нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Профил "токсичен"

Снимка: Shutterstock

В работата човек може да срещне най-различни типове лоши шефове – микромениджъри, завистливи хейтъри, манипулатори и т.н. Според анкета на Monster.com 30% от служителите в САЩ имат (или са имали) лош шеф. Ако и вие попадате в тази категория, най-вероятно се питате има ли начин работните дни с тях да бъзат малко по-приятни. Ако сте в ранен етап на кариерата си, това може да бъде изключително трудно.  От една страна може да си мислите „имам нужда от тази работа, за да мога да си плащам сметките“, но от друга страна работа за шеф, който е агресивен и свръхконтролиращ може да бъде кошмарно преживяване.

„Никой не трябва да толерира лошо отношение от своя шеф. Точка“, казва Вики Салеми, кариерен експерт от Monster.com „Не ме интересува дали сте на 22 или на 52. Ако сте попаднали в токсична работна среда трябва да потърсите начини да промените посоката на вашата кариера и да бъдете щастливи, дори ако това означава да потърсите друга работа“, добавя тя.

Ето четири типажа лоши шефове, които създават най-много проблеми:

Шефът, който обича да унижава

Ако за вас най-важни са здравата психика и спокойствието, това е може би най-лошият тип шеф, на който може да попаднете. Това е ръководител, който смята, че може да ви унижава публично и да ви третират като дете пред вашите колеги. Това е шефът, който крещи: „Ти си провал!“ пред целия ви екип, казва Салеми.

Вашият ход в този случаи е да уведомите отдел Човешки ресурси или в краен случай някой по-висшестоящ мениджър за поведението на прекия ви ръководител. Ако обаче това не доведе до промени, то трябва да ограничите загубите и да напуснете.

„Един мой клиент, който имаше проблем с такъв шеф, напусна работа, въпреки че нямаше готова алтернатива. Тя просто ми каза: „Дотук съм. Това съсипва самочувствието ми“, споделя Салеми.

Лъжецът

Много често човек попада на неетични шефове, които лъжат, манипулират и крадат. Още по-лошото е, че понякога те искат от служителите си да правят същото. Едно е да бъдете свидетели на неморално поведение, а съвсем друго е това да се очаква и от вас.

Вашите опции в този случай са малко. „Изправени пред подобна етична дилема обикновено нямате друг избор, освен да напуснете. Един мой клиент се бе озовал в такава среда. Той беше изтощен, нещастен и депресиран. В крайна сметка той напусна токсичното работно място и си намери друга работа, но това преживяване остави дълготрайни белези върху психиката му“, казва Салеми.

Микромениджърът

Микромениджърите са по-често срещани от лъжците и агресивните шефове, като повечето от нас са се сблъсквали по една или друга причина с подобни ръководители. „Този човек може да не ви крещи и да не ви лъже, но той наблюдава всяко ваше действие. Той ви няма доверие. Този шеф може дори да не знае какво точно правите в ежедневната си работа, но той иска от вас определени неща“, казва Салеми.

По думите й при този тип шефове напускането не винаги е най-добрия ход. „Може да опитате да управлявате неговите очаквания като предвиждате нуждите му. Бъдете проактивни. Ако всеки петък той иска да му докладвате за работата си през седмицата, може да му изпращате такъв доклад  още в четвъртък. Иначе казано, използвайте неговото внимание към детайлите, за да поемете контрола в собствените си ръце. След като му докажете, че сте отдадени на работата на 150% той може да се успокои и да спре с опитите да ви микроменажира“, казва Салеми

Завистливият саботьор

Ако постоянно изявявате желание за участие в нови проекти и задачи, но шефът ви никога не казва „да“, докато същевременно с това си преписва заслугите за вашата работа, то може си имате работа с началник, който активно саботира вашата кариера. „Това е огромен червен флаг. Това е пълна антитеза на лидерството. Работата на шефовете е да ви подкрепят и да ви помагат да се развивате като професионалисти“, обяснява Салеми.

Тя обяснява, че най-добрият начин да се справите с такъв тип шеф е като намерите ментор в работата, който да ви разбира и подкрепя. „Намерете съюзник в компанията. Може да се обърнете към лидер на друг екип или отдел, а и дори да говорите с началника на вашия шеф. Важното е това да е човек, с който да може да говорите за развитието на вашата кариера и за посоката, в която сте се насочили“, добавя Салеми.

..................

Джулия Геймнор за Monster.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

още по темата
още от Управление