нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Най-лесно е да си свършиш сам работата. Наистина ли?

Снимка: Shutterstock

Често се чудя колко повече стартъпи биха били успешни, ако техните основатели знаеха как да делегират ефективно. За съжаление изглежда, че повечето предприемачи вярват, че трябва да вършат всичко сами, за да реализират по възможно най-добрия начин своята идея.

В ролята си на ментор и съветник на млади предприемачи аз постоянно акцентирам върху значимостта на ефективното делегиране в дългосрочното развитие на всяка компания. Въпреки това, рядко успявам да ги разубедя, че само те самите могат да осъществят своята визия по подобаващ начин.

Пред същото предизвикателство се е изправил и Фред Халстед, автор на Leadership Skills that Inspire Incredible Results. В книгата си Халстед, който в кариерата си е консултирал повече от 200 компании, споделя своя опит с проблемите, които карат хората да избягват делегирането на задачи. Именно книгата на Хелстед ми помогна да разбера по-добре позитивните страни на делегирането и пречките, които стоят пред него.

Ето и пет от най-често срещаните бариери пред ефективното делегиране и няколко съвета за това, как да ги преодолеете:

1. Вярвате, че само вие може да реализирате вашата мечта

Започването на бизнес изисква набор от умения, които са далеч извън границите на възможното за един човек. Дори ако може да придобиете всички знания и умения, от които се нуждаете, за да постигнете желаните резултати, времето винаги ще бъде решаващ фактор фактор за успеха на компанията. В бързо променящата се съвременна бизнес среда никой не може да си позволи да изостава от своите конкуренти.

Самият Бил Гейтс е пример за това, че никой човек не може да управлява сам всички аспекти на своя бизнес, и ранното му решение да делегира маркетинговият отдел на компанията на Стив Балммър се доказа като едно от най-добрите решения, които Гейтс е взимал. Именно работата на Балмър допринесе за преднината, която Microsoft натрупа пред своите конкурентни в ранните дни на революцията на персоналните компютри.

Ако прекарвате повече време, работейки извън зоната си на комфорт или по задачи, които не сте квалифицирани да изпълнявате, значи е дошло времето да делегирате отговорности на други хора.

2. Не отделяте нужното време, за да обясните задачите, които делегирате

Грешно е да мислите, че членовете на вашия екип споделят вашите разбирания за работата, която им делегирате, и че те автоматично ще постигнат желаните от вас резултати. Дори вашите най-лоялни и отдадени служители имат нужда от напътствия и насока за отговорностите, които им възлагате.

Опитът ми показва, че отнема значително по-малко време да обясните какво искате и какви са резултатите, които очаквате да бъдат постигнати при делегирането на работата, отколкото да въведете ред в хаоса, който се получава, когато вашите служители трябва да отгатват от какво точно имате нужда и какъв е правилният подход към делегираните задачи.

още по темата
още от Управление