вече не са го направили, да се фокусират върху добруването на служителите си, да ги слушат, да бъдат открити и откровени, да дават възможност за споделяне на обратна връзка. Това е истински магнит за привличане на топ таланти, особено във време, когато физическото присъствие в офиса става все по-маловажно.

►►►►►

Q&A

Q Как се появи България на бизнес картата на Cargotec*?

A България беше избрана за център за споделени услуги на „Карготек“ сред осем други държави в Европа след обстоен анализ на комбинация от фактори. Една от причините е наличието на много добри професионалисти – тук има много талантливи хора, а София е бързо развиващ се икономически център. Конкурентната икономическа среда, която България предлага, също е наклонила везните в полза на този избор.

Q Какви бяха първите ви впечатления от нашата страна?

A Забелязах колко зелена е София – град, обграден от природа, планината Витоша, всички гори наоколо. Харесва ми и колко приятелски настроени са българите и с каква страст вършат всичко. Веднъж щом ги опознаеш и надникнеш отвъд привидната им сдържаност, виждаш едни топли и добронамерени хора.

***

*Финландската компания Cargotec е световен лидер в предоставянето на интелигентни услуги и решения за обработка на товари в пристанищния, сухопътния и морския транспорт. Компанията има 12 500 служители в цял свят. Стъпва у нас през 2017 г., когато избира България за отварянето на първия си глобален център за споделени бизнес услуги – Cargotec Business Services. Базиран в София, той предоставя вътрешни услуги в областта на финансите, човешките ресурси и индиректното закупуване за глобалните бизнес направления на компанията майка.

още от Управление