нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Бонусът, който се превърна в ключова възможност

Снимка: Shutterstock

Бизнесите бяха принудени много бързо да преразгледат начина, по който служителите вършат работата си. Седенето в офиса от 9 до 5 часа вече не е наложително, а в много случаи въобще не е възможно. Дали това щеше да се случи, ако не беше пандемията, в която се намираме?

Основната идея е, че подходът от типа „един размер за всички“ е много остарял начин за работа. Бизнесите трябва да се адаптират, и то доста бързо. Да, пандемията принуждава компаниите да го правят, но тя също така им позволя да го правят в по-голям мащаб, отколкото те биха били готови да го направят като експеримент.

„Ако има едно нещо, на което ни научиха националните мерки срещу разпространението на коронавируса, то това е че хибридният модел на работа, известен като distributed workforce, може да работи. За много хора възможността да работят от разстояние, отговаря на желания, които те са изразили още преди пандемията – да прекарват по-малко време в офиса и в придвижване до работното място“. Това заяви вицепрезидентът по потребителско програмиране за региона на EMEA, VMware Кристин Дал Щидел по време на онлайн дискусия на тема „Трансформацията на глобалното работно място и новата реалност“

Ново изследване, поръчано от VMware с Vanson Bourne, разкрива отговора на въпроса „Работа от офиса срещу отдалечено работно място - кое е по-доброто решение?“

„Хибридният модел на работа ще продължи да играе ключова роля и в бъдеще. Под distributed workforce нямаме предвид само работата от разстояние, тъй като тя не е нищо ново, а хибриден подход, при който няма значение от къде точно работят служителите – в офиса, вкъщи, на луната, или комбинация от трите“, казва Дал Щидел.

Тя акцентира върху някои от резултатите от проучването, като обърна внимание, че нагласите към хибридния модел на работа са се променили.

„Нашите проучвания установяват 41-процентов ръст на дела на служителите, които смятат, че хибридният метод на работа е нещо, което всяка компания трябва да предлага, вместо допълнителен бонус.“, коментира тя.

По думите и тази промяна в нагласите е най-силна сред работниците от поколението X, при които делът е на хората, гледащи на гъвкавата работа като на ключов аспект от съвременната бизнес среда, е нараснал с 52% по време на пандемията спрямо периода преди нея.

Остарелият подход за измерване на продуктивност чрез времето прекарано на бюрото или в офиса, вместо чрез стойността на постигната работа, продължава да е широко разпространен въпреки промените в работната обстановка.

„Проучването ни също така показва, че служителите са под натиск да работят по-дълго. Затова е важно мениджърските практики да бъдат адаптирани по такъв начин, че служителите да не са постоянно под наблюдение. От критично значение е да съществува доверие между работниците и бизнес лидерите.“, препоръчва Дал Щидел.

Изследването демонстрира ясни ползи от хибридния модел на работа.

„Този нов подход показва неоспорими предимства за намаляването на нивата на стрес сред служителите, за подобряване на отношенията между колегите и за изграждането на увереност, която позволява на хората да изразяват мнението си по време на срещите. Според проучването работниците споделят, че са по-щастливи, и по-продуктивни и че по-често си сътрудничат с колегите си. Бизнесите трябва да признаят тези позитивни ефекти на хибридния модел на работа.“, добави Дал Щидел.

Проучването показва също, че няма причина за притеснения дали работата от разстояние не намалява продуктивността, духа и мотивацията.

„Всъщност, 30% от участвалите в проучването служители казват, че мотивацията им се е повишила благодарение на хибридния модел на работа, а 33% казват същото за своята продуктивност. Нещо повече, този подход улесни назначаването на топ таланти от различни социални и етнически групи“, коментира тя.

Две са важните заключения от проучването.

„Първото е, че бъдещето на работата вече е тук – под формата на хибридния модел на работа, който носи различни ползи. Второто заключение е, че макар технологиите вече да не са бариера пред този подход, трябва да има промени в стила на управление и фирмената култура ако компаниите искат успешно да въведат този модел на работа“, казва Дал Щидел.

Ефектът от пандемията е, че много хора очакват от работодателите си да им осигурят възможността да работят от разстояние, но същевременно с това са под натиск да работят по-дълги часове, коментира на свой ред д-р Карл Бенедикт Фрей, директор на проекта Future of Work от Оксфордски университет .

„Тази тенденция е характерна и за самостоятелно заетите лица. При тях обикновено се наблюдава по-високо удовлетворение от живота, но и по-високи нива на тревожност, произтичащи от голямата отговорност, която те носят.“, казва д-р Фрей.

По думите му при преминаването към хибриден модел на работа се отваря същата дискусия - от една страна хората ценят по-голямата гъвкавост, но от друга страна тя върви ръка за ръка с повишената отговорност. Затова е важно лидерите да управляват очакванията на своите служители и ясно да им обясняват на какъв принцип ще бъдат оценявано тяхното представяне.

„Представете си следната ситуация: Имате офис в центъра на града, шеф, който обича да работи от офиса, служител, който живее в центъра и няма проблем да ходи на работа и друг член на екипа, който живее по-далеч от офиса. Резултат от това е, че служителят, който е по-близо до офиса, ще идва по често и ще може да изгради по-здрава връзка с лидера на екипа, докато другият работник няма да има такава възможност. Това може да се отрази на възможността за получаване на повишение, освен ако лидерът не се фокусира към модел, при който представянето на служителите се оценява предимно въз основа на тяхното представяне, а не на присъствието им в офиса. В противен случай много хора ще бъдат принудени да идват в офиса, независимо от разстоянието, за да не се озоват в неизгодна позциия.“, коментира д-р Фрей.

Експертите са единни в мнението, че новите условия на работа водят до много иновации. „Възможността за иновации в ситуация, която е напълно непозната, е безкрайна“, каза Дал Щидел

Според д-р Фрей основата полза от работата от разстояние е фактът, че много хора имат възможността да продължат работата си въпреки пандемията.

„Отвъд това, ние наблюдаваме ръст на патентите в сферата на работата от разстояние. Тези иновации ще бъдат много полезни за превръщането на работата от разстояние в устойчив подход към работата“, добавя той.

още от Управление