Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Служителят, който "дърпа" екипа надолу

Снимка: Shutterstock 

Макар че всеки предприемач и собственик на бизнес трябва да си поставя за цел винаги да бъде обграден от талантливи и мотивирани хора, в търсенето на перфектните служители човек неизбежно се натъква на хора, които могат да бъдат определени единствено като „токсични“. Независимо дали става въпрос за неприлично поведение, разпространяване на клюки, задкулисие или други лоши работни навици, може да ви се наложи да проведете разговор с този проблемен служител. Колкото по-подготвени сте за този разговор, толкова по-добре.

Трябва да бъдете много внимателни за начина, по който започвате разговора с него. Подходът ви към него ще зададе тона на всичко, което ще последва след това. Използвайте тези 5 съвета, за да си гарантирате, че ще се справите добре с това предизвикателство.

1. Подгответе се предварително

Когато ми предстои труден разговор с колега, аз винаги отделям време за предварителна подготовка. Важно е да разполагате с конкретни примери за поведението на служителя или за отношението му към другите хора, за да му покажете къде греши и какво искате да промени в държанието си. Трябва също така да помислите за крайния резултат, до който искате да доведе този разговор. Би било добре да планирате стъпките, които ще предприемете, при различните потенциални сценарии, който може да се разразят по време на разговора, включително и да вземете предвид възможността той да отговори с агресия или да просто да си тръгне.

2. Говорете на четири очи

Започнете този разговор само когато вие и проблемния служител можете да говорите насаме. Потърсете време, в което и двамата сте свободни. По този начин може да фокусирате цялото си внимание върху разговора и да обсъдите абсолютно всичко, което трябва да бъде дискутирано. Ако офисът ви е с „тънки стени“, потърсете място, където няма да бъдете чути от другите служители. Ако трябва поискате да ви получите достъп до конферентна зала за няколко минути или пък потърсете място извън офиса, което да ви позволи да поговорите на спокойствие.

3. Проявете уважение

Разговорът трябва да бъде конструиран по начин, който ви позволява едновременно да покажете уважение към токсичния служител и да бъдете директен и честен с него. Тук може да ви помогнат конкретните примери за неприемливо държание, за които говорихме по рано. В зависимост от конкретните обстоятелства, които са довели до тази дискусия, може да започнете разговора с поставяне на акцент върху нещата, които този служител прави добре. Така по-лесно ще може да преминете към проблемите, които трябва да бъдат разрешени. Правилния подход в крайна сметка е строго специфичен и зависи от личността на конкретния служител. Макар че е възможно дискусията да се разгорещи, вие трябва да запазите спокойствие и да поддържате професионален тон.

4. Подгответе се за реакция

Проблемния служител може да реагира на този разговор по няколко начина. Той може да застане в отбранителна позиция, да тръгне в така и да ви засипе с вербални нападки или пък да премине към задкулисни политически игри в офиса. Той може да използва поведението на други служители, за да оправдае собственото си държание, или пък да отхвърли всички обвинения и да каже, че нещата, които давате за пример, никога не са се случвали. Вариантите са много и вие трябва да сте готови за всеки един от тях. Понякога този тип разговори могат да станат доста разгорещени, така че ако прецените че си имате работа със служител, който може да прекрачи границите на допустимото, трябва за всеки случай да държите наблизо охранител или представител на отдел „човешки ресурси“.

5. Представете подробен план

За да увеличите шансовете си да постигнете позитивна промяна чрез този разговор, трябва да представите на проблемния служител подробен план с конкретни и подробно обяснени стъпки. Например, ако искате служителят да стане по-добър екипен играч, трябва да дадете съвети за това как да подобри взаимоотношенията си със своите колеги. Подгответе този план в писмена форма преди вашата среща и го дискутирайте със служителя в края на разговора. Препоръчително е да направите две копия, които да бъдат подписани от вас и от служителя, за да имате някаква гаранция, че той ще предприеме мерки.

В края на краищата, разговорите със служителите, които дърпат надолу целия екип, никога не са лесни. Ако обаче сте подготвени добре за тях, то ще бъдете по-уверени в доводите си и по-фокусирани върху резултатите, които искате да бъдат постигнати.

.................

Джон Бойтнот, журналист и дигитален консултант, за Inc.com

Редактор: Георги Георгиев

още по темата
още от Управление
22
Петък
Ноември