Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Когато екипът се обърне срещу вас

446

Снимка: Shutterstock

Никой лидер не иска дори да си представи възможността екипът му да се обърне срещу него. И все пак, това се случва дори на най-уверените и компетентни ръководители. Може би причината е в проблем в друг отдел на компанията, който е засегнал и вашия екип, или пък в пропагандните усилия на харизматичен член на вашия отбор, който бойкотира стила ви на работа и настройва другите срещу вас. А може би сте наследили проблемите на шефа, който сте заменили на поста. Каквато и да е причината, няма как да не се чувствате демотивирани и разочаровани от ситуация, в която вашият екип отказва да прави това, което искате от него, и ви държи настрана от важна информация и процеса на вземане на решения.

Начинът, по който ще реагирате в тази ситуация, е от критично значение за бъдещето ви в компанията. Ето няколко стъпки, които ще ви помогнат да завоювате отново доверието и лоялността на вашия екип

1. Признайте, че проблемът съществува

Първата стъпка много често е и най-трудната. Ако не признаете съществуването на проблема, той само ще се влоши. Дискутирайте този въпрос с екипа си при първа възможност. Бъдете директни, непредубедени и уязвими. Искрената комуникация е най-лесния начин за възстановяване на доверието.

2. Установете източника на проблема

Постарайте се да придобиете възможно най-ясна и пълна представа за първопричините, стоящи в основата на неблагоприятната ситуация, в която сте се озовали. Не се страхувайте да задавате на служителите си трудни и неудобни въпроси, ако мислите, че това ще ви помогне да стигнете до корена на проблема.

3. Насърчете служителите да се изразяват свободно

Изключително важно е да създадете работна атмосфера, в която хората да могат да изразяват своите недоволства и оплаквания, без да се страхуват, че това може да им донесе проблеми в работата или да доведе до тяхното уволнение. Ако видите, че някой има проблем с вас, демонстрирайте готовност да го изслушате и да адресирате неговите оплаквания.

4. Поемете отговорност

Поемането на тази стъпка може да бъде доста тежко, особено ако наистина вярвате, че не сте направили нищо лошо. Ако обаче има достатъчно хора, които ви казват, че имат проблем със стила ви на управление или с начина, по който комуникирате с тях, то тогава трябва да поемете отговорност за вашите грешки. Една от най-отличителните черти на великите лидери е способността да приемат критики и да гледат на обратната връзка не като на наказание, а като на възможност да научат нещо и да се усъвършенстват.

5. Потърсете помощ

Търсенето на помощ може да бъде не по-малко трудно то признаването на вина и поемането на отговорност. Причината за това се крие в идеята, в която все още вярват твърде много хора, че търсенето на помощ е признак на слабост. В действителност, това няма как да бъде по-далеч от истината. Когато искате помощ от някой, вие демонстрирате, че имате нужната сила и смелост да признаете, че има неща, с които не можете да се справите сам, и че сте готови да използвате всички ресурси на ваше разположение, за да постигнете целите си.

6. Работете по намирането на решение

Работата по сложни проблеми много често води до повишаване на креативността на екипа и до намирането на уникални решения, за които не бихте се сетили в друга ситуация. Най-добрия начин да се справите с даден проблем е като се изправите директно срещу него, вместо да го заобикаляте и отбягвате. Поискайте съвети от вашите служители и използвайте най-добрите предложения в разрешаването на проблема. Най-добрите лидери гледат на проблемите като на възможности за развитие - като на нещо, което ще им помогне да подобрят уменията и да бъдат по-добре подготвени в бъдеще.

......................

Лоли Даскал, президент и изпълнителен директор на консултантската фирма Lead From Within, в своя блог.

още по темата
още от Управление