Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Eлена Дречева

72

През 2005 г. Елена Дречева става първият служител на българското дружество на японската компания Konica Minolta - глобален бранд за иновативни бизнес и ИТ решения. Оттогава насам "Коника Минолта България" отчита непрестанен ръст. Професионалната є кариера в сферата на ИТ сектора продължава вече 19 години. Следва стопанско управление и международни отношения в Софийски университет "Св. Климент Охридски". Има множество сертификати за продажба, маркетинг и управление на проекти. Наскоро завършва лидерска програма в университета в Станфорд. През 2006 г. е отличена за "Най-млада жена предприемач" от Министерството на труда и социалната политика, а през 2017 г. е сред десетте финалисти на престижния конкурс "Мениджър на годината" на списание "Мениджър". Елена Дречева непрестанно развива компетентен екип от таланти в цялата страна, защото вярва, че това е един от важните фактори в успеха на компанията.

Снимка: Юлиян Донов

Госпожо Дречева, според вас България добро място ли е за една жена да развие мениджърска кариера?

- Да, добро място е. Благодарение на успелите жени мениджъри предразсъдъците са по-малко и пречките за кариерно развитие също. Пример от нашата компания: В "Коника Минолта България" мениджмънтът е 50% жени и 50% мъже. В останалите държави жените на мениджърски позиции са единици. Други жени, управители на компании Konica Minolta, освен в България и САЩ няма.

- Кой е световният лидер, в чийто екип бихте искали да работите?

- Лидерът, в чийто екип бих искала да работя, е премиерът на Нова Зеландия - Джасинда Ардърн. Тя е само на 37 години, лъчезарна и пълна с енергия. Захванала се е с много важна и отговорна задача - да управлява страната си и да даде равноправие на жените там, където за първи път преди 125 години жените извоюват правото си на глас по време на избори (през 1893 г.). Бих участвала в социалните є проекти, за да пренеса впоследствие опита си в България.

- Какво трябва да се промени, за да имаме повече млади жени, които растат като успешни мениджъри и предприемачи?

- Моето мнение е, че предприемачеството трябва да се стимулира не само при жените, а и при мъжете. Ситуацията в момента не е женски проблем, а проблем на обществото. Като първи приоритет бих посочила образованието. То е застинало някъде там във времето и изобщо не кореспондира със заобикалящата ни действителност - нито като съдържание и начини на преподаване, нито технологично, нито съобразено с нуждите на сегашните деца. Промяната тук трябва да започне още от детските градини и да продължи до университетите ни.

Предприемаческият дух започва да се гради в ранна детска възраст с обучение в ценности, способности за мислене, логика, работа в екип и т.н. Образователната ни система трябва да ползва нови методи на обучение и инструменти (като дизайн мислене например) с оглед на настоящите технологични възможности и новите изисквания към хората за професионалната им квалификация. За да има повече успешни жени предприемачи, е необходимо те да имат среда, в която да се развиват. Визирам създаване на бизнес инкубатори, които стимулират и подпомагат стартъп компании на жени.

Би помогнало и на мъжете, и на жените, ако имаме уредена среда, в която да живеем. Визирам наличие на детски градини, училища, спокойствие на пътя, липса на престъпност, за да не се страхуваме за децата си.

Балансът работа-личен живот се постига, когато обичаш това, което работиш. Фактът, че в света 10 000 000 компании се управляват от жени, показва, че е възможно.

- За или против квотите жени-мъже в бизнеса сте?

- По-скоро съм против. Те са изкуствено преразпределяне на позиции мъже-жени, които ощетяват организацията. За България мисля, че са напълно неприложими. Според мен е по-резонно да се работи върху ценностна система, върху създаването на естествени предпоставки за развитие на жените като мениджъри и предприемачи.

- Може ли у нас една жена да прогресира до високи позиции без протекцията на някой силен мъж?

- Разбира се, че може! Примери за това имаме изключително много - жени на високи позиции, преборили се самостоятелно за тях поради способностите и знанията си и без протекции. Бих казала, че изискванията към жените обикновено са завишени. Поставят ни се високи цели и очаквания, за да бъдем провокирани дали ще се справим. Жена без протекциите на силен мъж би прогресирала до високи позиции, но трудно би се справила, ако няма до себе си (в личен план) силен мъж, който да я разбира, подкрепя и помага в семейните дела.

"Коника Минолта България" е част от глобалната мрежа на Konica Minolta - водещ бранд за иновативни бизнес и ИТ решения. Компанията е доверен доставчик на цялостни решения за корпоративни документи и печатни работни процеси, а отскоро в портфолиото є са и системите за IP видеонаблюдение MOBOTIX,  имащи множество приложения в различни индустрии. Силно фокусирана в развитието на дигиталната трансформация, Konica Minolta непрестанно развива иновативни технологии като добавена реалност, смарточила и различни решения за работното място на бъдещето.

още от "Жената е"
20
Петък
Септември