нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Как да разпознаете кандидатите за работа с висока емоционална интелигентност

Снимка: Shutterstock

Дипломата от престижен университет, професионалния опит и техническите умения са ключови фактори, въз основа на които мениджърите преценяват компетентността и квалификацията на кандидатите за работа при тях. Макар че „твърдите умения“ и опитът са наистина важни, те вече не са достатъчни.

Способността на човек да разбира собствените си емоции, както и тези на останалите и да контролира внимателно своето поведение и навици на работното място придобива все по-голямо значение в бизнеса. Проблемът тук идва от факта, че интервютата за работа рядко включват въпроси, които могат да илюстрират емоционалната интелигентност (EQ) и социалните умения на кандидатите.

Решение на този проблем потърсиха от консултантската компания Paychex, която урежда заплати и възнагражденния за други фирми чрез проучване, идентифициращо въпроси и отговори, които могат да покажат нивото на емоционална интелигентност на кандидата за работа.

3 въпроса, разкриващи емоционалната интелигентност

Може да бъде трудно да определите нивото на EQ на кандидата в рамките на едно интервю, но неговите отговори на няколко конкретни въпроса могат да разкрият повече за личността му, отколкото си мислите. Ето няколко от тях:

-Как се справяте с дните, в които всичко се обърква и нищо не върви по план?

-До каква степен сте готови да потърсите помощ, ако не можете да се справите с някакъв проблем?

-Колко добре се справяте със стреса и напрежението в работата?

Кандидатите с висока емоционална интелигентност казват, че опитват да запазят спокойствие и да гледат позитивно на нещата, колкото и лош да е техния ден. Те казват, че насочват вниманието си към намиране на решение на техните проблеми и към това да продължат напред. Тази кандидати също споделят, че не се страхуват да търсят помощ от другите и че знаят как да се справят със стреса и напрежението.

От друга страна, следващите отговори са характерни за кандидатите, които не могат да се похвалят с добре развита емоционална интелигентност:

-След лош ден в офиса, те не могат да спрат да мислят за проблемите в работата и обвиняват своите колеги, а понякога и приятели и роднини, за неприятните неща, които са им се случили.

-Те не търсят помощ, колкото и да им тежко.

-Те са податливи на стрес и представянето им в работата се влошава значително, когато са под напрежение.

Когато става въпрос за по-отворените въпроси за техните силни и слаби страни, кандидатите, които оценяват като своите най-важни качества позитивността, увереността и отговорността имат по-висок EQ от онези, които цитират други личностни характеристи. Същото важи и за хората, които смятат за свои слаби страни това, че работят твърде много и че отделят прекалено много време на малките детайли.

Знаци, разграничаващи високата от ниската емоционална интелигентност

Мениджърите, отговарящи за назначаването на нови служители, знаят, че отговорите на въпросите от интервюто за работа не са единствения фактор, които определя дали един кандидат за работа е правилния за предлаганото от тяхната компания място. Начинът, по който те се държат по време на интервюто за работа, е не по-малко важен при определянето на окончателния избор.

Кандидатите с висок коефициент на емоционална интелигентност обикновено правят следните неща:

-Те задават много въпроси по време на интервюто.

-Те не се страхуват да поискат допълнително време за формулиране на отговор на въпрос на мениджъра.

-Те са склонни да питат за това какви резултати и постижения се очакват от тях в рамките на първите 90 дни от работата им, ако получат желаната позиция

От друга страна, за кандидатите с по-ниска емоционална интелигентност са характерни следните реакции:

-Рядко задават допълнителни въпроси по време на интервюто за работа.

-Не искат допълнително време за размисъл, отговарят бързо и лаконично.

-Питат основно за заплащането, което може да очакват, ако получат работата.

Поради факта, че процесът на назначаване на нови служители отнема доста време, енергия и ресурси, мениджърите трябва да подхождат внимателно към интервютата за работа, ако искат да намерят правилния човек за поста в компанията. Засега CV-тата не включват коефициент на емоционална интелигентност, но това не означава, че опитът и дипломата са единствените неща, които имат значение. Изслушвайте внимателно отговорите, които кандидатите за работа дават на вашите въпроси – те могат да разкрият повече за тях, отколкото автобиографията им.

..................

Марсел Шуантес, основател на Leadership From the Core, за Inc.com

още по темата
още от Управление