Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Без „трябва“ и „но“!

Снимка: Shutterstock

Никой не обича да му се казва какво да прави. Не много хора обаче осъзнават какъв ефект този тип комуникация може да има върху нашите приятели, колеги и роднини. Подобно на вас, те най-вероятно не са фенове на този подход.

В моята компания също се случва да бъде използван такъв език, макар и не умишлено. В повечето случаи ние просто не го възприемаме като такъв и не оценяваме влиянието, което той има, върху хората, към които е насочен. След като присъствахме на  страхотен уъркшоп на Лиса Бодел(автор на Kill The Company) и екип от futurethink, ние разбрахме, че има начин да подхождаме по-позитивно и отговорно към комуникацията.

Лиса и екипът на futurethink ни показаха, че ние често казваме на хората какво „трябва“ да направят, вместо да ги съветваме какво „може“ да направят. Освен това, когато говорим помежду си ние си споделяме, че харесваме идеите си, „но“…

В крайна сметка, това, което искам да кажа, е че повечето от нас не обичат да чуват думите „трябва“ и „но“. И двете носят със себе си чувството, че нещо не е както трябва. Когато ги използваме в нашата комуникация ние често отчуждаваме хората, на които искаме да помогне, Ако желаете да имате по-позитивен ефект върху вашите колеги, има два начина да прекроите съветите и предложенията си, за да не звучат агресивно и арогантно.

Опитайте да използвате „би могло“ вместо „трябва“

На пръв поглед  фразите „би могло“ и „трябва“ имат една и съща функция, но истината е, че те имат различно въздействие. Когато някой използва „трябва“ той по същество говори за задължение и отговорност, които се очакват от човека, към който е отправена комуникацията. Понякога „трябва“ звучи като заповед, дори и това да не е била целта.

Представете си например, че показвате на ваш колега плана си за реализирането на някакъв проект. Тогава той ви казва : „Трябва да промениш цветовете и да предложиш повече варианти. Трябва да смениш и това“ Най-вероятно в момента в който чуете думата „трябва“ вие вече ще сте решили, че няма причина да слушате това, което колегата ви иска да ви каже.

Фразата „би могло“, от друга страна, отваря възможности. Тя е съвет, който не може да бъде объркан за заповед. Ние често използваме „бихте ли“ и „може ли“, когато се стараем да изразяваме исканията си по уважителен и любезен начин.

Представете си гореспоменатата ситуация с вашия колега, но вместо „трябва“ той използва „би могъл“. Звучи по доста различен начин, нали?

Казвайте „да… и“ , вместо „да… но“

Случвало ли ви се е докато говорите с вашия шеф за това как сте се представили при изпълнението на последната си задача, да получавате редица комплимент, но същевременно с това да имате чувството, че след тях следва едно „но“? Може би сте имали подобни преживявани с колега или клиент? Вие по същество сте се съгласили с казано от тях, след което обаче сте добавили едно „но“, за да покажете, че нещата може да бъдат изпълнени и по по-добър начин. В крайна сметка, каквото и да каже човек, думичката „но“ засенчва всичко, което е дошло преди нея. Тя премества фокуса от позитивните неща и го насочва изцяло върху негативите. За това е важно човек да се научи да „да… и“ , вместо „да… но“, когато критикува другите.

Нека вземем отново примера с колегата и проекта. Представете си, че той ви казва „Свършил си страхотна работа по този проект… но цветовете са разсейващи“. В този случай вие ще останете с чувството, че сте се провалили напълно, макар че критиките са били по-малко от комплиментите.

От друга страна, ако в този случаи използвате „да…и“ вие се представяте в много по-позитивна светлина. Освен това, „да… и“ фокусира вниманието върху добрите аспекти създава у събеседника ви усещането, че той просто трябва да промени няколко неща, за да бъде всичко перфектно.

„Свършил си страхотна работа по този проект и ако просто смениш цветовете с по-бледи нюанси, за да може да се открои основното послание, всичко ще е перфектно“. Малката промяна от „но“ на „и“ трансформира напълно комуникацията и я прави по-позитивна и конструктивна.

................

Кен Сътрлинг, изпълнителен вицепрезидент на BigSpeak, за Inc.com

още по темата
още от Управление