Толкова е досаден!

Толкова е досаден!

Толкова е досаден!

Добрите взаимоотношения с колегите са от ключово значение за нивото на удовлетвореност при всеки работещ човек. Вероятно обаче има поне един от вашия екип, с който с радост бихте се разделили. Това може да се дължи на несъответствие на вашите характери или на досадните му навици.

Скорошно проучване на компанията за софтуер Mavenlink разкри трите най-чести причини хората да не харесват някой свой колега. Цели 47% от анкетираните казват, че не харесват свой колега, защото той е мързелив и не си върши съвестно работата. 42% дават като причина „лошото поведение“, а 34%  - „лошите комуникационни умения."

„Напълно човешко е да бъдете раздразнени от поведението на ваш колега. Важно е обаче да знаете, че ако таите тези си чувства, те могат да навредят на вашата производителност и дори на здравословното ви състояние. Аз гледам на силните чувства като на полезни сигнали или призиви за предприемане на действие“, казва психотерапевтът Сара Грийнбърг от BetterUp.

За щастие, всички имаме множество възможности да намалим раздразнението и негативните последствия, предизвикани от поведението на нашите колеги. Ето какво може да направите.

Бъдете директни

Вместо мълчаливо да понасяте този тормоз и да сдържате емоциите си, Кевин Крус, доцент по мениджмънт в бизнес училището към университета в Ричмънд, съветва учтиво и мигновено да уведомите вашия колега за раздразнението, което изпитвате.

„Това е прост, но учудващо ефективен начин за слагане на край на досадното поведение на вашия колега“, казва той.

Дефинирането на разминаванията между вашите представи за нормалното поведение на работното място също може да помогне, добавя Крус. Например, ако недоволството ви произхожда от факта, че човек от вашия екип не подхожда към общият ви проект със същата концентрация и отдаденост, ако говорите с него може да разберете, че той има още по-важни задачи, който са по-спешни и имат по-кратък срок за изпълнение.

„След като осъзнаете причината а вашето неразбирателство, може да намерите компромисно решение за очакванията, които имате един към друг. Най-малкото, този разговор ще ви помогне да опознаете по-добре вашия колега и да разберете причината за неговото поведение“, казва още Крус.

Запитайте се дали реагирате адекватно на ситуацията

Насъбраният стрес от други аспекти на вашия живот може да повлияе на преценката ви за поведението на ваш колега. Грийнбърг съветва да вникнете по-дълбоко в съзнанието си и да се запитате каква е истинската причина да бъдете толкова лесно раздразними.

„Без да бъдете прекалено строги със себе си, трябва да се запитате дали реакцията ви е пропорционална на поведението на колегата ви, или тя се дължи на нещо друго.“, казва тя.

По нейните думи начина, по който реагираме на външните раздразнения, понякога говори повече за самите нас, отколкото за хората, на които се сърдим.

„Един клиент, с който работих, напълно полудяваше всеки път, когато негов колега закъсняваше за работа с 5 минути. Оказва се, че неговите родители са му набили в главата идеята, че закъснението винаги е проява на неуважение, до такава степен, че при всеки случай, в който колегата му не идва навреме, той приема това като лична обида към себе си.“, казва още Грийнбърг.

Тя съветва вместо това да се фокусираме върху други възможни причини за поведението на нашия колега.

„Когато клиентът ми разбра, че колегата му закъснява, защото трябва да изпраща децата си на училище, той не само че промени отношението си към него, но и подобри здравословното си състояние, защото вече не му се налагаше да хаби енергия и нерви по тази тема“, добавя Гринбърг.

Открийте добрите страни на вашия колега

Една от тенденциите, когато става въпрос за проблемните колеги, е това че ние сме склонни да се фокусираме изцяло върху нещата, които не харесваме у тях.

„Едно нещо, което ще ви помогне да преодолеете този фактор, е пренасочването на фокуса ви върху екипната работа, вместо върху индивидуалното им представяне. Въпреки всичките си недостатъци, проблемният колега винаги може да помогне с нещо на вашия екип“, казва Кайл Емих, доцент по мениджмънт от университета в Делауеър.

„Особено важно е да обърнете внимание на нещата в работата, с които този човек се справя добре. Оценете приноса му за успеха на вашия екип и признайте, че има неща, които той прави по-добре от вас. Важно е да си припомните, че никой не е перфектен и не може да прави всичко еднакво добре.“, добавя той.

Върнете си фокуса

Досадният колега може да бъде много разсейващ, но основният ви фокус винаги трябва да бъде върху собственото ви представяне в работата.

„Поставете на първо място вашите задачи и проекти и опитайте да се абстрахирате от шума около вас“, съветва Рианон Стейпълс, главен маркетингов директор на Hibob.

............

Стефани Воза за FastCompany.com..

Редактор: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ