Предраг Амиджич, Pernod Ricard: Растем благодарение на знанията, етиката и смелостта на хората в групата

Предраг Амиджич, Pernod Ricard: Растем благодарение на знанията, етиката и смелостта на хората в групата

Предраг Амиджич, Pernod Ricard: Растем благодарение на знанията, етиката и смелостта на хората в групата

Управляващият директор на Pernod Ricard Balkans Предраг Амиджич ще отговаря за пазарите в Адриатика, Косово, Албания, Македония и България. Идва у нас от Найроби след 3 години като регионален управляващ директор на групата за Източна Африка. И носи важни уроци за подхода към нови пазари и таланти, както и за връзката между опита в екстремните спортове и мениджмънта. Готови, старт

- С каква цел е създадена оглавяваната от вас нова структура Pernod Ricard Balkans?

- Създаването на този нов клъстер е важна стъпка в еволюцията на групата, в изграждането на нейните здрави основи и в осигуряването на отговор към бързо променящата се външна среда. Pernod Ricard Balkans е част от нашите трансформационни инициативи, за да гарантираме, че разполагаме с подходящите ресурси и начини на работа, за да изпълним амбицията си да станем глобален лидер в бранша. Бях приятно изненадан от формата, в която се намира филиалът – от нивото на познания за бизнеса и потребителите, което имат колегите, до техническите възможности. През последните няколко години бив­шето ръководство се е справяло отлично и така е направило живота ми днес по-лесен.

- Как ще подредите приоритетите си?

- Ще отделя по-голямата част от времето си за по-нататъшно подобряване на ефективността, за намаляване на сложността и увеличаване на скоростта на действие и реакция. Разбира се, можете да постигнете това само ако имате мотивирани колеги, готови да посрещнат предизвикателствата и да тестват способ­ностите си. Като част от глобалната програма на Pernod Ricard ще направим всичко възможно, за да работим по нашите съгласувани дейности в областта на социалната отговорност, добавяйки и други, за да донесем ползи за България и нейните граждани.

- Какво „носите“ със себе си като опит и добри практики?

- Ние в Pernod Ricard Group сме Créateurs de Convivialité (от фр. – създатели на споделени моменти, б.р.). Създаваме възможности за общуване, радост и приятелства. Наша отговорност е да работим за трайно изграждане на споделени ценности, което ще направи света по-добър. Иначе казано – „Нека живеем заедно по-добре“. Всички усилия на предишните позиции, които заемах, бяха насочени в тази посока – постигане на оперативно съвършенство. Намаляване на сложността и насърчаване на ефективността, развитие на хората и, разбира се, създаване на приятели всеки ден. Групата се разраства благодарение на предприемаческия дух, взаимното доверие и етиката на нашите служители.

- Кои са мениджърските уроци, научени в държавите, в които сте управлявали структури на групата?

- Дълго време работих в сферата на продажбите и мисля, че развих у себе си способността да разбирам динамиката на пазара, нуждите на потреби­телите и клиентите и да адаптирам корпоративната реакция към тях. Почти 12 години бях генерален мениджър на Pernod Ricard за Сърбия и Черна Гора, след което оглавих новосъздадения клъстер Адриатика със седалище в Белград. Като регионален управляващ директор за Източна Африка, базиран в Найроби, Кения, се научих наистина да ценя другите култури и да пригодя начина си на живот към съвсем различна среда. Най-голямото предизвикателство е да се осъзнае, че нещата, които смятаме за даденост в Европа, не са задължително даденост в останалия свят. Разбирането на тази и други динамики на типичното африканско общество също ми помогна да внеса промени в организацията на Pernod Ricard в Източна Африка. Тъй като за мен развитието на хората е много важно, направих всичко възможно да помогна за усъвършенстването на талантливите ни колеги там. А те са много. Добре образовани, трудолюбиви и готови да приемат промяната, за да подобрят своите знания и така да помогнат на Африка да стане по-добро място за всички.

- Какви са най-важните задачи пред вас и екипа ви до края на 2020 и за началото на 2021 г.?

- Идеята на структурната трансформация е да се премахне дублирането на ресурси и усилия. Стремим се да създадем по-голямо взаимодействие между пазарите и екипите. Ще се съсредоточим върху дейности за добавяне на стойност и подобряване и ускоряване на хоризонталната и вертикалната координация. Силно вярваме, че споделянето на най-добри практики между екипите ще подобри ефективността ни и ще ни доближи още повече до нашите потребители. Независимо от държавата или региона, в който оперираме, основен фокус винаги ще бъдат хората в групата. Ще продължим да полагаме всички усилия, за да помагаме на нашите таланти да се развиват по-бързо чрез обучения, сътрудничество, мобилност.

- Как се промени подходът ви към пазара заради пандемията?

- Усилията ни навсякъде по света са насочени към отговор на един прост въпрос – как да достигнем до всеки потребител възможно най-ефективно чрез нови подходи и усъвършенствани инструменти. Преразглеждаме подхода си към клиентите и въвеждаме нови допирни точки като например електронната търговия, тъй като много бързо разбрахме, че този канал ще продължи да расте и след овладяването на пандемията. Хората научиха, че онлайн пазаруването е лесно, удобно и спестява време. Определено ще видим много промени в потребителските навици на пазаруване и групата Pernod Ricard е готова да възприеме и ръководи тези промени. Разбира се, Covid-19 оказа силно влияние върху пазара, отрази се върху търговията на едро и на дребно, върху туризма. Да се работи и бизнесът да върви напред в благоприятна среда е лесно, но когато настъпят времена на тежка криза, трябва да имате издръжливи хора с предприемачески дух, висока ангажираност и готовност да поемат риск. За мен ключът е да можем да се адаптираме и да предприемаме смели действия, защитавайки бизнеса и нуждите на нашите потребители.

►►►На българския пазар Pernod Ricard е известна с десетки марки шотландско и ирландско уиски, джин, ром, водка, аперитиви, шампанско, вина и др. Сред тях са Chivas Regal, Ballantine’s, Passport Scotch, The Glenlivet, Jameson, Beefeater, Havana Club, Absolut, Malibu, Kahlúa, Ramazzotti, Lillet, Pernod, Ricard, Ouzo Mini, Olmeca Tequila, MUMM, Perrier-Jouët. Най-новите продукти на нашия пазар са джиновете Beefeater Blood Orange и италианският Malfy. В глобален план портфолиото на групата непрекъснато се разраства с нови партньорства, например с KI NO BI – бързо растяща японска марка джин, с Italicus – един от най-награждаваните аперитиви в света. По-рано тази година групата стана ексклузивен собственик на Ultra-Premium Gin Monkey 47. Представи на пазара и традиционен мексикански продукт – Ojo de Tigre.Пример за иновации е L’Orbe Vodka x Caviar – първата водка, естествено съчетана с екстракт от хайвер.►►►

Q&A

[[{"fid":"362123","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":294,"width":602,"class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]

Снимка: Личен архив

Q Колко важни са за вас терените за практикуване на спорт или за интересни преживявания в страната, в която работите?

A Занимавам се активно с парашутизъм – не само защото ми е забавно. Състезавал съм се и съм шампион на бивша Югославия. Обикновено, където и да отида, първото нещо, което търся, е зона за скайдайвинг и как да стигна там. За щастие в България има такива места. Избрах Монтана. Скочих няколко пъти, открих нови приятели и наистина се забавлявахме с хората там. Надявам се редовно да прекарвам уикендите на това място. Обичам и гмуркането и се надявам да успея да го пробвам и в България. Нещо, което съм сигурен, че ще мога да правя, е да карам ски. Като страстен скиор нямам търпение да изпробвам пистите, за които ми разказваха приятелите ми.

Q Каква е връзката между екстремния спорт и мениджмънта?

A Много са. Ето няколко. По принцип в екстремния спорт всичко е свързано с изчислен риск. Трябва да познавате способностите и оборудването си, средата, в която работите, и преди всичко колегите си. Можете ли да им се доверите? Ще ви помогнат ли, в случай че имате нужда от помощ? Ще се забавлявате ли заедно? Готови ли са да опитат нови неща? Ще научите ли нещо ново? Можете ли заедно да бъдете новатори, да мислите по нов начин? На такива въпроси трябва да отговорите и когато управлявате компания.

Q Най-екстремното ви преживяване досега?

A В спортната си кариера преживях няколко неизправности на основния парашут, които биха могли да доведат до сериозни наранявания, да не говорим за най-лошото. И наистина мога да кажа, че се разминах на косъм. Но в светлината на това, което споменах по-горе, знаете, че ако сте подготвени, ако знаете как стават нещата, ако познавате оборудването си и сте готови да вземате бързи решения, ще се справите. Много прилича на днешния бизнес свят, нали?

Q Бизнес битката, която ви е донесла повече адреналин от парашутизма?

A Всеки ден в бизнеса сте изложени на стрес. Има трудни решения за вземане, а понякога и лоши съобщения за предаване. Когато заемам нова позиция, обикновено първите победи, независимо колко са големи или от какво естество са, са нещо, което ми дава прилив на адреналин, тъй като това е ясна индикация, че съм на прав път. Наясно съм, че може да звучи като клише, но за мен да предавам опита на колегите си, да помагам в развитието им и да ги виждам да израстват на нови, по-високи позиции е равно на един добър ден в света на екстремните спортове – носи ми същото удовлетворение.

[[{"fid":"362124","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"2":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":396,"width":624,"class":"media-element file-default","data-delta":"2"}}]]

Снимка: Личен архив

Венцислав Савов. Текстът е от бр. 09 на списание "Мениджър"

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ